زمان مطالعه: 9 دقیقه
نژاد سگ شیتزو، از شخصیت تا نگهداری و غذا

نژاد سگ شیتزو، از شخصیت تا نگهداری و غذا

شیتزو یک نژاد اصیل است و طرفداران زیادی مخصوصاً در ایران دارد.سگ‌های نژاد شیتزو انگار فقط برای این به دنیا می‌آیند که همدم و دوست انسان باشند.

واژۀ شیتزو (Shih Tzu) به معنی شیر کوچک است، اما این سگ‌ها واقعا ترسناک نیستند. شکارچی هم نیستند. شیتزوها دوست دارند از این اتاق به آن اتاق دنبال صاحبشان راه بروند تا همراه او باشند. در سال‌های اخیر، شیتزوها را برای شرکت در فعالیت و مسابقات ورزشی هم تربیت کرده‌اند و آن‌ ها این توانایی را نیز به دست آورده‌اند. آسمونی در این بخش به معرفی نژاد سگ شیتزو از شخصیت تا نگهداری و غذا می پردازد.

  • گروه نژادی: سگ‌های خانگی.
  • وزن: 4 تا 7 کیلوگرم.
  • طول عمر: 10 تا 16 سال
  • قد: ارتفاع او از زمین تا شانه ، از 23 سانتی‌متر تا 26 سانتی‌متر.
نژاد سگ شیتزو، از شخصیت تا نگهداری و غذا
نژاد سگ شیتزو، از شخصیت تا نگهداری و غذا
 
ویژگی‌های ظاهری سگ شیتزو

سگ‌ های نژاد شیتزو نه‌ تنها زیبا هستند، خوش‌رفتار، سرزنده و وفادار هم هستند. هیچ کس نمی‌تواند شیتزوها را دوست نداشته باشد. او متولد شده است که همدم انسان باشد. برای همین از او انتظار نداشته باشید که شکار کند، نگهبانی دهد یا مراقب گلۀ گوسفندها باشد. محبت شاخصه ی اصلی نژاد شیتزو است، او هیچ چیز را به اندازۀ معاشرت و آشنا شدن با آدم‌های جدید دوست ندارد. خوشحال ترین حالت برای او هنگامی است که کنار خانواده اش عشق و محبت دریافت می‌کند.

مطمئن باشید شیتزوی شما هرکجا برود، دوست پیدا می‌کند. نژاد شیتزو در گروه سگ‌های عروسکی قرار می‌گیرند. سگ‌های نژاد شیتزو برای نگهداری در آپارتمان بشیار مناسبند. آن‌ها بسیار منعطف هستند و با شرایط مختلف کنار می‌آیند. شیتزوها هم کودکان را دوست دارند و هم به‌راحتی با حیوانات دیگر دوست می‌شوند. با اینکه سگ‌های نژاد شیتزو بدن مقاومی دارند، جسم کوچکشان آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. برای همین بزرگ‌ترها، همیشه، باید مراقب رابطۀ بچه‌ها با شیتزو باشند. مخصوصا برای اینکه کودک در حین بازی، ناآگاهانه، به او صدمه نزند.

از ویژگی‌ های نژاد شیتزو، فرم پوزۀ آن‌ هاست. فک پایینشان پهن‌ تر از فک بالاست و وقتی دهانشان بسته است، دندان‌های فک بالا داخل فک پایین قرار می‌گیرد.

تاریخچه نژاد سگ شیتزو

 قیمت سگ شیتزو دو ماهه
قیمت سگ شیتزو دو ماهه

نژاد شیتزو از قدیمی‌ترین نژادهاست و در فهرست نژادهای قدیمی رتبه‌اش کمتر از چهارده است. استخوان‌های کشف شده از این نژاد در چین نشان می‌دهد که سگ‌های نژاد شیتزو 8000 سال پیش از میلاد وجود داشتند. عده‌ای می‌گویند که این نژاد را راهبان بودایی (در تبت) پرورش دادند و به خاندان سلطنتی چین هدیه کردند. عدۀ دیگر بر این گمانند که نژاد شیتزو حاصل جفت‌گیری نژادهای لهاساآپسو (Lhasa Apso) و پیکینیز (Pekingnese) با نژادهای دیگر، در چین، است. فارغ از اینکه این نژاد در تبت بوده یا در چین، می‌دانیم که از روزگار کهن یار وفادار انسان بوده است.

در نقاشی‌ها، نوشته‌ها و دیگر آثار به جا مانده از امپراطوری تانگ (Tang)، امپراطوری چین از سال 618 تا 907 میلادی، سگ کوچکی، شبیه به نژاد شیتزو، تصویر شده است. دوباره در منابع به جا مانده از سال‌های 990 تا 994 میلادی، شامل اسناد، نقاشی‌ها و حکاکی‌ها، صحبت از این سگ می‌شود. در قرن سیزدهم میلادی، مارکو پولو (Marco Plo) روایت می‌کند که قوبلای خان (Kubla Khan)، امپراطور مغول، کنار شیرهای شکاری تربیت‌شده‌اش، سگ‌های کوچکی، شبیه به شیر، دارد که شیرها را آرام نگه می‌دارند. عده‌ای گمان می‌کنند که این سگ‌ها از نژاد شیتزو بوده‌اند.


نژاد شیتزو در افسانه‌های بسیاری حضور دارد. در افسانه‌ای آمده است که بودا همراه سگی سفر می‌کرد که مشخصاتش با سگ‌های نژاد شیتزو مطابقت می‌کند. روزی، چندین دزد به بودا حمله می‌کنند تا اموالش را بدزدند و او را بکشند. سگ کوچک بودا تبدیل به شیری درنده شد. دزدها را فراری و زندگی بودا را نجات داد. سپس شیر دنده دوباره به همان سگ کوچک ملوس بدل شد. بودا او را بلند کرد و بوسید. می‌گویند خال سفیدی که روی پیشانی بسیاری از سگ‌های شیتزو وجود دارد، جای بوسۀ بوداست. بسیاری بر این باورند که شیرهای سنگی چین (Foo Dogs)، که از معبد بودا محافظت می‌کنند، تمثالی از سگ‌های نژاد شیتزو هستند.


در اسناد به جا مانده از سلسۀ مینگ (Ming)، امپراطوری چین از سال 1378 تا 1644 میلادی، آمده است که خانواده‌های سلطنتی از «سگی شبیه به شیر» یا «سگی با صورت گل داوودی» نگهداری می‌کنند که کوچک، باهوش و رام هستند. در اسناد مربوط به قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم چندان اشاره‌ای به این سگ‌ها نمی‌شود، ولی در آثار هنری آن دوران سگ‌هایی شاد و پشمالو تصویر شده‌اند.

با به سلطنت رسیدن ملکه تزو شی (Tzu Hsi) در سال 1861 میلادی، نژاد شیتزو دوباره محبوب شد. یکی از اولین فرمان‌ها این بود که هرکس در حین آزار رساندن به سگ‌های قصر دیده شود، حکمش اعدام است. ملکه تزو شی حیوانات را بسیار دوست داشت و به دستور او بسیاری از مشکلات پرورش حیوانات، با نظارت مستقیم خواجگان قصر، حل شد. دالایی ‌لاما (Dalai Lama)، رهبر دینی بوداییان، یک جفت شیتزوی اصیل به ملکه تزو شی هدیه کرد.

شیتزوهای قصرهای سلطنتی از نسل این دو سگ هستند. طبق گزارش‌های که از آن زمان به دست ما رسیده است، شیتزوها قصر خودشان را داشتند و تعلیم دیده بودند که با ورود ملکه روی دو پا بایستند و دستشان را تکان بدهند. بعد از مرگ ملکه در سال 1908 میلادی، بسیاری از خانواده‌های سلطنتی برای تولید سگ‌هایی که موهایشان بهترین جنس و رنگ را داشته باشد با هم رقابت کردند. چون چنین رقابتی وجود داشت، اسرار پرورش سگ‌های شیتزو محرمانه باقی ماند. شیتزوهای مرغوب‌تر، به صورت قاچاق، به بیرون قصر فرستاده می‌شدند تا به توریست‌های خارجی یا نجیب‌زادگان چینی هدیه داده شوند. باقی شیتزوها در بازار فروخته می‌شدند.

ویژگی‌های شخصیتی نژاد سگ شیتزو

هر نژاد برای یک هدف خاص پرورش داده می‌شود. در طول تاریخ، شیتزوها پرورش داده شده‌اند تا همدم و همراه شما باشند. خودشان هم همین را می‌خواهند. آرزوی آن‌ها این است که کنار صاحبشان باشند. بنابراین انتظار نداشته باشید که یک سگ شیتزو شکار کند، نگهبانی دهد یا شکارتان را برایتان بیاورد. مهربانی و وابستگی به صاحبش مهمترین ویژگی شخصیتی اوست. محبوب‌ترین برای او، روی پای شماست. سگ شیتزو وقتی خوشحال است که صاحبش به او محبت کند و او هم بتواند مهربانی‌اش را نشان دهد. با همۀ این‌ها، شیتزوها مثل سیب‌زمینی نیستند. آن‌ها نسبت به صداها و افراد و…. اطرافشان هشیارند و ممکن است به غریبه‌هایی که به خانه می‌آیند پارس کنند، اما نگران نباشید. خیلی زود با آن‌ها دوست می‌شوند.

مراقبت و نگهداری از نژاد سگ شیتزو

دانستن این موارد قبل از خرید سگ شیتزو ضروری است. برای شیتزوها مهم نیست کجا زندگی می‌کنند، آن‌ ها فقط می‌خواهند در کنار شما باشند. شیتزوها سگ‌ های انعطاف‌پذیری هستند، هم در آپارتمان‌ های کوچک راحتند و هم در ویلاهای بزرگ خارج شهر، اما باید بدانید که آن‌ها سگ‌ های خانگی هستند و نباید در محیط بیرون زندگی کنند. فقط برای بازی و گردش آن‌ها را به فضای بیرون، مثل حیاط و پارک، ببرید. او در روز به پیاده‌روی کمی احتیاج دارد. شیتزوها سگ‌های فعالی نیستند. دوست دارند روی پای شما بنشینند، دور خانه راه بروند، با اسباب‌بازی‌هایشان بازی کنند و برای خوشامدگویی به مهمانان بدوند دم در.

شیتزوها هم مثل سگ‌ های دیگری که پوزه‌های کوتاه دارند به گرما حساسند، چون هوای گرم، قبل از ورود به ریه‌هایشان، به اندازۀ کافی خنک نمی‌شود. بنابراین در روزهای گرم، او را در هوای خنک خانه نگه دارید.

به‌نظر می‌رسد شیتزوها دوست دارند پرواز کنند. آن‌ها بدون ترس از بلندی می‌پرند. جاهایی، مثل صندلی و تخت، که به نظر شما بلند نیستند برای شیتزوها بلندند و متاسفانه، این پریدن‌های بی‌پروا ممکن است کار دستشان دهد و به سر و گرردن، مفاصل و استخوان‌هایشان آسیب بزند. وقتی شیتزویتان را در آغوش گرفته‌اید، خیلی مراقب باشید که ناگهان از بغل شما بیرون نپرد.

شیتزوها مهربان و آرامند، با این حال خیلی مهم است که در تولگی اجتماعی و تربیت بشوند. اگر به‌درستی اجتماعی نشوند، به سگ‌هایی خجالتی می‌شوند که نمی‌توانند با افراد و حیوانات دیگر ارتباط برقرار کنند. سگی که در تولگی اجتماعی شود، در بزرگسالی سگ خوشبختی خواهد شد که از تجربه‌های مختلف لذت می‌برد.

گاهی به نظر می‌رسد که تربیت شیتزوها دشوار است. بهترین راه این است که اجازه ندهید توله‌تان، حتی به‌صورت اتفاقی، قانون را بشکند. برای تعلیم مکان ادرار و مدفوعش، او را ساعت به ساعت به مکان مورد نظرتان ببرید تا آنجا را یاد بگیرد. اگر می‌خواهید سگتان بیرون از خانه دستشویی کند، حواستان باشد که در هوای سرد یا برفی و بارانی این کار ممکن است سخت باشد. در اشاره به معایب سگ شیتزو باید گفت که مانند هر حیوان دیگری این حیوانات نیز معایبی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

اجازه ندهید که تولۀ شیتزو تا هشت هفتگی از خانه خارج شود، زیرا احتمال بیمار شدنش خیلی زیاد است. بعد از آن برای تعلیم او از پارک سگ استفاده کنید تا جای استراحتش را یاد بگیرد و همچنین یاد بگیرد که دوری شما را تحمل کند. 

تغذیه نژاد سگ شیتزو

غذای مناسب سگ ها شامل یک تا یک‌ و نیم پیمانه غذای خشک با کیفیت عالی می شود. اینکه سگ بزرگسال شما چه قدر غذا بخورد، بستگی به اندازه، سن، متابولیسم و مقدار فعالیتش دارد. سگ‌ها منحصر به فردند و هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. همه‌شان به یک مقدار غذا نیاز ندارند. فقط می‌شود گفت سگ‌هایی که فعالیت بیشتری دارند، بیشتر غذا می‌خورند. کیفیت غذایی هم که به سگتان می‌دهید مهم است و در مقدار آن تاثیر می‌گذارد. به هر حال غذا دادن بیش از حد به سگتان، او را چاق می‌کند.

بهداشت نژاد سگ شیتزو

عکس سگ شیتزو
عکس سگ شیتزو

موهای ابریشمی و بلند شیتزوها بسیار زیباست و در رنگ‌های مختلفی دیده می‌شد: سیاه، سیاه و سفید، طوسی و سفید، قهوه‌ای و سفید. داشتن موهای سفید روی دم و پیشانی برای شیتزوها امتیاز محسوب می‌شود. برای حفظ زیبایی و سلامت موهای شیتزویتان باید روزانه موهایش را شانه کنید و برس بکشید. بسیاری از کسانی که سگی از نژاد شیتزو دارند موهای او را کوتاه می‌کنند تا به شانه کردن روزانه نیاز نداشته باشد. اگر می‌خواهید خودتان سگ شیتزویتان را شانه کنید، این کار را از تولگی شروع کنید تا عادت کند و در بزرگسالی اذیت نشود.

هنگام برس کشیدن دقت کنید که موها را از نزدیکی پوست شانه کنید تا همۀ گره‌ها باز شود و موهای اضافه هم جمع شود. می‌توانید به سگتان آموزش دهید که به یک طرف بخوابد و برسش بکشید و بعد به طرف دیگر بخوابد و آن طرف را برس بکشید. این کار برس کشیده شدن را برای سگتان آسان‌تر می‌کند.

از 10 تا 12 ماهگی، موهای تولگی شیتزو می‌ریزد و موهای ابریشیمی بزرگسالی‌ اش رشد می‌کند. از ریزش زیاد موهایش در این دوران خسته نشوید. بیشتر برسش بکشید و بدانید که موقتی است و تقریبا بعد از سه ماه ریزش کمتر می‌شود.

ناخن‌های سگتان را هر ماه کوتاه کنید. هر هفته گوش‌هایش را معاینه کنید که زخم، قرمزی و التهاب نداشته باشد. گوش‌ها را هر هفته با گوش‌پاک‌کن تمیز کنید، ولی مراقب باشید که گوش پاک‌کن را داخل گوش فرو نبرید. صورت شیتزوها بعد از غذا خوردن کثیف می‌شود. آن را با حولۀ نرمی که با آب گرم خیس کرده‌اید تمیز کنید. مراقب دندان‌های شیتزوی خود باشید. آن‌ها را تمیز نگه دارید و حداقل هفته‌ای سه بار مسواک بزنید.

چند نکتۀ مهم درباره نژاد سگ شیتزو

  1. موجودی با نام شیتزوی فنجانی وجود ندارد. این اسم فقط یک تبلیغ است تا توله‌کش‌ها یا پرورش‌دهنده‌های بی‌مسئولیت شیتزوهای کوچک را، یا شیتزوهایی را که بعدا بزرگ می‌شوند بفروشند.
  2. تربیت کردن شیتزوها آسان نیست. ثبات رفتاری داشته باشید. پیش از اینکه شیتزویتان کاملا تربیت شود، اجازه ندهید بی‌هدف در خانه پرسه بزند. برای تربیت او می‌توانید از پارک سگ استفاده کنید.
  3. شیتزوهایی که پوزۀ کوتاه دارند به گرما حساسند. هوا در گذر از مجرای تنفسی سگ خنک می‌شود و بعد وارد ریه می‌شود. طول این مجرا در سگ‌هایی که پوزۀ کوتاه دارند کوتاه است و هوا به اندازۀ کافی خنک نمی‌شود. در روزهای گرم شیتزوی خود را در هوای خنک خانه نگه دارید.
  4. موهای شیتزو باید هر روز شانه شود. موهای او زود گره می‌خورد.
  5. رابطۀ سگ‌های نژاد شیتزو با بچه‌ها خوب است، اما اگر کودک خردسال دارید بهتر است شیتزو را انتخاب نکنید، چون سگ‌های نژاد شیتزو کوچکند و ممکن است کودک از سر ناآگاهی یا ناتوانی به او آسیب بزند.
  6. سگ‌های نژاد شیتزو اغلب خس‌ خس می‌کنند یا در خواب خرناس می‌کشند.
  7. خرابی دندان در سگ‌ های نژاد شیتزو شایع است.
  8. به نظر می‌رسد شیتزوها تمایل به مدفوع‌ خواری دارند. باید مراقب باشید که این کار تبدیل به عادتشان نشود.
  9. تولۀ کوچک خود را از توله‌کش‌ها نخرید. توله‌تان را از پرورش‌دهنده‌ای بگیرید که به‌خوبی از سگ‌هایش مراقبت کند و پیش از تولید مثل از سلامت سگ‌هایش مطمئن شود.
نظر خود را درباره «نژاد سگ شیتزو، از شخصیت تا نگهداری و غذا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نژاد سگ شیتزو، از شخصیت تا نگهداری و غذا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.