زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟

آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟

همانطور که می دانید سیگار کشیدن برای سلامتی بدن بسیار مضر است و عوارض بدی برای قسمت های مختلف بدن دارد. افراد...

همانطور که می دانید سیگار کشیدن برای سلامتی بدن بسیار مضر است و عوارض بدی برای قسمت های مختلف بدن دارد. افراد سیگاری معمولا برای اینکه سیگار کشیدن خود را توجیه کنند یکی از دلایل سیگار کشیدنشان را کاهش استرس عنوان می کنند. اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟ آیا واقعا سیگار کشیدن باعث کاهش استرس و اضطراب می شود؟ پورتال آسمونی در این بخش می خواهد این موضوع را بررسی کند. با ما همراه باشید.

آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟
آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟

علت مصرف سیگار به هنگام بروز استرس چیست؟

بر اساس آخرین پژوهشهایی که در سازمان تحقیقات گالوپ و بین 83 هزار و 443 نفر بزرگسال به عمل آمده، مشخص شده است که 26 درصد افراد سیگاری با علائم بالینی اضطراب و افسردگی دست به گریبان بودند، در حالی که این علائم در افراد غیرسیگاری 15 درصد گزارش شده است. باید توجه داشت مصرف سیگار می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی-عروقی نیز باشد.

همان طور که وجود استرس کم و قابل کنترل، می‌تواند ذهن انسان را متمرکز کند، استرس بالا و کنترل نشده نیز می‌تواند آسیب‌های جسمی و فکری زیادی را به فرد وارد ‌کند. بر اساس این پژوهش، مشاهده شده است بین استرس و بیماری‌های قلبی – عروقی و فشارخون رابطه مستقیمی وجود دارد و در واقع هر گونه تنش، اضطراب و فشار روحی، آثار مخربی را بر روی عروق کرونر قلب برجای می‌گذارد.

استرس قسمتی از زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد. تفاوت در این است که سیگاری‌ها به‌جای مقابله با اضطراب و افکار ناخوشایند، به مصرف نیکوتین روی می‌آورند تا از لحاظ روانی خود را از فضای استرس‌زا جدا کنند، ولی همین وابستگی به نیکوتین، موجب تشدید استرس در آنها می‌شود.

نیکوتین یک آلکالوئید است که با افزایش تولید دوپامین در مغز از یک سو و افزایش آزاد شدن ناقل‌های عصبی مانند بتااندورفین و نوراپی نفرین از طرف دیگر موجب می‌شود تا فرد احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

does-smoking-reduce-stress-and-anxiety
does-smoking-reduce-stress-and-anxiety

در واقع مصرف نیکوتین به مقدار کم، برای بدن به عنوان یک محرک محسوب و سبب افزایش سطح هوشیاری و فعالیت در فرد شده ولی در اندازه‌های بیشتر، منجر به افزایش ضربان قلب، فشار خون و استرس می‌شود.

بر اساس تحقیقات به چاپ رسیده در مجله انحمن روانپزشکان آمریکا مشخص شد سطوح استرس در افراد سیگاری مقداری بیشتر از افراد غیر سیگاری است؛ ضمنا مطالعات تکمیلی نشان داده است زمانی که این افراد الگوی کشیدن سیگار خود را تغییر و افزایش دادند، سطوح استرس نیز در آنها افزایش و با ترک سیگار کاهش یافت.

اغلب افراد در طول زندگی خود در موقعیت‌های تنش‌زا قرار می‌گیرند. چه خوب است که روش‌های مقابله با آن را هم به درستی آموخته و تمرین کنند. از بهترین روش‌های مقابله با چالش‌هایی که در زندگی با آنها مواجه می‌شویم، درگیر شدن با مشکلات است.

مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد پذیرش موقت استرس است. زیرا افراد سیگاری تصور می‌کنند کشیدن سیگار در بهبود احوالشان موثر است در حالی که این گونه نیست.

موفقیت در ترک سیگار می‌تواند به این معنی باشد که فرد توانایی مقابله با استرس‌ها را بدون سیگار هم دارد. درواقع تغییر شیوه زندگی می تواند تا حدود زیادی در کاهش عوامل تنش‌زا موثر واقع شود.


آیا مصرف سیگار استرس را کاهش می دهد؟

آیا سیگار به کم شدن استرس کمک می‌کند؟ این تصور کاملاً اشتباه است!

«زمانی که استرس دارم، سیگار می‌کشم، این کار آرامم می‌کند.

به همین خاطر است که سیگار را ترک نمی‌کنم. می‌ترسم که دچار اضطراب و استرس بیش از حد بشوم.» به نظر می‌رسد استدلال لیدی منطقی باشد. اما…

نکاتی دربارۀ ارتباط استرس و دخانیات وجود دارد.

در واقع، تنباکو یک ضد استرس جعلی است. این خود تنباکو است که استرس آور است!

سیگار یک ضد استرس جعلی است!

تا مدت های طولانی، تصور می‌شد که افراد پراسترس تر برای آرام کردن خود، تمایل به سیگار کشیدن دارند.

امروزه همه می‌دانند که این تصور کاملاً اشتباه است.

احتمال مشکلات اضطرابی در بین سیگاری ها بیشتر است: احتمال بروز اضطراب بین سیگاری ها 5٫5 برابر (550% برابر) دیگران و احتمال بروز عارضۀ وحشت در بین آنها 15 برابر (1500% برابر) دیگران است…

آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟
آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟

در نتیجه، سیگار افراد را مضطرب می‌کند!

بنابراین به نظر می‌رسد، این که گفته می‌شود نیکوتین سیگار باعث آرامش و آسودگی می‌شود، دامی بیش نیست!

اگر شما هم احساس می‌کنید که دخانیات استرس تان را افزایش می‌دهند، از این به بعد دیگر سراغ این مواد نروید و شیوۀ آرام شدن تان را تغییر دهید.

برای سیگار نکشیدن در زمان استرس، منبع استرس را شناسایی کرده و سعی کنید آن را از بین ببرید

در ابتدا سعی کنید علت سیگار کشیدن در زمان های استرس را تشخیص دهید.

به طور مثال، در دوران امتحانات، به عنوان بهانه ای برای استراحت سیگار می‌کشید. چرا نوع دیگری از استراحت را برای خود در نظر نمی‌گیرد؟ مثلاً یک چای بنوشید یا از خانه بیرون بروید و هوایی بخورید، گل ها را آب بدهید، چند صفحه داستان طنز بخوانید و …

اگر زمانی که رئیس تان به شما فشار می‌آورد، استرس دارید، شاید بتوانید با یکی از همکاران تان صحبت کنید، سئوالات بیشتری بپرسید، یا حتی برایش توضیح دهید که رئیس تان چگونه با شما حرف زده است…

زمانی که احساس اضطراب و استرس می‌کنید، به طور خودکار دنبال راه حل دیگری جایگزین سیگار بگردید.

روش دیگری برای رفع استرس بیابید، دخانیات کمکی به شما نمی‌کنند!

سیگار کشیدن، بعضی اوقات، یک سری چیزها را از بین می‌برد.

شاید به نظر برسد که سیگار کشیدن گاهی اوقات خشونت را هدایت می‌کند.

بنابراین می‌توانید به جای سیگار کشیدن شیپور بزنید، خمیر نان را در دست تان ورز بدهید و یا یک آدامس بجوید. پس می‌بینید که به جای سیگار کشیدن می‌توان با روش های دیگر هم برخی معضلات را از بین برد.

does-smoking-reduce-stress-and-anxiety
does-smoking-reduce-stress-and-anxiety

برخی اوقات افراد به خاطر تنهایی سیگار می‌کشند.

بنابراین وقتی که تنها هستید به جای سیگار کشیدن به یکی از دوستان تان تلفن کنید. با این کار احساس تنهایی کمتری می‌کنید و روش مناسب تری را هم برگزیده اید.

سیگار کشیدن، آرامش بخش است؟

گوش دادن یک موسیقی 2 یا 3 دقیقه ای هم می‌تواند شما را آرام کند… پس چرا سیگار؟

هر کسی می‌تواند دنبال چیزی بگردد که متناسب با شخصیت و روحیات اوست.

مثلاً کسی که وقتی  عصبی است، یک توپ خمیری را در دستانش ورز می‌دهد. خودش می‌گوید: «خنده دار است، اما این کار حس خوبی به من می‌دهد.»

فردی دندان هایش را مسواک می‌زند! او در این باره می‌گوید: «سر کار، زمانی که دلم می‌خواهد سیگار بکشم، زمانی را به مسواک زدن دندان هایم اختصاص می‌دهم. این کار باعث خوشبوتر شدن دهانم نسبت به زمانی که سیگار بکشم، می‌شود! حداقل 4 بار در روز این کار را انجام می‌دهم، این کار باعث کم شدن دفعات سیگار کشیدن خواهد شد.»

برای کمتر مضطرب بودن، سیگار کشیدن را متوقف کنید!

کسانی که سیگار را ترک کرده اند، کمتر از سیگاری ها مضطرب هستند.

بنابراین اگر سیگار را ترک کنید، خیلی سریع متوجه فوایدش خواهید شد. این فواید زمانی بیشتر خواهد شد که یاد بگیرید اضطراب تان را بشناسید و قبل از ترک سیگار راه حل های دیگری برای آن بیابید.

برای این که کمک بیشتری به خودتان بکنید، می‌توانید به مشاورانی که در این زمینه فعالیت دارند، مراجعه نمایید.

بعد از حدود 4 هفته پس از ترک سیگار ، متوجه خواهید شد که اضطراب تان نسبت به قبل کاهش چشم گیری داشته است.

آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟
آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟

آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن می‌تواند شما را افسرده کند؟

اضطراب و البته افسردگی!

مشاهده شده در افرادی که سیگاری های قهاری هستند و میزان مصرف شان بالا است، نیکوتین احتمال ابتلا به افسردگی را در آنها افزایش می‌دهد. در موارد ترک سیگار ، افسردگی کاهش می‌یابد.

و احتمال خودکشی در بین سیگاری ها بالاتر از دیگران است. احتمال تمایل به خودکشی در بین سیگاری هایی که کمتر از 25 نخ سیگار در روز می‌کشند دو برابر دیگران و بین کسانی که بیشتر از 25 نخ می‌کشند، 4 برابر بقیۀ افراد است.

در موارد ترک سیگار ، افسردگی بین 3 هفته تا 3 ماه کاهش می‌یابد و سقوط قابل توجهی در میزان آن مشاهده می‌شود.

نظر خود را درباره «آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آیا سیگار استرس و اضطراب را کاهش می دهد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.