زمان مطالعه: 7 دقیقه
پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه چیست؟

پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه چیست؟

پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه پانسیون و اقامتگاه و خوابگاه، هر سه این واژه ها به معنی مکانی هستند که افراد مدتی را در آنجا می گذرانند.

پانسیون چیست؟

 اگر می خواهید با معنای پانسیون و اقامتگاه و خوابگاه و کاربردهای پانسیون و اقامتگاه و خوابگاه و همچنین تفاوت های پانسیون و اقامتگاه و خوابگاه آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید. زندگی امروز مدام در حال تغییر و تحول است و به تبع آن انسان شهرنشین نیز روابط و شکل زندگیش تغییر کرده است. انسان جامعه امروز قبل از آن که در جهان تکنولوژی قرار بگیرد نیازهای ساده ای داشت و یکی از نیازهای ساده او، تهیه مسکن بود. مکانی که به نظر معماران جایی برای زندگی و در نزدیکی محل کار او قرار داشت و این مکان اهمیت بسیار یافته بود. اما با ورود تکنولوژی و صنعت و رشد شهر نشینی در جهان امروز، نیازهای انسان نیز پیچیده شده اند. شهر نشینی پدیده تازه ای نیست اما با پیچیدگی دنیای مدرن، شهرنشینی نیز به شبکه ای از هزارتو های پیچیده ای تبدیل شده است که روز به روز بر گستردگی و پیچیدگی آن افزوده می شود.

پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه ؛ خوابگاه: خوابگاه (dormitory) نوعی مکان اقامتی است که معمولاً برای اقامت گروه بزرگی از افراد مرتبط با هم یا هم صنف طراحی می‌شود. خوابگاه‌ها در دانشگاه‌ها، کالج‌ها، مدرسه‌های شبانه‌روزی رواج بیشتری دارند. پادگان‌های نظامی، مجتمع‌های ورزشی، ادارات و شرکت‌های بزرگ نیز به طور معمول دارای امکانات اقامتی و خوابگاهی هستند.

پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه ؛ خوابگاه دانشجویی: خوابگاه دانشجویی با مدیریت دانشگاه و برای اسکان دانشجویان کار می‌کند. دانشجویان متقاضی سکونت در خوابگاه، در طول تحصیل به صورت فردی یا گروهی، تمام یا بخشی از دوران تحصیلی خود را در خوابگاه می‌ گذرانند خوابگاه‌ های دانشجویی برای اقامت دانشجویان در در پردیس دانشگاه یا در بیرون از محیط دانشگاه طراحی و ساخته می‌شوند. اتاق‌ های خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند انفرادی یا گروهی باشد. 

امروز در شهرهای بزرگی مانند تهران که سیل بی رویه مهاجرت آن را به معادله ای هزار مجهولی تبدیل کرده است، مدام در درون خود پدیده های تازه ای را ارائه می دهد. پدیده هایی که نیاز انسان شهری و کلانشهر ها را برآورده می کند. اکنون در سراسر شهر تهران مکان هایی به اسم پانسیون رواج یافته است که خدمات خود را به قشر شهرنشین ارائه می کند: پانسیون ها در جهان قدمت طولانی دارند و در کشورهای دیگر به نام هاستل و نام های دیگر معروفند. اما وجود و رشد این مکان ها در تهران علاوه بر مسئله مسکن به استعاره ای از زندگی شهرنشینی بدل شده است. در هر کلانشهری نسبت بین روابط کار و امر تولید و تولید کننده مدام پدیده تازه ای را به وجود می آورد از این رو وجود پانسیون می تواند پاسخی به نیاز انسان شهرنشین و پایتخت نشین باشد. امروز شما می توانید با مراجعه به هر روزنامه ای انواع این پانسیون ها را بیابید و از خدمات ارائه شده آنها آگاه شوید ؛ جایی که با تاکید اصرار بر این دارد که بیشتر مورد استفاده دانشجو،کارمند و کارآموز قرار دارد . این پدیده جوابگوی مشکل مسکن قشرهای مختلف جامعه است. این پانسیون ها برای ورودشان مقرراتی دارند. مقرراتی که آنها ملزم به اجرای آن هستند. یک پانسیون دار می گوید: «هر عضو یا ساکن (دانشجو ، کارمند یا کارآموز) با کارت شناسایی و ارائه معرفی از محل کار خود و پرداخت پول یک ماه و ودیعه ای در قبال سکونت یک ماه می تواند در آنجا ساکن شود. عدم ارائه یکی از این مدارک به منزله عدم سکونت است. این پانسیون ها در نقاط مختلف شهر تهران و با زیر بناهای مختلف در طبقات متنوع پراکنده شده اند.»

پانسیون دخترانه و پسرانه

پانسیون دخترانه تهران
پانسیون دخترانه تهران

در دوره ای از رکود اقتصادی و رشد بی رویه شهرنشینی در جهان معماران و شهرسازان به فکر چاره ای افتادند و مهم تر از همه آنها که سبک شان به سبک بین المللی مشهور شد،کسانی مانند اندر روهه ، و لوکوربوزیه و رایت طرحهایی را در کشورهای مختلفی از جهان ارائه کردند. بیشتر انبوه سازی های مسکن در کشوری مانند برزیل به ابتکار لوکوربوزیه به وجود آمد. این تمهید و روش نگاه به زندگی از دل شعار آنها بیرون آمد که می گفت: کوچک زیباست. این تعبیر شاید تعبیر ساده ای باشد اما یکی از بنمایه های فکری بزرگترین معماران و شهرسازان جهان بود.این ایده آنها را واداشت که به سمت انبوه سازی بروند و در دل این انبوه سازی پانسیون و خانه ای خصوصی برای اجاره نیز متولد شد. در کلانشهرهایی که مشکل مسکن زیاد است، با کوچک سازی و انبوه سازی می توان بر مشکلات انسان شهرنشین فائق آمد. مشکلاتی که اکنون شهری چون تهران با آن درگیر است. افزایش پانسیون ها و خوابگاه دخترانه در تهران امری عادی است. بسیاری از این پانسیون ها تحت عنوان اینکه از سازمان گردشگری و اتحادیه هتلداری ، زیر نظر اماکن تهران بزرگ مجوز گرفته‌اند مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که ودیعه ها و اجاره هایی سنگین بابت تبلیغات فول امکانات و محیطی مناسب و صمیمی از ساکنین آنجا می گیرند. اتاقهای این پانسیون ها دو تختی یاچهار و گاهی شش تختی است. گاهی در بعضی از طبقات اتاقهای ده تختی نیز وجود دارد. مبلغ ماهیانه در نقاط مختلف شهر متنوع است. مثلاً پانسیونی در میرداماد با ودیعه 195 هزار تومان و ماهیانه 149 هزار تومان خدمات خود را ارائه می دهد و در جایی مانند خیابان جمال زاده و خیابان توحید قیمت ها از 75 هزار تومان تا 120 هزار تومان در نوسان است و گاهی بعضی از این پانسیون ها ودیعه نمی گیرند و بر مبلغ ورودی می افزایند.چنین قراردادی می تواند در نبود نظارت مناسب راه را بر سوءاستفاده کسانی باز بگذارد.

اکنون این مکان ها به محل زندگی موقتی دانشجویان و کارمندان و کارآموزان تبدیل شده است. از این رو همین موقتی بودن می تواند شکل خاصی از رابطه و زندگی را تعریف کند.

رابطه های موقتی که به دوستی و روابط اجتماعی مداومی نمی انجامد و بسیار گسسته است و از سوی دیگر در این مکان ها آدم ها فقط از کنار یکدیگر می گذرند و روابط شان بسط نمی یابد و کم کم به رابطه ای انتزاعی می انجامد. این رابطه انتزاعی محصول شرایط و نوع زندگی ساکنان این پانسیون هاست و خواه ناخواه این از تبعات زندگی شهرنشینی و مدرن امروزی است. این نوع نگاه پول‌محور سبب شده که ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی در اینگونه مکان ها رو به افزایش باشد. در اکثر این پانسیون ها فرد ساکن نمی تواند میهمان دعوت کند و در صورت ورود میهمان، فرد تازه وارد باید شبی 5 یا 6 هزار تومان در قبال اقامتش بپردازد که در صورت طولانی شدن سکونتش، مبلغ پرداخت او در هر ماه بیشتر از فرد ساکن خواهد بود. این پانسیون ها فقط می توانند سرویس خواب به مشتریهای خود بپردازند. از این رو فرد ساکن می تواند از طریق استفاده از آشپزخانه پانسیون برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کند. به دلیل شاغل بودن تمام ساکنین بیشتر روزها پانسیون خالی از سکنه است. در هر اتاقی یک دستگاه تلویزیون و یخچال وجود دارد و در بعضی از این مکان ها با ارائه خدمات بیشتر مبلغ بیشتری از فرد مراجعه کننده گرفته می شود. همچنین بسیاری از این پانسیون ها برای کنترل ساکنین اقدام به نصب دوربین های مدار بسته در داخل ساختمان کرده‌اند.

هتل پانسیون چیست؟

هتل پانسیون مکانی است که در شهر واقع شده و تعدادی اتاق ، سالن غذاخوری ، به اندازه ای که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تأمین نماید. کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون در آن پیش بینی وآماده شده است. پانسیون معمولا اتاق را به صورت ماهانه یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد . بر همین اساس معمولا سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق ها در نظر گرفته می شود . در پانسیون ها مقرارت خاصی وجود دارد و مسافران می بایست در ساعات معیّنی برای صرف صبحانه ، نهار و شام سر میز حاضر شوند و تا ساعت مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.

پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه چیست؟
پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه چیست؟

اقامتگاه چیست؟

ماده 1002 قانون مدنی در تعریف اقامتگاه میگوید : اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی است که شخص در آن جا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آن جا باشد. اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد مرکز امور او اقامتگاه محسوب است. اقامتگاه اشخاص حقوقی مرکز عملیات آن‌ها خواهد بود. اقامتگاه اغلب همان محل سکونت فرد است ولی برای بعضی از افراد فرق میکند  که در آینده توضیح خواهم داد

اقامتگاه و خوابگاه فواید تعیین اقامتگاه

برای شکایت در مورد اموال منقول مثل ماشین باید به دادگاه محل سکونت کسی که از او شکایت داریم مراجعه کنیم پس اگر ما ماشینی در مشهد خریدیم و صاحب ماشین در قولنامه آدرس محل سکونتش را شیراز اعلام کرده بود و برای تنظیم سند نیامد باید برویم و در شیراز شکایتمان را مطرح کنیم پس به آدرس طرف مقابلمان دقت کنیم در دعاوی مربوط به تاجر ورشکسته در دادگاه محل اقامت تاجر رسیدگی میشود در دعاوی مربوط به محجور در اقامتگاه ولی یا قیم اش رسیدگی میشود دعاوی مربوط به غایب مفقودالاثر در صلاحیت دادگاه آخرین اقامتگاه غایب است

انواع اقامتگاه

اختیاری یا ارادی

هرکسی در انتخاب اقامتگاه آزاد است ( اصل سی وسه قانون اساسی )

اقامتگاه اجباری

اقامتگاهی که به واسطه شخصی دیگر یا به لحاظ شغل و مقام آنان تعیین میگردد  مثل : زن شوهر دار (منزل شوهر),مامورین دولتی (محل کار) ,افراد نظامی ( محل خدمت ) , افراد مستخدم در خانه کسی ( خانه همان فرد) , افراد محجور ( آدرس قیم یا ولی)

اقامتگاه انتخابی یا قراردادی

 مثل معاملات که در قولنامه هر آدرسی بنویسید همان ملاک دادگاه است  

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره پانسیون ، اقامتگاه و خوابگاه چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.