زمان مطالعه: 3 دقیقه
درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بیشتر بدانید

درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بیشتر بدانید

  قاعدگی یا عادت ماهانه، که به آن پریود نیز می‌گویند، به عمل جاری شدن خون از رحم خانم ها می گویند که به...

درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بیشتر بدانید
درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بیشتر بدانید

 

قاعدگی یا عادت ماهانه، که به آن پریود نیز می‌گویند، به عمل جاری شدن خون از رحم خانم ها می گویند که به طور منظم از اوایل سنین جوانی تا دوران یائسگی ادامه می یابد.

مدت خون ریزی در دوره قاعدگی معمولا بین 3 تا 5 روز طول می کشد ولی ممکن است برای برخی افراد کمتر و یا بیشتر باشد ، مثلا 2 یا 7 روز طول بکشد. قاعدگی تنها در دوران بارداری و شیردهی اتفاق نمی افتد.

 

تکرار قاعدگی یک سیکل خاص ماهیانه دارد و این سیکل معمولا هر 28 روز یکبار اتفاق می افتد ، البته این سیکل برای هر فرد میتواند متفاوت باشد و بین 21 روز تا 35 روز تغییر کند و همچنین شرایط روحی و جسمی  خانم در دراز شدن و یا کوتاه شدن مدت قاعدگی و بهم خوردن سیکل تاثیر گذار است.

دردهای شکمی در دوران قاعدگی

زمانی که رحم به بیرون راندن خون کمک می کند، دردهای قاعدگی رخ می دهد. معمولا این درد در قسمت پایین شکم و یا کمر احساس می شود و 1 تا 3 روز ادامه دارد. گرم نگه داشتن شکم و مصرف مسکن های ضددرد می تواند به کاهش درد کمک کند. اگر در دوران قاعدگی از واژن خود به دقت مراقبت نکنید ممکن است واژن شما دچار عفونت قارچی و خارش واژن شود . در این موارد باید هرچه سریعتر به دکتر مراجعه نمایید و سعی کنید که واژن خود را ضد عفونی کرده و آن را از هرگونه عواملی که باعث عفونت واژن می شود بدور نگه دارید.

 

چگونه خون قاعدگی جذب می شود

 

خانم ها در این دوران از ابزار های متعددی برای جذب خون‌ریزی می توانند استفاده ‌کنند. این موارد شامل نوار بهداشتی، تامپون، فنجان قاعدگی، انواع پدها و حوله و …. می شود.

drchek
drchek

 

نوار بهداشتی دستمالی است که از نظر ظاهری هم شکل پوشک نوزادان است البته  کوچکتر از آن است، خانم ها در دوران پریود و قاعدگی خود برای جلوگیری از نفوذ خون خارج شده از واژن آن را درون لباس زیر و در قسمت واژن خود قرار می‌دهند. یک طرف نوار بهداشتی چسب دارد و به داخل لباس می‌چسبد تا در سکون قرار بگیرد.

تامپون وسیله ای است با کاربردی همانند نوار بهداشتی که در در ایام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده می‌شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می‌گیرد، در داخل مهبل فرو می‌رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می‌شود. جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده در داخل مهبل قرار داده می‌شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می‌شود.

انتخاب محبوب دیگر برای افراد صرفه جو استفاده از فنجان قاعدگی است که قابل شستشو است. کاپ پریودی از سیلیکون ساخته شده است. این کاپ‌ها ضدآب هستند. همچنین طراحی ناقوس مانند آن‌ها طوری است که می‌تواند به راحتی در واژن قرار گرفته و خون را جمع کند. کاپ پریودی ذاتا یک‌بار مصرف نیست. شما می‌توانید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را با آب شسته و دوباره استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از آن‌ها به عنوان نگهدارنده‌های یک بار مصرف استفاده کنید. و بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید. . آن را داخل واژن جای گذاری کرده و خون در آن جمع می شود. حداقل هر 12 ساعت یک بار می توانید آن را خارج کرده خون آن را داخل دستشویی ریخته و آن را پس از شستشو مجدداً استفاده کنید.

طبق گزارش BBC اولین مطالعات در خصوص کاپ پریودی روی طیف گسترده‌ای از بانوان انجام شد. محققان فاکتورهایی مانند اثربخشی، ایمنی و مقبولیت کاپ پریودی را تحت بررسی قرار دارند. که در نهایت با بررسی و جمع‌بندی 43 مطالعه انجام شده، به نتایج جالب توجهی دست یافتند.

آن‌ها متوجه شدند که خانم‌ها به امتحان کردن و تجربه استفاده از کاپ قاعدگی متمایل هستند. در طول 15 مطالعه‌ای که انجام شد، 73 درصد از زنانی که در مطالعات شرکت کرده بودند، دوست داشتند بعد از مطالعه هم اقدام به خرید کاپ قاعدگی و استفاده از آن کنند.

در این مطالعات گزارش‌هایی هم در خصوص عوارض جانبی ارائه شد. که البته تعداد آن‌ها بسیار کم بود. که شامل 5 مورد سندروم شوک و 9 مورد از مشکلات مجاری ادراری می‌شد. همچنین بعضی از خانم‌ها برای جاسازی یا برداشتن این کاپ‌ها مشکل داشتند. همچنین هیچ گزارش عفونتی یا ترشحات قهوه ای رنگ واژن از طرف خانم‌ها دیده نشد. این تعداد در مقابل جامعه آماری بسیار بزرگی که در این بررسی شرکت کردند، تقریبا به حساب نمی‌آید.

 
نظر خود را درباره «درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بیشتر بدانید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره درباره قاعدگی یا عادت ماهانه بیشتر بدانید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.