زمان مطالعه: 1 دقیقه
تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت

تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت

تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالتروستا چیستبه گزارش آسمونی در مورد روستا و دِه تعاریف متعدد و...

تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت

تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت
تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت

روستا چیست

به گزارش آسمونی در مورد روستا و ده تعاریف متعدد و زیادی گفته شده، ده یا روستا که در کتاب‌های نشر قدیم به صورت دیه هم دیده می‌شود، در پارسی میانه، ده (Deh) در پارسی باستان (Dahya) به معنی سرزمین و در اوستا به شکل دخیو (Daxya) آمده‌است. در ایران، ده از قدیمی‌ترین زمان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده‌است که در آن گروه‌هایی از مردم روستایی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گرد هم تجمع یافته‌اند. ده اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل می‌دهد و اهمیت آن به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی در زندگی روستایی است، در سراسر قرون وسطی و از آن پس تا به امروز برقرار بوده‌است.

شهر چیست

شهر؛ سکونتگاهی، نسبتاً بزرگ و دائمی است. سازمان ملل متحد، در سال 1367 خورشیدی، شهر را چنین، تعریف می‌کند:شهر، مکانی با تراکم بالای جمعیت و مرکزیت سیاسی، اداری و تاریخی است که در آن، فعالیت اصلی مردم، غیر کشاورزی است و دارای مختصات شهری بوده که از طریق دولتی محلی، اداره می‌شود.

شهرستان چیست

شهرستان یکی از یکاهای بخش‌بندی‌های کشوری در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. شهرستان برابر کانتی (County) در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و برابر ولسوالی در افغانستان و ناحیه در تاجیکستان است. در بخش‌بندی‌های کشوری ایران، شهرستان یکایی کوچک‌تر از استان و بزرگ‌تر از بخش است. هر استان به چندین شهرستان و هر شهرستان به چندین بخش بخش‌بندی می‌شود.

استان چیست

در جهان و در ایران اولین بار در دوره امپراتوری هخامنشیان ایران دارای ایالت شد و سرزمین ایران از چندین ایالت تشکیل شد. سپس کشورهای دیگر با این الگو کشورشان را دارای تقسیمات ایالتی کردند. رفته رفته و به مرور زمان و در دوره معاصر واژه ایالت از تقسیمات کشوری ایران برداشته شد و جای خود را به استان داد. نکته:استان را با ایالت اشتباه نگیرید

ایالت چیست

واحد سیاسی و سرزمینی تشکیل‌دهندهٔ دولت فدرال را ایالَت می‌گویند. واحدهای سیاسی تشکیل‌دهندهٔ کشورهای غیر فدرال را استان می‌گویند. ایالت به مجموعه‌ای یا گروهی خودمختار گویند که بر روی منطقه‌ای به‌طور مستقل اختیار حکومتی دارند. و بر خلاف استان، ایالت دارای حالت خودمختارتری است. بر خلاف کشور، ایالت معمولاً قسمتی از یک مجموعه بزرگتر (مثل کشور) است. به‌طور نمونه، کشور آلمان از ایالات بایرن، زاکسن، و… و کشور آمریکا از 50 ایالت جدا از هم همانند هاوایی، تگزاس، فلوریدا، و… تشکیل یافته‌اند که هر یک قوانین و اختیارات خود را دارند. در کشورهایی با ساختار فدرال قدرت بین حکومت مرکزی و ایالاتش تقسیم می‌شود. برای کشورهایی که نظام تقسیمات کشوری آن‌ها ایالتی است برای اشاره به مسئول اصلی ایالت، از واژه فرماندار استفاده می‌شود.

نظر خود را درباره «تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت روستا، شهر، شهرستان، استان و ایالت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.