زمان مطالعه: 2 دقیقه
محله دولت آباد تهران

محله دولت آباد تهران

شهرک دولت‌آباد یکی از محله‌های شهر تهران است که در قسمت جنوب شرقی پایتخت و در ضلع جنوبی بزرگراه آزادگان و...

شهرک دولت‌آباد یکی از محله‌های شهر تهران است که در قسمت جنوب شرقی پایتخت و در ضلع جنوبی بزرگراه آزادگان و در کنار اتوبان امام علی (ع) واقع است. آسمونی در این بخش به معرفی محله دولت آباد تهران می پردازد.

محله دولت آباد تهران

این محله نسبت به محله‌های جنوب تهران از دیدگاه فرهنگ و رفتار مردمی و بافت شهری در رده و کلاس بالاتری قرار دارد. در کنار این محله، محله‌هایی چون شاه عبدالعظیم و مشیریه واقع شده‌است .

این شهرک در سال 50–1349 توسط شرکت دولت‌آباد (خصوصی) ساخته شد. از آغاز ساخت، این شهرک دارای سیستم فاضلاب بوده و می‌توان گفت اولین شهرک تهران است که در سال 1350 مجهز به فاضلاب شهری شد.

شهرک دولت آباد دارای سه فلکه و یک میدان بزرگ به نام میدان دولت‌آباد یا بروجردی می‌باشد. اطراف این میادین مغازه‌های متعدد و مختلفی موجود است.

محلهٔ دولت‌آباد تعداد زیادی حسینیه و 7مسجد، پنج ورزشگاه، چند پایگاه بسیج، 2 استخر2ایستگاه اتش نشانی 1پارک ابی سرباز و 9 شعبه مختلف بانکی دارد. همچنین بیش از 4 دفتر و آژانس هواپیمائی و6 داروخانه در این شهرک دایرمی باشد.

در سال‌های اخیر به دلیل توسعهٔ اطرافِ فلکه سوّم و ایجاد ساختمان‌های مسکونی نوین و تغییر کاربری برخی مغازه‌ها و ایجاد ساختمان تجاری-پزشکی خوش‌نما به جای گرمابه سابق باعث رونق و شکوفایی فلکهٔ سوم گشته به نحوی که اهالی شهرک و اطراف آن عصرها در محدودهٔ فلکه سوم به گشت‌وگذار می‌پردازند. علاوه بر وجود مسجد بزرگ حسن مجتبی (ع) در این مکان و مسجدی دیگر (صاحب الزمان(عج)) که دارای تعداد زیادی نوجوان بوده واین مسجد بر تریت نو جوانان این محل می‌پردازد و احداث ایستگاه مترو دولت‌آباد در نزدیکی آن، همچنین در سال 1393 پروژهٔ دو شهرک نوساز (عقیق) و (فرهنگیان) در کنار فلکه سوم به بهره‌برداری رسید و باعث مرکزیت بیشتر این مکان گردید.

بخشی از ساکنان محله دولت‌آباد را ایرانی‌تباران بازگشته از عراق (معاودان ایرانی عراق) تشکیل می‌دهند. معاودان مردمی هستند ایرانی‌تبار که در زمان حکومت بعث عراق به دلیل عدم تمدید اقامتشان از کشور عراق به ایران بازگشتند و اغلب آنان ملیت ایرانی دارند.

محله دولت آباد تهران
محله دولت آباد تهران

کلانتری شهرک دولت‌آباد در خارج از این شهرک واقع شده، درحالی که در پیش از انقلاب در نزدیکی فلکه اول قرار داشت و به راحتی در دسترس دولت‌آبادی‌ها بود.

علاوه بر درمانگاه شهید یغمائی (این درمانگاه دولتی بوده و متأسفانه از سال 1353 تاکنون ساختمان آن توسعه پیدا نکرده) وبا وجود درمانگاه علی اصغر ودرمانگاه خیریه دارالتوحید (بلوارقدس)، درابتدای سال 1393 بیمارستان و زایشگاه حضرت صدیقه طاهره در بلوار قدس افتتاح گردید.

قرار بود درسال 1392 و در فاز اول، ایستگاه مترو خط 6 از شهرک دولت آباد تا میدان سپاه به بهره‌برداری برسد،اما متأسفانه به سال 94 و سپس به سال 96 موکول گشت و اجرایی نشد.

این محله در سال 1396 دارای یک رسانه مردمی شد که در شهر ری و خود محله دولت اباد فعالیت می‌کند این محله دارای پارکی بزرگ به نام ازادگان است که ساکنان محله و حتی اهالی شهر تهران هم به این پارک بزرگ برای تفریح میروند که سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی به قسمت‌هایی از ان از بین رفته‌است یا در حال تخریب است

بقعهٔ امام زادگان ابراهیم و اسماعیل مسجد اباذر در قلعهٔ دولت‌آباد از آثار قدیمی این محله می‌باشد.

شعاع السلطنه در زمان صفویان (اوایل قاجار) در این محل بوده و محل تفریح مردم تهران قدیم به‌شمار می‌رفته و در مقابل قلعه آثار تاریخی بوده که در دههٔ 60 مورد تخریب قرار گرفته و به جای آن منازل مسکونی شهرک وحدت احداث شده همچنین در محله باروتکوبی دولت‌آباد باغی وجود دارد به نام باغ شازده که هنوز هم آثار سردَر این باغ باقی است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «محله دولت آباد تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره محله دولت آباد تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.