زمان مطالعه: 1 دقیقه
جانوران بومی و حیات وحش ایران

جانوران بومی و حیات وحش ایران

کشور ایران زیستگاه گونه های زیادی از جانوران و حیوانات است. آسمونی برای آشنایی شما عزیزان با حیات وحش...
جانوران بومی و حیات وحش ایران
جانوران بومی و حیات وحش ایران


کشور ایران زیستگاه گونه های زیادی از جانوران و حیوانات است. آسمونی برای آشنایی شما عزیزان با حیات وحش ایران، در این بخش در مورد جانوران بومی و حیات وحش ایران بیشتر صحبت می کند.

جانوران بومی و حیات وحش ایران

حیات وحش ایران گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه طبیعی آنان را دربرمی‌گیرد. یکی از معروفترین گونه‌های جانوری ایران آخرین گونه یوز آسیایی است که یوز ایرانی هم خوانده می‌شود و امروزه فقط در ایران یافت می‌شود. ایران گونه‌های شیر و ببر مازندران را در اوایل قرن بیستم از دست داده‌است.

طبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست ایران 1500 گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب‌های داخلی و حدود 650 گونه ماهی در آب‌های دریایی در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی کشور شناسایی شده‌است. از این‌گونه‌ها می‌توان به 197 گونه پستاندار، 535 گونه پرنده، 227 گونه خزنده، 21 گونه دوزیست و 160 گونه ماهیان آب‌های داخلی اشاره کرد. از این تعداد حدود 76 گونه از رده‌های جانوری ایران در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد که این‌گونه‌ها شامل 19 گونه از پستانداران، 25 گونه از پرندگان، 16 گونه از خزندگان، چهار گونه از دوزیستان و 10 گونه از ماهیان آب‌های داخلی است. سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال 1392 اعلام کرد که دست‌کم 74 گونه از جانوران این کشور در سیاههٔ قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارند. بجز یوزپلنگ ایرانی که در وضعیت بحرانی قرار دارد، پستاندارانی مانند گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فک دریای خزر، هوبره، پلنگ، خرس سیاه آسیایی، تمساح پوزه کوتاه، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نیز در معرض خطر انقراض هستند.

ایران با داشتن حدوداً شش هزار گونه گیاهی یکی از غنی‌ترین گونه‌های گیاهی در کشورهای خاور نزدیک را از جنگلهای شبه حاره‌ای تا درختزارهای سازگار با خشکی و… داراست.

جانوران ایران گروه‌های متعددی را دربر می‌گیرند ولی تابحال تلاش هماهنگی برای ضبط همه گستره آن بطور سازمان یافته چنان‌که برای گیاهان شوروی سابق، عربستان و هند سابق بریتانیا شده، صورت نپذیرفته‌است.

معروف ترین حیوانات در حیات وحش ایران

گوزن زرد ایرانی

پلنگ ایرانی

یوزپلنگ ایرانی

گربه پالاس

 
نظر خود را درباره «جانوران بومی و حیات وحش ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جانوران بومی و حیات وحش ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.