زمان مطالعه: 4 دقیقه
درمان تومورهای مغزی توسط جراح مغز و اعصاب

درمان تومورهای مغزی توسط جراح مغز و اعصاب

تومور مغزی تومور مغزی به توده سلولی مشکوک با رشد غیر طبیعی گفته می‌شود که در داخل مغز با سرعتی بیشتر از...
تومور مغزی

تومور مغزی به توده سلولی مشکوک با رشد غیر طبیعی گفته می‌شود که در داخل مغز با سرعتی بیشتر از سایر سلول ها شروع به رشد و تکثیر می کند. تومور مغزی در هر قسمت از مغز امکان رشد دارد و در دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی می شود. تومور مغزی حالتی سخت و تو پر دارد که در داخل مغز و یا بین مایع نخاعی مغزی رشد و تکثیر خواهد کرد،

جالب است بدانید که تومورهای مغزی ممکن است از خود مغز شروع به رشد کنند و یا اینکه از سایر قسمت های بدن نشات گرفته و سپس به مغز منتقل شوند و در آنجا رشد و تکثیر بیابند. نوع تومور مغزی و محل قرارگیری آن در مغز اثرات مختلفی بر کارکرد سیستم عصبی بیمار خواهد داشت و بسته به نوع تومور درمانهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته می شود.

درمان تومورهای مغزی توسط جراح مغز و اعصاب
درمان تومورهای مغزی توسط جراح مغز و اعصاب

با انواع تومورهای مغزی آشنا شوید 

تومور مغزی دارای انواع مختلفی است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • تومور های مربوط به غده هیپوفیز
  • مننژبوم
  • تومور مغزی مخصوص کودکان
  • منینگیوما
  • مدولوبلاستوما
  • گلیوما
  • امبریونال
  • گلیوبلاستوما
  • کارسینوما
  • متاستاز
  • استروسیتوما
  • نوروم آکوستیک
تومور مغز چه علائمی می تواند داشته باشد؟

با توجه به اینکه تومور مغزی در سر بروز پیدا می‌کند، این شایع ترین و اولین علامت آن سردرد است، این سردرد به گونه ای است که بیمار با سایر سردرد هایی که در طول زندگی خود تجربه کرده متفاوت است و با خوردن قرص های آرامش بخش یا خوابیدن تسکین پیدا نمی‌کند و بیمار به صورت مداوم این سردرد را احساس می‌کند. از سایر نشانه هایی که نشان از وجود تومور مغزی در مغز دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • بروز تدریجی سردرد در قسمتی از سر
  • سردرد روز به روز بیشتر و بدتر می شود
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • بروز تاری دید و یا دوبینی
  • بی حس شدن تدریجی قسمتی از بدن مانند دست یا پا
  • عدم تعادل در راه رفتن
  • بروز لکنت زبان و مشکلات گفتاری
  • گیج شدن و سردرگمی در انجام کارهای روزانه
  • تغییر در رفتار و اخلاق فرد بیمار
  • بروز تشنج
  • پیدا شدن مشکلات شنیداری
در صورتی که علائم فوق در بدن شما بروز پیدا کردند و با مصرف داروهای مسکن و انجام داروهای خانگی بهبود پیدا نکردند، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود.

مواردی که خطر ابتلا به تومور مغزی را تشریح می‌ کنند

اگر تاریخچه ابتلا به تومورهای مغزی و یا بیماری سندروم در خانواده و نزدیکان شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به تومور مغزی در شما نیز افزایش خواهد داد. همچنین کسانی که در معرض پرتوهای یونیزه قرار گرفته باشند، خطر ابتلا به سرطان مغزی در آنها بالا خواهد بود، به عنوان مثال کسانی که تحت اشعه های ایکس یا گاما قرار گرفته باشند.

تشخیص تومور مغزی چگونه انجام میشود؟

در صورتی که پزشک احتمال وجود تومور مغزی را در سر بیمار داده باشد، انجام آزمایشاتی از وجود تومور در سر بیمار مطمئن می شود، که موارد زیر مهمترین آنها هستند. نکته مهم در چنین شرایطی این است که در صورت این که متوجه این عارضه شدید خونسرد باشید و نگرانی را از خود دور کنید. سپس به دنبال بهترین جراح مغز و اعصاب باشید تا به شما در این زمینه کمک کند :

الف - انجام معاینه های عصبی

ممکن است پزشک از بیمار تست بینایی، شنوایی، تعادل حرکتی و سرعت عکس العمل رفتاری بگیرد، بروز اشکال در هر یک از اعمال و رفتار های بیمار پزشکی برای ادامه بررسی ها مصمم تر خواهد کرد.

ب - انجام آزمایش های تصویری

استفاده از تکنولوژی هایی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و رادیولوژی، پرتونگاری کامپیوتری برای تشخیص وجود تومور مغزی در مغز در بین پزشکان رایج است، در حین انجام آزمایش ام آر آی ممکن است مایع سیاه رنگی از طریق رگ ها به بدن شما تزریق شود، بررسی ام آر آی عملکردی، پرفوژن و طیف سنجی رزونانس و غیره به پزشک در تشخیص صحت وجود تومور کمک خواهد کرد.

در صورتی که تخم مرغ در جایی غیر از مغز وجود داشته باشد، پزشک اقدام به سی تی اسکن کل بدن بیمار خواهد کرد تا محل دقیق تومور را کشف نماید. در حالی که آزمایش هایی مانند توموگرافی انتشار پوزیترون فقط وجود تومور در مغز را میتواند تشخیص بدهد.

ج - برداشت نمونه از تومور

در صورتی که وجود تومور در مغز بیمار صحت داشته باشد، پزشک در جهت از بین بردن تومور دست به کار خواهد شد و اقدامات اولیه برداشت نمونه از تومور است، بدین صورت که فرد جراح استفاده از یک سوزن ریز اقدام به شکافتن جمجمه بیمار کرده و قسمتی از تومور را به منظور تشخیص نوع آن و اقداماتی که جهت از بین بردن آن باید صورت بگیرد، برمیدارد.

doctorbaghban
doctorbaghban

روش های درمان تومور مغزی

معمولاً درمان تومور مغزی به چهار روش جراحی، پرتودرمانی، رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام می‌شود که با توجه به سطح گسترش تومور و شرایط بیمار، پزشک روش های مختلفی را در جهت درمان تومور در پیش خواهد گرفت.

روش جراحی : اگر تومور در مکانی از مغز قرار داشته باشد که جراح به راحتی به آن دست پیدا کند و خطرات جدی در پی نداشته باشد، پزشک این روش را در پیش خواهد گرفت. اما در صورتی که تومور مقدار زیادی از مغز را اشغال کرده باشد و جراح تشخیص دهد که در صورت برداشتن تومور به قسمت زیادی از بافت مغزی آسیب وارد خواهد شد، با استفاده از روش های بی خطر تر سعی در از بین بردن تومور خواهد داشت.

عمل جراحی تومور مغزی خطرات جانبی بیشتری نیز به همراه خواهد داشت، عفونت و خونریزی، از دست دادن موقتی حافظه، از دست دادن شنوایی یا بینایی و سردرد مزمن از جمله عوارض انجام نادرست عمل جراحی می باشد.

شیمی درمانی : در این روش پزشک با تجویز داروهایی اقدام به از بین بردن تومور مغزی خواهد کرد، عوارض شیمی درمانی بسته به این نوع داروی که مورد مصرف قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود که ریزش موی که از عوارض جانبی شایع آن می باشد.

پرتو درمانی : در طی این روش بیمار تحت تشعشعاتی قرار خواهد گرفت که به از بین رفتن تومور مغزی او منجر خواهد شد، با توجه به اندازه و نوع تومور تعداد جلسات انجام پرتو درمانی متفاوت خواهد بود و از عوارض جانبی این شیوه درمانی خستگی، سردرد، از دست دادن موقتی حافظه و خارش پوست سر است.

رادیوتراپی : در روش رادیوتراپی نیز مجموعه ای از اشعه ها به صورت همزمان در قسمتی از مغز که تومور در آن تشکیل شده است تشعشع پیدا می کند نهایتاً این مجموعه پرتوها به از بین رفتن تومور مغزی منجر می‌شود، بیمار پس از انجام رادیوتراپی و یا پرتودرمانی می‌تواند به خانه برگردد و نیازی به بستری شدن نخواهد بود.

 
نظر خود را درباره «درمان تومورهای مغزی توسط جراح مغز و اعصاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره درمان تومورهای مغزی توسط جراح مغز و اعصاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.