زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی دوآ لیپا

بیوگرافی دوآ لیپا

دوا لیپا خواننده، ترانه سرا و مدل انگلیسی است که دارنده بهترین آهنگای پاپ در موسیقی است.
نام کامل دوآ لیپا
متولد ۲۲ اوت ۱۹۹۵
محل تولد لندن، انگلستان
شغل خواننده، ترانه‌ نویس، مدل

درباره دوآ لیپا

دوآ لیپا (Dua Lipa) متولد 22 آگوست 1995 در لندن خواننده، ترانه ‌سرا و مدل انگلیسی است. دوا لیپا در لندن در خانواده آلبانیایی ‌تبار که در سال 1990 از جمهوری کوزوو و از شهر پریشتیا به لندن مهاجرت کرده بودند به دنیا آمد.

او در مدرسه Sylvia Young Theatre School به صورت نیمه وقت درس می‌خواند و در سال 2008 همراه با خانواده‌اش به کوزوو بازگشت. دوا لیپا سال 2010 در 15 سالگی دوباره به لندن بازگشت و بطور نیمه وقت در مدرسه تئاتر سیلویا یانگ به یادگیری موسیقی پرداخت .

دوآ حرفه موسیقی را در سن 14 سالگی با بازخوانی آهنگ ‌های خوانندگانی از جمله کریستینا آگیلرا و نلی فورتادو در یوتیوب آغاز کرد. وی در سال 2015 خوانندگی را با شرکت وارنر برادرز. رکوردز آغاز کرد و اولین کار تکی خود را منتشر کرد. در دسامبر 2016 یک فیلم مستند توسط مجله فاراد با عنوان «در آبی دیدن» درباره لیپا ساخت.

دوآ لیپا در سال 2013 وقتی 18 ساله بود رابطه ای را با آشپز انگلیسی به نام Isaac Carew آغاز کرد که در سال 2017 این رابطه بعد از 4 سال به پایان رسید. او مدت کوتاهی از سال 2017 تا 2018 با خواننده اصلی گروه موسیقی LANY (Paul Jason Klein) در رابطه بود که از وی هم جدا شد.

لیپا بعد از جدایی از Paul Jason Klein از سال 2019 دوباره رابطه اش را با Carew از سر گرفت اما از ژوئن 2019 با انور حدید (مدل آمریکایی) وارد رابطه شد و در اواخر سال 2021 رابطه اش با انوار به پایان رسید.

خانواده

دوا لیپا (Dua Lipa) در شهر وست ‌مینستر لندن بعنوان فرزند اول در یک خانواده آلبانیایی تبار به دنیا امد و تنها یک خواهر و یک برادر کوچک تر از خود دارد. اصل و نسب وی به مسلمانان کوزووو و از طرف مادربزرگ مادری اش به بوسنیایی ها میرسد ، نام او توسط مادربزرگش انتخاب شد که در آلبانیایی به معنای عشق است.

دوا لیپا
دوا لیپا 

زندگی هنری دوآ لیپا

دوآ لیپا پس از کار به عنوان یک مدل، در سال 2015 قراردادی با گروه موسیقی وارنر بست و در سال 2017 نخستین آلبوم با نام خود را منتشر کرد. این آلبوم به رتبه سوم در جدول آلبوم‌های بریتانیا رسید و نه تک‌آهنگ از آلبوم، از جمله «آن یک نفر باشم»، «اهمیت نمی‌دهم» و تک‌آهنگ رتبه یک بریتانیا و رتبه ششم ایالات متحده آمریکا «قوانین جدید» حاصل شد. در سال 2018، لیپا برنده جایزه هنرمند زن بریتانیایی و بهترین هنرمند جدید از جایزه بریت شد.

تک‌آهنگ «یک بوسه» با کالوین هریس که در سال 2018 منتشر شد، به رتبه اول در بریتانیا رسید و به طولانی‌ترین تک‌آهنگ رتبه اول برای یک هنرمند زن در سال 2018 تبدیل شد. این تک‌آهنگ در سال 2019 جایزه ترانه سال سال بریت را به‌دست‌آورد.

در سال 2019، او همچنین جایزه گرمی برای بهترین هنرمند جدید و «الکتریسیته»، یک همکاری با سلک سیتی جایزه بهترین ضبط رقص را دریافت کرد. موفقیت تک‌آهنگ‌های آلبوم نخست، به او کمک کرد تا به یکی از پرطرفدارترین آلبوم‌های اسپاتیفای تبدیل شود و به گواهینامه‌های فروش پلاتین دست یابد. دومین آلبوم استودیویی او، نوستالژی آینده، در مارس 2020 منتشر شد و با تحسین منتقدان همراه بود.

این نخستین آلبوم رتبه اول لیپا در بریتانیا است؛ تک‌آهنگ اصلی آن، «حالا شروع نکن» به یکی از موفق‌ترین تک‌آهنگ‌های 2020 تبدیل شد؛ این یکی از چهار ترانه (تنها ترانه از یک هنرمند زن) است که تمام سال 2020 را در جدول 100 آهنگ داغ بیلبورد گذرانده‌است. این ترانه به رتبه دوم در دو جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا و 100 آهنگ داغ بیلبورد ایالات متحده رسید.

لیپا افتخارات گوناگونی را دریافت کرده‌است، از جمله سه جایزه گرمی، سه جایزه بریت، دو جایزه موسیقی ام‌تی‌وی اروپا و یک جایزه موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی. او همچنین نامزد دریافت سه جایزه موسیقی بیلبورد و سه جایزه موسیقی آمریکا شده‌ است.

پدر دوآ لیپا
دوآ لیپا و پدرش

فعالیت حرفه‌ای

در سال ۲۰۱۳، لیپا با شرکت تپ منیچمنت قراردادی امضا کرد، هنگامی که وی مشغول به کار در یک بار نوشیدنی به عنوان پیش‌خدمت کار می‌کرد. او توسط وکیل‌خانوادگی خود به ماوسون که یکی از سرمایه‌گذاران تپ منیجمنت بود معرفی شد. شرکتی‌که لیپا با آن قرارداد بسته بود به او پیشنهاد درآمد ماهانه برای تمرکز بر روی موسیقی و خارج شدن از محل کار وی را داد. هنگامی که او در یکی از جلسه‌های نوشتن متن‌موسیقی بود توانست با فردی آشنا شود که این آشنایی مونجر به قراردادی با وارنر برادرز شد.

دومین آلبوم

در ژانویه ۲۰۱۸ لیپا اعلام کرد که در پنج بخش جشنواره جایزه بریت نامزد شده، او در بخش‌های بهترین خواننده زن بریتانیا، بهترین آلبوم سال، بهترین آهنگ سال بریتانیا و بهترین موزیک ویدئو سال بریتانیا نامزد شده. این اولین باری است که یک هنرمند زن در پنج بخش جشنواره جایزه بریت نامزد می‌شود. وی همچنین برنامه‌ریزی کرده‌است که در مراسم اعطای جوایز اجرا داشته باشد. لیپا در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که کار خود را روی آلبوم دوم خود شروع کرده‌است. لیپا با امنیک کسی که پیشتر متن ترانه IDGAF خود را با وی نوشته‌است، همکاری می‌کند.

باربی و آلبوم سوم

در ۲۶ مهٔ ۲۰۲۳، لیپا «رقص شب» را به‌عنوان تک‌آهنگ آغازین موسیقی متن فیلم باربی منتشر کرد. این ترانه نامزد جایزهٔ گلدن گلوب بهترین ترانه غیراقتباسی و نیز جوایز گرمی ترانه سال و بهترین ترانه نوشته‌شده برای رسانه‌های بصری شد.لیپا نخستین تجربهٔ بازیگری خود را در این فیلم داشت و در آن نقش باربیِ پری دریایی را بازی کرد. در ۱ نوامبر ۲۰۲۳، لیپا انتشار تک‌آهنگ جدید خود «هودینی» را اعلام کرد که در ۹ نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد. پیش‌بینی می‌شود که این ترانه، تک‌آهنگ آغازین سومین آلبوم استودیویی در شرف انتشار او باشد. در همان روزی که تک‌آهنگ منتشر شد، لیپا گفت که کوین پارکر (از تهیه‌کنندگان «هودینی») در میان «همکاران اساسی» او در این آلبوم بود.

جوایز و نامزدی‌های دریافت جوایز

سال سازمان جایزه کار نامزد شده نتیجه
۲۰۱۶ بی‌بی‌سی Sound of... 2016 خود نامزدشده 
جوایز موسیقی ام‌تی‌وی اروپا ۲۰۱۶ Best Push Act نامزدشده 
Popjustice £20 Music Prize بهترین تک‌آهنگ پاپ بریتانیایی داغ‌تر از جهنم نامزدشده 
۲۰۱۷ Eurosonic Noorderslag جوایز اروپایی Border Breakers انگلستان خود برنده 
انتخاب عموم برنده 
بهترین تازه‌وارد سال برنده 
جوایز بریت ۲۰۱۷ انتخاب منتقدان نامزدشده 
ان‌ام‌ای آواردز بهترین هنرمند زن بریتانیایی نامزدشده 
بهترین هنرمند جدید برنده 
SCTV Music Awards هنرمند بین‌المللی متعهد و جوان برنده 
جوایز گلامور یک پیشرفت غیرمنتظره دیگر برنده 
جوایز برگزیده نوجوانان ۲۰۱۷ انتخاب بریک اوت هنرمند نامزدشده 
رتبه نخست جوایز جوانان رادیو بی‌بی‌سی بهترین تک هنرمند بریتانیایی نامزدشده 
بهترین تک‌آهنگ قوانین جدید برنده 
جوایز موسیقی ام‌تی‌وی اروپا ۲۰۱۷ Best UK & Ireland Act خود نامزدشده 
Best New Act برنده 
Best Look نامزدشده 
جوایز Telehit Emerging Artist in Networks نامزدشده 
جوایز موزیک ویدئو بریتانیا بهترین ویدیوی پاپ - انگلیس قوانین جدید برنده 
VEVO Must See Award نامزدشده 
جوایز موسیقی بی‌ام‌ای‌ام BAMA's Best Video نامزدشده 
جوایز بهترین موسیقی جهانی نماهنگ سال در انتظار 
بهترین هنرمند خود در انتظار 
Urban Music Awards Best Pop Act در انتظار 
CelebMix Awards بهترین هنرمند جدید در انتظار 
تک‌آهنگ سال قوانین جدید در انتظار 
آلبوم سال دوآ لیپا در انتظار 
جوایز موسیقی بی‌بی‌سی در انتظار 
The Beano Awards ترانه پاپ سال قوانین جدید در انتظار 
۲۰۱۸ Wish 107.5 Music Awards اجرا سال Wishclusive توسط خواننده بین‌المللی "Blow Your Mind (Mwah)" در انتظار 
۲۰۱۹ Grammy awards بهترین هنرمند جدید خود برنده 
۲۰۱۹ جایزه گرمی بهترین ضبط رقص Electricity برنده 

فیلم ها

  • اولین فیلم دوآ لیپا، آرگایل (Argylle‎) محصول سال 2022 است.
  • دومین فیلم دوآ لیپا باربی در نقش باربی پری دریایی که در سال 2023 تولید شد می باشد.

مدلینگ

دوآ لیپا در 24 سپتامبر 2021 یکی از مدل های برند ورساچه بود. وی شروع کننده ی این شو بود که تبلیغی برای بهار 2022 است.

حقایق و حواشی

اجرای کنسرت دوآ لیپا در سال 2018 در ترکیه، به خاطر شروطی که گذاشته بود، باعث تعجب هواداران شد. روزنامه حریّت کباب ترکی) همراه با نوشیدنی ایرانی (دوغ) بیاورند. یکی از شروط عجیب دوآ لیپا برای کنسرت ترکیه این بود که باید هر جایی که او حضور دارد با گل تزیین شود و برایش عسل مانوکای نیوزیلندی (کمیاب ترین و گران ترین عسل دنیا) را آماده کنند.

دوا لیپا به غذاهای ایرانی علاقه زیادی دارد و در اینستاگرام عکس هایی از رستوران ایرانی در محل سکونتش در آمریکا منتشر می کند.

نام کوچک او (دوآ) در آلبانیایی به معنای "عشق" است.

پدر دوآ لیپا (دوکاجین لیپا) نیز خواننده است.

عکس های دوآ لیپا

دوا لیپا و انوار حدید

دوا لیپا و انوار حدید

 لباس خاص دوا لیپادوا لیپا
لباس خاص دوا لیپا
میکاپ دوآ لیپا در شو برند ورساچه - 24 سپتامبر 2021

میکاپ دوآ لیپا در شو برند ورساچه - 24 سپتامبر 2021

دوآ لیپا با موهای متفاوت
دوآ لیپا با موهای متفاوت
دوا لیپا در مراسم گرمی
دوا لیپا در مراسم گرمی
گردنبند متفاوت دوآ لیپا
گردنبند متفاوت دوآ لیپا
کاور آهنگ دوا لیپا
کاور آهنگ دوا لیپا
دوآ لیپا در شو ورساچه برای بهار 2022
دوآ لیپا در شو ورساچه برای بهار 2022

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی دوآ لیپا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی دوآ لیپا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.