زمان مطالعه: 4 دقیقه
روش تشخیص دیابت

روش تشخیص دیابت

برای تشخیص دیابت باید آزمایش خون داد و تشریح نتیجه ی آزمایش به این صورت است که اگر قند ناشـتای شـما زیر 100 باشـد یک فـرد طبیعی ازنظرقـندخون هسـتید ونگرانی بابت بیمـاری دیـابت ندارید.

برای تشخیص دیابت باید آزمایش خون داد و تشریح نتیجه ی آزمایش به این صورت است که اگر قند ناشـتای شـما زیر 100 باشـد یک فـرد طبیعی ازنظرقـندخون هسـتید ونگرانی بابت بیمـاری دیـابت ندارید. اما اگر این عدد (قند ناشتای صبح) از 126 بالاتر باشد و یا پس از مصرف 75 گرم گلوکز یا همان شربت قندی که به شما برای این تست می خورانند این عدد بالای 200 باشد شما مبتلا به دیابت هستید. بعضی اوقات قند بالای 200 به همراه علائم پرنوشی و پرادراری است.

اما در میان این 2 گروه (سالم و بیمار)، افرادی وجود دارند که قند خونشان در محدوده وسط یعنی بین 100 تا 126 است. این گروه را که بعداً قرار است دیابت بگیرند، افراد پری دیابت یا دچار اختلال در تحمل گلوکز می نامیم که نیازمند درمان نیستند و باید با اصلاح شیوه زندگی خود و کاهش وزن و ترک غلط تغذیه ای از ابتلای زودرس به دیابت پیشگیری کنند. متأسفانه شیوع چاقی در جوامع امروز باعث شده بسیاری افراد در گروه مبتلایان به دیابت یا در مرحله قبل از آن قرار داشته باشند و به نشانگان متابولیک دچار باشند.

انواع دیابت

  • دیابت نوع ۱
  • دیابت نوع ۲
  • دیابت بارداری
  • پیش دیابت
  • دیابت بی‌مزه

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ که به دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین هم معروف است. این بیماری، نوعی اختلال خودایمنی شناخته می‌شود. در این وضعیت سیستم ایمنی بدن به سلول‌­های تولیدکننده‌­ی انسولین در لوزالمعده حمله می‌­کند و توانایی بدن در تولید انسولین را از بین می‌­برد. حالا به راحتی می‌توانید حدس بزنید در بدن چه اتفاقی می‌افتد. هورمونی به نام انسولین در بدن وجود ندارد که بخواهد قند را به سمت سلول‌های بدن هدایت کند. این نوع مرض قند مادرزادی بوده و به همین دلیل در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

دیابت نوع ۲

در دیابت نوع دوم، انسولین در بدن وجود دارد اما به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کند. این بیماری بسیار شایع‌تر از نوع اول است، می‌توانید حدس بزنید چرا؟ پاسخ آن چندان پیچیده نیست. این بیماری به طور مستقیم با سبک زندگی و رژیم غذایی در ارتباط است. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که رابطه خوبی با ورزش ندارند، شیرینی و نوشیدنی‌های صنعتی پای ثابت سفره غذایی‌ آنهاست، اضافه وزن دارند، چاق هستند و سیگار می‌کشند، متاسفانه شرایط را برای ابتلا به قند خون بالا به خوبی فراهم کرده‌اید.

دیابت بارداری

دیابت بارداری معمولا در ماه‌های آخر بارداری اتفاق می‌افتد. بروز آن بیشتر با تغییرات هورمونی در ارتباط است. هورمون‌هایی که توسط جفت تولید می‌شود به طور خاص بر روی انسولین تاثیر گذاشته و عملکرد آن را مختل می‌کنند.

پیش دیابت

اگر نتیجه آزمایش خون نشان داده است که در مرحله پیش دیابت هستید، باید بگوییم که شانس آورده‌اید. چون این حرف به این معناست سطح گلوکز در بدن بالاست اما شما هنوز به مرض قند مبتلا نشده‌اید. نکته مهم بعدی این است که اگر فکری به حال سبک زندگی و رژیم غذایی خود نکنید، به این بیماری مبتلا خواهید شد.

دیابت بی مزه

دیابت بی‌مزه، نوعی بیماری مادرزادی است که به دلیل اختلال در غدد درون‌ریز ایجاد می‌شود. این بیماری با تشنگی زیاد و تولید بیش از حد ادرار رقیق همراه است و برای آن درمانی وجود ندارد. برای تشخیص آن باید به لیست فوق متخصص غدد مراجعه کنید. این اختلال در اثر فقدان هورمون ادراری (وازوپرسین) یا مسدودسازی عملکرد آن ایجاد می‌گردد.

علائم دیابت چیست؟

  • تکرر ادرار
  • احساس تشنگی شدید و نوشیدن مایعات زیاد
  • گرسنگی شدید
  • خستگی زیاد
  • اختلالات بینایی مانند تاری دید
  • زخمی که به خوبی ترمیم نمی‌شود.
  • خشکی دهان
  • کاهش وزن بی‌دلیل

تست ها و آزمایش تشخیص دیابت

  1. تست قند خون به صورت تصادفی که یک نمونه بدون در نظر گرفتن زمان مصرف آخرین وعده غذایی از فرد گرفته می شود. اگر سطح قند خون در حدود ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر خون یا بیشتر باشد، فرد به مرض قند مبتلا شده است. 

  2. تست هموگلوبین A1C که فرد بدون نیاز به ناشتا بودن میانگین قند خود را در طول ۲ تا ۳ ماه اندازه گیری می کند. اگر سطح هموگلوبین A1C بیش از ۶.۵ باشد فرد به قند خون مبتلا است. اما در محدوده ۵.۷ تا ۶.۴ فرد در مرحله پیش دیابت است و در سطوح پایین تر خوشبختانه فرد سالم است. 

  3. تست قند خون ناشتا که در صبح ار فرد گرفته می شود و در آن سطوح کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر طبیعی به نظر می رسد. محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۵ نشانه مرحله پیش دیابت یا اختلال گلوکز ناشتا و سطوح بالای ۱۲۶ نشانه ابتلا به دیابت است.

  4. آزمایش ادرار برای افراد مشکوک به نوع ۱ تجویز می شود که وجود کتون در ادرار را بررسی می نمایند. 

  5. تست تحمل گلوکز خوراکی روشی است که سطح قند خون ناشتا را در ابتدا اندازه می گیرند. سپس پس از نوشیدن یک مایع شیرین، سطح قند خون را با گذشت ۲ ساعت مجدد اندازه می گیرند. اگر سطح قند خون کمتر از ۱۴۰ باشد طبیعی است. اما در محدوده بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم و پس از ۲ ساعت نشان دهنده ابتلا به بیماری قند خون خواهد بود. 

دستگاه اندازه گیری قند خون

دستگاه تست قند خون که با نام‌های قند‌سنج یا گلوکومتر نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل است که قند خون را در هر لحظه اندازه‌گیری می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که سطح قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین نباشد.

ابتدا از یک لانست خون استفاده می‌کنید، ابزاری که به سرعت پوست شما را سوراخ می‌کند تا نمونه کوچکی از خون بگیرید. یک قطره را روی لبه نوار تست دیابت یکبار مصرف قرار دهید. نوار را داخل مانیتور قرار داده و منتظر بمانید تا سطح قند خون شما را نشان دهد. نتایج خود را ثبت کنید تا به پزشک در تأیید کارآمدی برنامه درمانی کمک کند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «روش تشخیص دیابت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
  • سیاوش قهرمانفر
: برای دریافت مشاوره درباره روش تشخیص دیابت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.