زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ دینامو زاگرب ، حرف d و پرچم کرواسی

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ دینامو زاگرب ، حرف d و پرچم کرواسی

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ دینامو زاگرب / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی دینامو زاگرب، حرف d و پرچم...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ دینامو زاگرب / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

دینامو زاگرب، حرف d و پرچم کرواسی

تا همین چند دهه پیش، در بین تیمهایی که در شرق اروپا حضور داشتند، نام دینامو در بسیاری از کشورها شنیده می شد. تیمهایی مثل دینامو زاگرب یوگسلاوی، دینامو کیف شوروی، دینامو بخارست رومانی، دینامو تفلیس شوروی، دینامو درسدن آلمان شرقی و دینامو تیرانا آلبانی، همگی تیمهایی در کشورهای بلوک شرق بودند. باشگاه دینامو زاگرب هم بلافاصله بعد از پایان جنگ جهانی دوم و به دنبال انحلال سه تیم هاشک، گرادانسکی و کونکوردیا تاسیس شد. این سه باشگاه به دستور حکومت کمونیست یوگسلاوی تعطیل شده بودند و وقتی دینامو در 9 ژوئن 1945 شکل گرفت، محبوبیت تیم گرادانسکی، رنگ لباس و بسیاری از بازیکنان و هواداران این تیم به دیناموزاگرب انتقال پیدا کردند. اسم کامل تیم جدید « اف.دی. دینامو » بود و یک حرف D هم نماد این تیم شناخته می شد. دیناموزاگرب هم مثل تمام تیمهایی که اسم « دینامو » رو یدک می کشیدند از حمایت های دولتی برخوردار بود و به همین خاطر، حتی در سطح اروپا هم صاحب افتخاراتی شد.

dinamo-zagreb-logo-during-time
dinamo-zagreb-logo-during-time

دینامو زاگرب هوادارانی افراطی با نام اختصاری BBB داشت که این نام مخفف Bad Blue Boys ( پسران بد آبی ) بود. سالها بعد و زمانی که یوگسلاوی تجزیه شد و کرواسی به کشوری مستقل تبدیل شد، رئیس جمهور وقت این کشور که هوادار دینامو زاگرب بود، اسم باشگاه را به « کرواسیا زاگرب » تغییر داد تا تمام نمادهای کمونیست را از این تیم حذف کند. اما گروه BBB به شدت با این تصمیم مخالف بودند و از عبارت « نام مقدس دینامو » روی شالهای خود استفاده می کردند. هرچند مخالفان استفاده از نام دینامو می گفتند: استفاده از این نام نشان می دهد که کرواسی، خودش را از میراث کمونیستم نرهانیده است.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ دینامو زاگرب ، حرف d و پرچم کرواسی
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ دینامو زاگرب ، حرف d و پرچم کرواسی

اما نام باشگاه و لباس این تیم، بخشی از هویت باشگاه بود و قابل تغییر نبود. سرانجام در 14 فوریه سال 2000 باشگه کرواسیا زاگرب مجددا به دینامو زاگرب تغییر نام داد. یک دایره هم به عنوان لوگوی تیم استفاده شد که نیمی از آن به رنگ لباس تیم، آبی بود و نیمه دیگر به نشانه علامت میان پرچم کرواسی، شطرنجی قرمز و سپید. از نام کامل باشگاه ( گرادانسکی نوگو متنی کلوب دینامو زاگرب ) که معنای آن « باشگاه فوتبال شهروندان دینامو زاگرب » بود، تنها حرف d در قسمت ابی قرار گرفت. دیگر خبری از D نبود و استفاده از d سبب می شد تا در عین حفط علامت قدیمی، علامتی متفاوت از دوران کمونیست ها روی لباس دینامو زاگرب خودنمایی کند؛ با رعایت تمام یادگارهای تاریخی و بدون وابستگی به دوران کمونیسم.

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ دینامو زاگرب ، حرف d و پرچم کرواسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ دینامو زاگرب ، حرف d و پرچم کرواسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.