زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا واکسیناسیون در دوران کودکی مهم است؟

چرا واکسیناسیون در دوران کودکی مهم است؟

برنامه واکسن‌های توصیه‌شده توسط سازمان‌های بهداشتی و دکترهای متخصص کودکان و اطفال حدود 14 بیماری مختلف را پوشش می دهد.

برنامه واکسن‌های توصیه‌شده توسط سازمان‌های بهداشتی و دکترهای متخصص کودکان و اطفال حدود 14 بیماری مختلف را پوشش می دهد. واکسیناسیون نه تنها کودک شما را در برابر بیماری های مهلک مانند فلج اطفال، کزاز و دیفتری محافظت می‌کند، بلکه با از بین بردن یا کاهش شدید بیماری‌های خطرناکی که از کودکی به کودک دیگر گسترش می یافت، سایر کودکان را در امان نگه می‌دارد.

واکسن یک نسخه مرده، ضعیف‌شده یا بخشی از میکروب است که موجب بروز بیماری مورد نظر می‌شود. هنگامی که کودکان در معرض بیماری به شکل واکسن قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی بدن آنها که دستگاه مبارزه با میکروب در بدن است قادر به ایجاد آنتی‌بادی‌هایی است که در صورت مواجهه با بیماری واقعی، آنها را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.

در طی سالها بحث و جدال بسیاری پیرامون ایمنی واکسن‌ها شکل گرفته است؛ اما هیچ شاهد یا دلیل قانع کننده‌ای از آسیب ناشی از واکسن‌ها به دست نیامده است. اگرچه کودکان می‌توانند به هر واکسنی واکنش نشان دهند، اما نکته مهمی که باید بدانید این است که فواید واکسیناسیون بسیار بیشتر از عوارض جانبی احتمالی آن است.

پیگیری واکسیناسیون

اکثر برنامه‌های واکسیناسیون کودک شما بین تولد و 6 سالگی انجام می‌شود. بسیاری از واکسن‌ها بیش از یک بار، در سنین مختلف و به صورت ترکیبی تزریق می‌شوند. این بدان معنا است که شما باید پرونده‌های کودک خود را ثبت کنید. اگرچه مطب پزشک شما نیز پیگیری خواهد کرد؛ اما مردم پزشک خود را تغییر می‌دهند، پرونده‌ها از دست می‌روند و در نهایت مسئولیت پیگیری ایمن‌سازی بدن و واکسیناسیون فرزندتان خود شما هستید.

از پزشک کودک خود فرم ثبت واکسیناسیون دریافت کنید و از آن مانند مدارک دیگر نظیر شناسنامه نگهداری کنید.

اگر چه بیشتر والدین و پزشکان وظیفه خود را در پیگیری واکسیناسیون کودکان انجام می‌دهد، مطالعات نشان می‌دهند که حدود یک چهارم کودکان پیش دبستانی حداقل یک واکسیناسیون معمول را از دست می‌دهند. در اکثر استان‌ها مدارس اجازه ندارند فرزند شما را بدون سابقه کامل واکسیناسیون ثبت‌نام کنند. گاهی اوقات در هنگام بیماری کودک واکسیناسیون فراموش می‌شود. مهم نیست که چه دلیلی برای این اتفاق دارد؛ اما مهم است که واکسیناسیون‌های فراموش شده را انجام دهید و فرزند شما واکسن‌های مورد نیازش را دریافت کند.

اگر کودک شما واکسیناسیون را از دست داده است، احتیاجی نیست شما واکسیناسیون را مجددا از ابتدا انجام دهید. پزشک شما تنها کاری که انجام می‌دهد ادامه دادن برنامه ایمن‌سازی برای کودک شما است. اگر به هر دلیلی کودک شما دوز اضافی واکسن دریافت کند، این مساله هم اصلا نگران‌کننده نیست؛ اگرچه کودک شما طبق برنامه‌ی توصیه‌شده هنوز به دوزهای بعدی احتیاج دارد.

چرا واکسیناسیون در دوران کودکی مهم است؟
چرا واکسیناسیون در دوران کودکی مهم است؟

کودکان به چند واکسن‌ نیاز دارند؟

اگرچه واکسن‌ها برای کاهش تعداد دوزهای مورد نیاز با هم ترکیب شده‌اند، اما لیست هنوز طولانی است. در ادامه یک برنامه معمول واکسیناسیون را خواهید دید که برای یک کودک 2 ساله توصیه می‌شود:

  • یک واکسن برای سرخک، اوریون و سرخجه (MMR)
  • چهار واکسن برای هموفیلوس آنفلوانزا (Hib)، یک عفونت شایع دستگاه تنفسی فوقانی که می‌تواند باعث مننژیت شود.
  • سه تا چهار واکسن فلج اطفال (IPV)
  • چهار واکسن برای دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه (DPT)
  • سه واکسن برای هپاتیت B
  • یک واکسن برای آبله مرغان زودتر از 12 ماهگی و فقط در صورتی که کودک شما به تنهایی دچار آبله مرغان نشود (باید توسط یک مراقب بهداشتی تأیید شود)
  • سه واکسن برای روتاویروس، نوعی عفونت که باعث اسهال شدید
  • چهار واکسن برای بیماری پنوموکوک، علت شایع عفونت گوش و ذات الریه

از 4 تا 6 سالگی، کودک شما به تقویت کننده DPT ،IPV ،MMR و آبله مرغان نیاز دارد. کودکان همچنین باید تزریق سالیانه آنفولانزا را بعد از 6 ماهگی شروع کنند. واکسیناسیون هپاتیت A برای همه کودکان توصیه می‌شود. این موارد برای پیگیری و به دلیل نیاز به فرم سوابق ایمن سازی موارد زیادی است.

نکات نهایی درباره واکسیناسیون

این اطلاعات را در ذهن داشته باشید تا به واکسیناسیون کودک کمک کند:

عوارض جانبی رایج واکسیناسیون شامل تورم در محل تزریق، درد و تب است. این عوارض جانبی را با پزشک خود در میان بگذارید و بپرسید که با مشاهده‌ی چه علائمی باید با او تماس بگیرید. در چنین مواقعی به راحتی می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص کودکان استفاده کنید.

اگر مطبی که به آنجا مراجعه می‌کنید در طرح ثبت واکسیناسیون شرکت کرده باشد، شما می توانید متقاضی ثبت واکسیناسیون کودک‌تان باشید. در صورت گم شدن سوابق واکسیناسیون، این منبعی است که می‌توانید به آن مراجعه کنید.

از مطب پزشک خود بخواهید که آیا سیستم یادآوری ایمنی یا سیستم فراخوان دارد. این نوع سیستم برای یادآوری زمان واکسیناسیون به شما زنگ می‌زند و در صورت فراموش شدن واکسیناسیون به شما هشدار می‌دهد.

همیشه پرونده واکسیناسیون خود را در تمام مراجعه‌هایتان به مطب دکتر متخصص کودکان به همراه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که پزشک هر برگه واکسیناسیون را امضا کرده و تاریخ آن را تعیین می‌کند.

واکسن‌ها از ایمن ترین و موثرترین داروها هستند و امروزه بسیاری از بیماری های خطرناک دوران کودکی را به بیماری‌های نادر تبدیل کرده اند.

نظر خود را درباره «چرا واکسیناسیون در دوران کودکی مهم است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا واکسیناسیون در دوران کودکی مهم است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.