زمان مطالعه: 5 دقیقه
دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا

دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا

معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا/ اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی دورتموند ؛ زنبورها و دوران هیتسفلد و...

معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا/ اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

دورتموند ؛ زنبورها و دوران هیتسفلد و کلوب

دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا
دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا

شکل‌گیری یک باشگاه

روز 19 دسامبر 1909  روزی عادی در شهر دورتموند دوران آلمان قیصری بود. امّا 17 مرد جوان در این روز دست به کاری زدند که یک قرن بعد ، ارزش کار آنها بیشتر نمود پیدا کرد . برادران براون (فرانتش و پل) ، هنری کلوه ، هانر دبزت ، پل دسیندسیل ، برادران یا کوبی (جولیوس و ویلهم) ، هانزکان ، گوستاومولر ، فرانتس شولته ، هاتنز زیبولد ، آگوست تونزمان ، برادران اونگر ( هاینزیش و روبرت ) ، فریتس وبر ، فرانتس وندت و فرانتس ریزه 17 مردی بودند که از محل بازی خود ناراضی بودند . آنها زیرنظر یک سازمان کلیسایی بازی می‌کردند که مطابق شرایط تمام محیط‌های این چنینی ، نسبت به جوانان سخت‌گیر و بی‌رحم بودند . در عنوان تیم نیز از کلمه Trinity ( تثلیث ) استفاده شده بود که نشان دهنده دیدگاه سازمان به ورزش بود . جوانان ناراضی جلسه خود را در رستورانی محلی با عنوان « سوم وایلد شوتز » برگزار کردند و در همان جلسه، تیمی مستقل از کلیسا شکل گرفت. نام « بروسیا » معادل لاتین کلمه « پروس » می‌باشد که کشور آلمان تا نیم قرن قبل از شکل‌گیری دورتموند به آن نام شناخته می‌شد. همچنین یک کارخانه تولید نوشیدنی در نزدیکی دورتموند با عنوان « بروسیا » قرار داشت که سبب شد تیم جدید با این عنوان شناخته شود .

تیم برای خود از لباس‌های آبی و سپیدی استفاده کرد که نواری قرمز نیز روی آن قرار داشت. شورتهای بازیکنان نیز مشکی بود. این تیم در سال 1913  از لباس‌هایی جدید استفاده کرد که شامل رنگ‌های زرد و سیاه بود .

بسیار شبیه به لباس‌ امروزی تیم.

dortmund
dortmund


 

نخستین افتخار

در اواخر دهه 40 و دهه 50 مسابقات سراسری آلمان با عنوان اوبرلیگا «غرب» برگزار می‌شد . دورتموندی‌ها در سال 1949 در نخستین فینال خود با شکست رو به رو شدند . دورتموندی‌ها برای رسیدن به قهرمانی این مسابقات هفت سال انتظار کشیدند . آنها در سال 1956  فینال را در برابر کارلسروهه برگزار کردند و با پیروزی (4 ـ 2) در این مسابقه قهرمان آلمان شدند . یک سال بعد آنها در حالی از عنوان خود دفاع کردند که  سه بازیکن با نام کوچک مشابه به نقشی چشمگیر در این پیروزی داشتند: آلفرد پریسلر ، آلفرد کلبازا ، آلفرد نیپیکلو سه مهره درخشان تیم بودند و عبارت «آلفردها» تا مدّت‌ها از خاطر هواداران تیم فراموش نشد .

 

اولین‌های بوندس لیگا

در سال 1962  اتحادیه فوتبال آلمان ، جلسه‌ای را در دورتموند برگزار کرد . در این جلسه تصویب شد که لیگ حرفه‌ای فوتبال آلمان با عنوان بوندس لیگا از آگوست 1963 آغاز به کار نماید . به این ترتیب ، آخرین دوره مسابقات اوبرلیگا اهمیت فراوانی پیدا کرد زیرا نتیجه این رقابت‌ به منزله ورودی نخستین دوره بوندس لیگا نیز به شمار می‌آمد . دورتموند به فینال این‌بازی‌ها رسید و با پیروزی مقابل « اف.ث.کلن » هم برای سومین بار قهرمان آلمان شد و هم جواز حضور در بوندس لیگا را کسب کرد . نام دورتموند در نخستین دوره بوندس لیگا نیز جاودانه شد . هنوز یک دقیقه نیز از نخستین مسابقه این تیم در برابر وردبرمن نگذشته بود که « فریدهلم کونیتزکا » دروازه حریف را باز کرد و نخستین گل تاریخ بوندس لیگا را برای دورتموند به ثمر رساند . هرچند که دورتموند دراین مسابقه ( 2 ـ 3 ) مغلوب شد .

نخستین افتخار اروپایی برای آلمان

دورتموند در سال 1965  به تمامی افتخارات ممکن دست‌یافت . فتح اولین جام حذفی کشور آلمان و پیروزی ( 2 ـ 1 ) در فینال جام برندگان جام اروپا مقابل لیورپول . این نخستین افتخاری بود که باشگاهی آلمانی در قارّه سبز به دست می‌آورد. دورتموند در آستانه فتح بوندس لیگا نیز قرار گرفته بود . امّا تیم به شکلی غیرمنتظره در چهار مسابقه از پنج دیدار پایانی لیگ شکست خورد و با 3 امتیاز اختلاف نسبت به مونیخ 1860 نایب قهرمان آلمان شد . نکته طعنه‌آمیز ، تأثیر فراوان « فریدهلم کونتیزکا » در قهرمانی مونیخ 1860 بود . بازیکنی که دورتموند وی را به سادگی هرچه تمام از دست داده بود !

دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا
دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا

دورتموند مقتدرانه در سال‌های 1995 و 1996 فاتح بوندس لیگا شد . در سال 1996  افتخار دیگری نیز برای این تیم به دست آمد . « ماتیاس سامر » نخستین بازیکن تاریخ دورتموند بود که عنوان فوتبالیست سال اروپا را به خود اختصاص می‌داد  . یک سال بعد ، اوج تاریخ باشگاه رقم خورد . تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا پس از پیروزی ( 2 ـ 1 ) در برابر « ویزدیو لودز » در خانۀ استوا بخارست ، ( 3 ـ 0 ) پیروز شد و آن‌گاه اتلتیکو مادرید را در اسپانیا ( 1 ـ 0 ) شکست داد . صعود تیم به دور دوم تقریباً مسجل شده بود و این امر در نتایج دوربرگشت تأثیر گذاشت . شکست خانگی ( 1 ـ 2 ) مقابل اتلتیکو تساوی ( 2 ـ 2 ) در خانه ویزدیو لودز و برد خانگی ( 5 ـ 2 ) مقابل نماینده رومانی دورتموند را به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد کرد . اوسر فرانسه نیز حریف این تیم نشد و آن‌گاه نوبت به دو پیروزی ( 1 ـ 0 ) در برابر منچستریونایتد رسید . دورتموند فینالیست باشگاه‌های اروپا شد ! فینال در استادیوم المپیک مونیخ برگزار می‌شد و این ، امتیازی بزرگ برای نماینده آلمان بود . کارل هاینز ریدله « دورتموند » را پیش انداخت . او با یک ضربه سر دومین گل دورتموند را نیز به ثمر رساند . « آلساندرو دل پیرو » با یک ضربه به توپ توسط پاشنه پایش نتیجه را ( 2 ـ 1 ) کرد و سرانجام اتفاقی کم نظیر رخ داد . « لارس ریکن » 20 ساله تنها 16 ثانیه پس از ورود به میدان توسط « آندرآس مولر » صاحب توپ شد . « آنجلو پروتزی » دروازه‌بان یووه از دروازه بیرون آمده بود و این فرصتی مناسب برای زدن یک ضربه چیپ از فاصله‌ای بیش از 20  یارد بود . گل سوم دورتموند کار یوونتوس را یکسره کرد . « زیدان » ستاره یووه هرگز از پس هافبک‌های  دورتموند برنیامد و نتیجه ( 3 ـ 1 ) تغییر نکرد . چند ماه بعد دورتموند در فینال جام بین قار‌ّه‌ای ( 2 ـ 0 ) کروزیرو برزیل را شکست داد و دومین باشگاه آلمانی لقب گرفت که این جام را بالای سربرده است .

dortmund
dortmund

دوران یورگن کلوپ

در سال 2008 تیم در اولین فصل حضور یورگن کلوپ عنوان ششم لیگ را کسب کرد یک فصل بعد ، عنوان پنجم و صعود به « لیگ اروپا » در انتظار تیم بود . اما فصل 11 ـ 2010  فصلی درخشان تر برای شاگردان کلوپ بود . 23 پیروزی ، 75 امتیاز و قهرمانی لیگ با 7 امتیاز برتری نسبت به بایرن نایب قهرمان . تیم در فصل 12 ـ 2011 مقتدرتر شد . بردها به 25 افزایش یافت و 13 گل نسبت به فصل قبل بیشتر به ثمر رسید تا بروسیا به لطف 80  گل زده ، سرانجام با 81 امتیاز و هشت امتیاز برتری نسبت به بایرن ، قهرمان لیگ شود . دو تیم در فینال جام حذفی نیز رودروی هم ایستادند که باز هم برتری با دورتموند بود و این تیم موفق شد برای نخستین بار در تاریخ فوتبال خود همزمان فاتح لیگ و جام حذفی شود . فصل بعد نیز با اقتدار تیم در لیگ قهرمانان اروپا آغاز شد و شاید این از بدشانسی ستارگان جوان دورتموند بود که اسیر قدرتمندترین بایرن چند دهه اخیر شدند و از دستیابی به لیگ قهرمانان بازماندند .

این آخرین افتخار دورتموند در اروپا بود....

اختصاصی آسمونی
نظر خود را درباره «دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دورتموند ؛ معرفی تیمهای لیگ قهرمانان اروپا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.