زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفاوت رشته های نقشه کشی، نقشه برداری، ساختمان، معماری و عمران

تفاوت رشته های نقشه کشی، نقشه برداری، ساختمان، معماری و عمران

همانطور که می دانید برخی از رشته ها مانند رشته های نقشه کشی، ساختمان، معماری و عمران شباهت های زیادی با هم دارند

همانطور که می دانید برخی از رشته ها مانند رشته های نقشه کشی، ساختمان، معماری و عمران شباهت های زیادی با هم دارند اما در عین حال تفاوت هایی نیز دارند. آسمونی در این بخش تفاوت رشته های نقشه کشی، نقشه برداری، ساختمان، معماری و عمران را شرح می دهد.

مهندس عمران کیست؟

مهندسی عمران یا civil engineer شاخه ای از مهندسی است که بیشتر بر روی کارهای شهری انجام می شود. به  نوعی می توان گفت وظیفه مهندسی عمران برای طراحی جاده‌ ها، پل‌ ها، ساختمان ها، سیستم‌ های آب و سدها می باشد البته به غیر از طراحی وظیفه طراحی ساختار و برنامه ریزی پروژه های شهری را دارند. مهندس عمران نباید مدام بر سر پروژه وقت بگذراند به نوعی می توان گفت کار اساسی این شغل در دفاتر کار شخصی یا دولتی می گذرد اما از نظارت پروژه ها شهری و ساختمانی نباید غافل شد که نیاز مبرم یک پروژه عمرانی است و این وظیفه را تنها مهندس عمران می تواند انجام دهد.

از مهمترین نکاتی که برای یک مهندس عمران موفق وجود دارد تبهر در ریاضیات و حل مسئله است. با توجه به اینکه بدون استثنا پروژه ها بعد از شروع به کار به مشکل برخورد می کنند باید افرادی مانند مهندسان عمران وجود داشته باشند تا مهارتشان را در حل مسائل نشان دهند.

رشته نقشه کشی

تفاوت رشته های نقشه کشی، ساختمان، معماری و عمران
تفاوت رشته های نقشه کشی، ساختمان، معماری و عمران

هنرجویان رشته ی نقشه کشی معماری، مهارتهایی را در طول تحصیل کسب می کنند که از آن ها می توان به ترسیم انواع نقشه های معماری و ساختمانی به وسیله دست و با کامپیوتر، ساخت ماکت، شناخت اجزاء مختلف ساختمان، نقشه برداری، متر و برآورد ساختمان و .... اشاره کرد. لازمه ی ورود به رشته نقشه گشی، داشتن استعداد و علاقه به مسایل هنری، علاقه به مسائل فنی و طراحی ساختمان می باشد.

مهندسی نقشه برداری

تمامی سازه ها در ابتدا کار نیاز به علم نقشه برداری و مهندس نقشه بردار دارند چه سازه های شهری مانند پل ها و سد ها چه ساختمان های مسکونی در اولین قدم قبل از شروع ساخت و ساز و تولید نیاز به علم مهندس نقشه برداری است. این رشته که زیر مجموعه رشته ریاصیات و فنی است در مقطع دانشگاهی در مجموعه مهندسی عمران قرار می گیرد. در این رشته تعیین و تخمین مختصات نقاط در سطح زمین زده می شود که به کمک دستگاه های ترازیاب، تئودولیت، توتال استیشن و یا ... انجام می گیرد.

رشته ساختمان

سخن گفتن در مورد این رشته با گذشته تفاوت های اساسی و بنیادین کرده است، حادثه زلزله بم و احتمال وقوع زلزله تهران و دهها زلزله کوچک و بزرگ در کشور که روزانه شاهد اخبار و گزارشات آن هستید بحث ساختمان سازی، کیفیت مصالح ساختمانی، مقاوم سازی ساختمان ها، کیفیت کار ناظرین ساختمان یا همان مهندسین ناظر، بافت شهری و روستائی و گرایش های خاص معماری همراه با طرح های اسلیم و روز دنیا مباحثی ست که ذهن ها را به خود مشغول نموده، اما اینکه درمرحله عمل چگونه این اموراجرائی می گردد مطلبی نیست که بتوان در این بخش گنجاند.

مسکن برای آرامش و امنیت خانواده ها که مجموعه جامعه را می سازند امری معمولی و عادی به حساب نمی آید مسکن مناسب و مطمئن محلی برای تمدید قوای انسانی و محلی برای پایبندی اعضای خانواده به اصول ارزشمند انسانی ست.

امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرائی، صنعت ساختمان سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت ویژه ای بخشیده است.

کسانی که مایل به شرکت در این رشته هستند در طی دوران تحصیل با عملیات اجرائی ساختمان سازی، محاسبات فنی و نقشه کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فن آوری ساختمان های اسکلت فلزی، فن آوری ساختمان های بتنی، قالب بندی و آرماتوربندی، کار با دوربین های نقشه برداری آشنا می شوند.

تفاوت رشته های نقشه برداری و نقشه کشی چیست؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که رشته های نقشه برداری و نقشه کشی یکی باشند اما در واقع اینطور نیست و این دو رشته کاملا از هم مجزا هستند و در راستای یکدیگر صورت می گیرند.

تفاوت نقشه برداری و نقشه کشی در زمان انجام آنهاست، مهندس نقشه بردار ابتدا در ملکی که قرار است ساخت و ساز صورت گیرد با استفاده از تجهیزات نقشه برداری اقدام به تهیه نقشه می نماید و حدود اربعه، مساحت و… را به صورت دقیق تعیین می نماید و نقشه تهیه شده را در اختیار مهندس معمار یا نقشه کش قرار می دهد. مهندس معماری بر اساس ابعاد و مشخصات مندرج در نقشه اقدام به طراحی و نقشه کشی می نماید.

در واقع تفاوت بین نقشه برداری و نقشه کشی بدین صورت است که ابتدا باید نقشه مکانی که ملک در آن واقع شده است تهیه شود سپس در گام بعدی نقشه کشی انجام شود.

لازم به ذکر است که نقشه معماری بعد از نقشه برداری ساختمان ترسیم می شود و بر اساس نقشه معماری، محاسبات و دیگر نقشه های تاسیسات مکانیکی و برقی توسط مهندسین مربوطه طراحی و محاسبه شده و در نهایت ترسیم می گردند.

نظر خود را درباره «تفاوت رشته های نقشه کشی، نقشه برداری، ساختمان، معماری و عمران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت رشته های نقشه کشی، نقشه برداری، ساختمان، معماری و عمران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.