زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا داشتن ماهواره گناه و حرام است؟

آیا داشتن ماهواره گناه و حرام است؟

در این بخش آسمونی یکی از مسائلی که شاید ذهن خیلی ها را درگیر کند را مورد بررسی قرار میدهیم . با توجه به اینکه...

does-having-a-satellite-is-haraam(3)
does-having-a-satellite-is-haraam(3)

در این بخش آسمونی یکی از مسائلی که شاید ذهن خیلی ها را درگیر کند را مورد بررسی قرار میدهیم . با توجه به اینکه امروز تعداد زیادی شبکه ماهواره ای برای تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع در کنار صدها شبکه ماهواره ای خبری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و غیره وجود دارد، داشتن ماهواره در منزل و استفاده از آن چه حکمی دارد؟

پاسخ برخی مراجع تقلید :

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی در خصوص استفاده از ماهواره و شبکه های خبری بیگانه، هر گونه استفاده از این شبکه ها را جایز ندانستند.

آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتاء «استفاده از شبکه های ماهواره ای وسایت های خبری بیگانه از نظر شرعی چه حکمی دارد؟»

گفت: در مورد استفاده از ماهواره ها و سایت های خبری که در واقع شبکه های بیگانه آنها را ترتیب داده و جوامع اسلامی مسلط کرده­ اند، باید گفت چون غالبا اطلاعات آنها مسموم است و اگر خبر صحیحی هم در دسترس بینندگان شان و مخاطبان شان قرار دهند، در راستای اهداف استعماری و گمراه کردن(مردم) و ایجاد فتنه و تفرق است. به همین خاطر استفاده از چنین شبکه هایی جایز است.

در پاسخ استفتاء آیت الله صافی گلپایگانی آمده است: البته اهل خبره یعنی کسانی که دست بیگانگان را خواند اند و در واقع به جهت اطلاع از نحوه ورود آنها در مسائل و اینکه دنبال چه اهدافی هستند، روی این اخبار فعالیت علمی انجام می دهند، از این فتوی مستثنی هستند. البته آن هم در مواردی که ضرورت ایجاد کند.

does-having-a-satellite-is-haraam(2)
does-having-a-satellite-is-haraam(2)

اما اگر ضرورت ندارد، آن هم جایز نیست. همان حکمی که مشهور فقها در مورد کتب ضاله، فرموده­اند: «استفاده از کتب ضاله جایز نیست.» همان حکم در مورد اینها هم جاری و ساری است. جاذبه این برنامه ها از کتب ضاله و فریب کاری ها و نیرنگ هایی که در این سایت ها وجود دارد وترفندهایی که اهل باطل در کتب ضاله برای فریب مخاطبین شان و مطالعه کنندگان اعمال می کنند، کمتر نیست.پ

آیت الله صافی گلپایگانی همچنین در پاسخ استفتاء دیگری «ارتباط گرفتن با شبکه های ماهواره از طریق تلفن، ایمیل و روش های دیگر و ارسال اخبار داخلی کشور چه حکمی دارد؟»، تاکید کردند: در مورد ارتباط با شبکه های ماهواره ای ورسانه ها یا مطبوعات بیگانه، چه این نحوه ارتباط تلفنی باشد، چه از طریق تلگراف، چه از طریق ایمیل و اینترنت باشد، به هر صورت، ارتباط با این ها که در واقع نوعی همکاری و همیاری با آنهاست و آنها را به اهدافشان نزدیک تر می کند، ولو به نظر شما بسیار قلیل و ناچیز بیاید، به هیچ وجه جایز نیست و این به نوعی قدم برداشتن در راه اهداف باطل بیگانگان است.

استفاده از ماهواره حتی برای دیدن شبکه های استانی هم جایز نیست

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتاء استفاده از ماهواره را برای دیدن شبکه های استانی جایز ندانستند.

این مرجع تقلید در پاسخ به یک استفتاء مبنی بر استفاده از ماهواره برای رویت شبکه های استانی، فرمودند: این کار ذاتا اشکال ندارد، ولی دو اشکال جنبی دارد.

does-having-a-satellite-is-haraam(1)
does-having-a-satellite-is-haraam(1)

ایشان فرمودند: یک اشکال آن این است که داشتن ماهواره طبق مقررات حکومت اسلامی جمهوری اسلامی ممنوع است و مخالفت با مقررات و قوانین حکومت اسلامی شرعا جایز نیست. اشکال دوم این است که تجربه نشان داده ماهواره در هر خانه که وارد می شود منشاء مفاسدی می شود؛ بویژه برای جوانان که در آن خانه هستند وخیلی از این جوانان قربانی ماهواره می شوند. با توجه به این که غالب برنامه های آن فاسد است و اثرات منفی در پی دارد و در هر خانه ای وارد شود غالبا از آن سوء استفاده خواهد شد استفاده از آن جایز نیست.

حضرت آیت الله شیخ حسن مظاهری: جایز نیست.

سوال-آیا آنتن ماهواره جزو آلات لهو است؟ خرید و فروش و استفاده از آن، چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله بهجت: با وجود فساد، استفاده از آن و خرید و فروش آن جایز نیست.

حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی: بسمه تعالی بر طبق مقررات نظام باید عمل شود، والله العالم

سوال: آیا خرید و نصب آنتن های ماهواره در منازل جایز است؟

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: با توجه به آنچه مطلعین اظهار می دارند برنامه های ماهواره اکثرا موجب شیوع فحشا و منکر مخصوصا در رابطه با نسل جوان می باشد. لذا خرید و نصب آنتن های ماهواره ای جایز نیست.

سوال: استفاده از آنتن ماهواره ای برای آگاهی از برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آنکه از طریق ماهواره توسط دولتهای غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می شوند چه حکمی دارد؟

جواب: استفاده از این دستگاه برای دیدن و شنیدن برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن، هر چند فی نفسه مانعی ندارد، ولی به دلیل این که برنامه هایی که از طریق ماهواره توسط دولت های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می شوند، غالبا در بردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه های لهو و فساد هستند و حتی مشاهده برنامه های علمی یا قرآن از طریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می گردد، بنابراین شرعا استفاده از آنتن های مذکور برای دیدن آن برنامه حرام است مگر آنکه برنامه های مفید علمی یا قرآنی محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلاء به عمل حرامی نباشد، البته اگر قانونی باشد باید مراعات شود.

سوال: شغل ما تعمیر دستگاههای گیرنده برنامه های رادیو وتلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن های ماهواره ای صورت می گیرد، تکلیف ما در این باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟

جواب: اگر از این دستگاه برای امور حرام استفاده شود که غالبا همین طور است و یا شما علم داشته باشید به اینکه کسی که قصد تهیه آنتن ماهواره ای را دارد، برای امور حرام از آن استفاده می کند، خرید و فروش ونصب قطعات و راه اندازی و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.

does-having-a-satellite-is-haraam
does-having-a-satellite-is-haraam

حکم قانون در مورد ماهواره

بر اساس قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب 23/11/1373 مجلس شورای اسلامی، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع می باشد. و وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع آوری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام نماید.

برابر آمار موجود حدود 17 هزار شبکه ماهواره ای باز و بدون محدودیت وجود دارد که شامل 380 کانال خاص موسیقی، 252 کانال کودک و نوجوان و 74 شبکه مد است؛ در این میان بیش از 40 شبکه فارسی زبان وجود دارد که مضامین سیاسی، فیلم و سریال، شو و موسیقی و تبلیغ کالا را دربر دارند.

حال سوال اساسی اینجاست که در این جنگ تمام عیار نرم که ما وسط معرکه دشمن قرار گرفته ایم، چه برنامه ها و راهکارهایی برای مقابله با این شبکه ماهواره ای داریم؟

عادی سازی روابط زن و مرد، نادیده گرفتن حکم شرعی و اسلامی محرم و نامحرم، ترویج دوستی های خیابانی و کاذب، تضعیف جایگاه دین و شریعت اسلامی و رد یک کلام جنگ تمام عیار نرم علیه ارزش ها، هنجارها، اعتقادات و باورهای جامعه ایران اسلامی از سوی استکبار جهانی در اهداف پشت پرده راه اندازی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان طراحی و هدایت شده است.

امروز حامیان پشت پرده شبکه های ماهواره­ای فارسی زبان به خوبی پی برده اند که نیاز فکری و تفریحی یک جوان ایرانی چیست و خانواده­های ایرانی در میان شبکه های داخلی و خارجی به دنبال چه چیزی می گردند.

با نگاهی گذرا به برنامه های مسئولان فرهنگی در کشورمان در می یابیم که اگرچه کشورمان به فرموده مقام معظم رهبری در برابر فتنه های سیاسی واکسینه شده و دشمنان توان رویارویی نظامی و سیاسی با ما را ندارند، اما متاسفانه باید بپذیریم که در ابعاد فرهنگی و احتماعی تاکنون موفقیت چشمگیر و قابل قبولی نداشته ایم و تمام برنامه های مفید مثلا رسانه ملی به یکی دو برنامه پر مخاطب مثل سریال های مذهبی و دینی مفید خلاصه می شود.

 

برای آنکه بدونیم آیا موسیقی و گوش دادن به آهنگ حرام است یا نه بر روی لینک زیر کلیک کنید :

آیا موسیقی و گوش دادن به آهنگ حرام است؟

نظر خود را درباره «آیا داشتن ماهواره گناه و حرام است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آیا داشتن ماهواره گناه و حرام است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.