زمان مطالعه: 3 دقیقه
جالما سانتوس ؛ مدافعی که هرگز از زمین اخراج نشد

جالما سانتوس ؛ مدافعی که هرگز از زمین اخراج نشد

بازیكن تیم فاتح جام های جهانی 1958 و 1962 در 27 فوریه 1929 در سائوپائولو برزیل متولد شد که نام كاملش جالما پریرا دیاس دوس سانتوس بود.

در سال 1952 رقابتهایی برای نخستین بار برگزار شد که تیمهایی از مناطق مختلف قاره آمریکا در آن حضور داشتند. برزیل، شیلی، اروگوئه و پرو تیمهای منطقه آمریکای جنوبی بودند و مکزیک و پاناما هم تیمهای منطقه آمریکای مرکزی. این اولین بار بود که یک تورنمنت به این شکل انجام می شد و تا قبل از آن، تیمهای جنوبی در کوپا آمه ریکا مسابقه می دادند و تیمهای مرکزی و شمالی هم به صورت جداگانه رقابت می کردند.

هرچند امروزه تورنمنتهای 6 تیمه ای که به صورت دوره ای برگزار می شوند را می توان در 10 یا نهایتا 15 روز انجام داد، اما آن موقع شرایط متفاوت از امروز بود. به طوری که اولین دوره رقابتهای« پان آمریکن» از 16 مارچ 1952 شروع شد و تا 20 آوریل طول کشید؛ یعنی بیشتر از یک ماه.

تیم برزیل هم در حالی از ششم آوریل وارد تورنمنت شد که اکثر تیم ها تا آن موقع 3 بازی خودشان را انجام داده بودند. برزیل کار خود را با برد(2-0) مقابل مکزیک شروع کرد و بعد مقابل پرو(0-0) متوقف شد. در این مسابقه برای اولین بار از مدافع 173 سانتی متری باشگاه پورتوگوئزا در ترکیب سلسائو استفاده شد و او، راه طولانی خودش را با تیم برزیل آغاز کرد. برزیل با بردهایی که مقابل پاناما، اروگوئه و شیلی بدست آورد، قهرمان رقابتها شد و اولین افتخار مدافع راست این تیم هم نصیبش شد.

جالما سانتوس

بازیکن تیم فاتح جامهای جهانی 1958 و 1962 در 27 فوریه 1929 در سائوپائولو برزیل متولد شد. نام کاملش جالما پریرا دیاس دوس سانتوس بود. فوتبال حرفه‌ای را ازسال 1948 با تیم "پورتو گوئزا" آغاز کرد و با این تیم به اوج رسید. او در ابتدا به عنوان مدافع میانی در این تیم بازی می‌کرد. امّا بعدها به سمت راست خط دفاعی انتقال یافت و در همین پست بود که نام خود را به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال برسر زبان‌ها انداخت.

جالما پس از مسابقات قهرمانی پان‌آمریکن به عضوی ثابت در تیم ملّی بدل شد و در هر چهارمسابقه برزیل درجام جهانی 1954 بازی کرد. او یک گل از روی نقطه پنالتی به مجارستان هم زد. پایان این مسابقه با حذف برزیل همراه بود. امّا عملکرد سانتوس سبب شد تا وی یکی از برگزیدگان تیم منتخب جام شود.

چهارسال بعد، او جایگاه خود را در تیم ملّی از دست داد و "نیلتون دیسوردی" مدافع راست فیکس تیم شد امّا به هنگام برگزاری دیدار فینال در مقابل سوئد میزبان "فئولا" مربی برزیل، بازی توأم با فکرسانتوس  و مهارت او را بهترین وسیله برای مهاربال چپ سوئد (اسکوگلوند) دانست. بدین ترتیب سانتوس در پیروزی (5-2) برزیل نقشی اساسی ایفا کرد و علاوه بر قهرمانی با این تیم، یک باردیگر عضو تیم منتخب جام‌جهانی شد.

یک سال پس از جام‌جهانی، سانتوس به "پالمیراس" پیوست و تا سال 1968 در این تیم ماند. در این مدّت او 498 بازی برای این تیم کرد و 10 گل نیز  به ثمر رساند. سانتوس درسال 1962 نیز عضو اصلی تیم ملّی برزیل بود و در آخرین دیدار برزیل، سانتر او با عکس‌العمل ضعیف دروازه‌بان چکسلواکی و ضربه "واوا" بازیکن برزیل همراه شد تا طلایی‌پوشان یک بار  دیگرقهرمان جهان شوند. جالما باز هم عضو تیم منتخب جام شد تا اولین بازیکنی لقب گیرد که سه بار به عضویت تیم منتخب جام‌جهانی درآمده است (بعدها فرانتس بکن‌باوئر هم به این افتخار دست یافت)

جالما سانتوس

سانتوس یکی از بازیکنانی بود که درسال 1963، به عضویت تیم فیفا برگزیده شد تا به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس اتحادیه فوتبال انگلستان، رودرروی این تیم قرار گیرد.

آخرین جام‌جهانی سانتوس، جام 1966 بود، جایی که وی در نخستین بازی برزیل مقابل مجارستان به میدان رفت. در آن زمان 37 ساله بود و به دنبال شکست برزیل، از ترکیب اصلی کنار گذاشته شد. او درسال 1968 آخرین بازی ملّی خود را انجام داد. در این مدت در 98 بازی، 3 گل به ثمررسانده بود. او در سال 1966 به "اتلتیکو پاراننزه" رفت و یک سال بعد با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کرد. در تمام این دوران او حتی یک بار هم اخراج نشد.عجیب تر اینکه، یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ جام جهانی، هرگز در کوپا آمه ریکا عنوان قهرمانی را به دست نیاورد و با 3 نایب قهرمانی، به کار خود خاتمه داد.

نظر خود را درباره «جالما سانتوس ؛ مدافعی که هرگز از زمین اخراج نشد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جالما سانتوس ؛ مدافعی که هرگز از زمین اخراج نشد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.