زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم کار کثیف

نقد فیلم کار کثیف

"کار کثیف "فیلم اخیر" خسرو معصومی" به مشکلات جوانان می پردازد. خصوصا جوانان تحصیل کرده ای که به دلیل سرخوردگی و بی کاری ممکن است به مشاغل خلاف روی بياورند.

یکشنبه 30 تیر 1398

نگاهی کلیشه ای به مشکلات جوانان

نویسنده : نرگس خرقانی - اختصاصی آسمونی

  یادداشتی بر فیلم کار کثیف ساخته خسرو معصومی انتخاب یک سوژه امروزی از سوی یک کارگردان میانسال اتفاق خوبی است و به نظر می رسد سوژه آنقدر خوب است که می تواند مخاطبان خصوصا قشر متوسط و تحصیل کرده جامعه را با خود همراه کند. اما متاسفانه پرداخت "خسرو معصومی" به خوبی سوژه فیلم "کار کثیف" نیست. روایت فیلم به شکل فلاش بک است یعنی ابتدای فیلم بخش هایی از پایان فیلم را می بینیم و پس از آن تمامی ماجراهای فیلم در قالب فلاش بک روایت می شود. حتی این شیوه روایت هم کمک چندانی به بهتر شدن فیلم نمی کند. زیرا فیلمنامه" کار کثیف "آنقدر شعاری نوشته شده و شخصیت پردازی ها به شکلی بسیار گنگ و نازل است که مخاطبان به سختی می توانند ماجراها و شخصیت های فیلم را باور کنند. زن و شوهری که شخصیت های اصلی فیلم هستند روابطشان بسیار گنگ است و از گذشته آنها چیز زیادی روایت نمی شود. فقط خانواده زن را در بخش هایی از فیلم می بینیم که آن هم به فیلم کمک چندانی نمی کند. خصوصا زمانی که پدر زن به راحتی ماشینش را به دامادش می سپارد تا او رهسپار ترکیه شود! دلیل این همه اعتماد مشخص نمی شود. آن هم دامادی که کار و شغلش مشخص نیست و با ماجراهایی که پیش می آید بدبینی هایی نیز نسبت به او وجود دارد.  

نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review
نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review

نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review شخصیت اصلی که برای گذران زندگی مشروب فروشی می کند با آدم های زیادی از اقشار مختلف ارتباط دارد و شاید تنها نکته مثبت فیلم دقایقی است که او به خانه مشتریانش می رود و با آدم های جدید آشنا می شود که به شکلی منطقی روایت شده است. اما این بخش کوتاه هم نمی تواند فیلم "کار کثیف" را نجات دهد. به دلیل شخصیت پردازی ضعیف، به سختی می توان توجیهی برای بسیاری از رفتارهای شخصیت های فیلم پیدا کرد به طور مثال "پدرام شریفی" بازیگر اصلی فیلم که پیش از این بیشتر به عنوان بازیگر نقش مکمل در فیلم های سینمایی حضور داشته است، این نخستین تجربه اش به عنوان بازیگر اول یک فیلم سینمایی است. تجربه ای که آنقدرها هم موفق از آب درنیامده است. او در نقش جوانی تحصیل کرده که از بیکاری و بی پولی باید خسته و مستاصل باشد، نتوانسته است این حس را به مخاطبان خود منتقل کند. دیالوگ های ضعیف و دم دستی و در اکثر موارد شعاری فیلمنامه، در این بازی بد "پدرام شریفی" بی تاثیر نیست. دیگر بازیگر فیلم " الهام نامی "که چهره ای تازه در سینمای ایران است نیز بازی خاص و متفاوتی ندارد و پس از پایان فیلم به راحتی می توان بازی او و دیگر بازیگران فیلم را به فراموشی سپرد.  

نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review
نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review

نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review زنده یاد " لوون هفتوان "در نقش شخصیت منفی فیلم و کسی که مشروب تقلبی تولید می کند نیز بسیار شخصیتش گنگ است و اصلا مشخص نمی شود که او چرا به این کار می پردازد و گذشته اش چه بوده و چرا به آن شکل و دور از اجتماع زندگی نه چندان راحتی را انتخاب کرده است. او که ظاهرا درآمد خوبی از این راه دارد.سوالی که ایجاد می شود این است که معادل این شخصیت اصلا در جامعه ما وجود دارد؟ آن هم در فیلمی که قرار است روایتی واقعی از آدم های امروزی داشته باشد و فیلمی خیالی نیست. پایان بندی شعاری و فاجعه بار این فیلم نیز کلکسیون ضعف های فیلم "کار کثیف "را تکمیل می کند. اینکه آدم های بد و گناهکار تاوان عمل خود را پس می دهند آنقدر شعاری است که بیشتر این فیلم را غیر قابل باور جلوه می دهد. در واقع "خسرو معصومی "با فیلم اخیر خود نه تنها گامی به جلو برنداشته است بلکه مخاطبان را نگران کرده است که آیا کارگردان فیلم های خوبی چون "رسم عاشق کشی"، "باد در علفزار می پیچد "و" خرس "روند رو به افول فیلمسازی خود را آغاز کرده است؟

نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review
نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review

نقد فیلم کار کثیف dirty work movie review

نظر خود را درباره «نقد فیلم کار کثیف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم کار کثیف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.