زمان مطالعه: 3 دقیقه
محله دهکده المپیک

محله دهکده المپیک

محله دهكده المپیک تهران در گذشته بخشی از کن و بخشی از منطقه 5 شهرداری تهران بود. اما با تقسیم زمین‌های منطقه 5 به منطقه 22 تهران منتقل شد.

دهکده المپیک یکی از محله‌های تهران است. این منطقه در شمال غربی تهران قرار دارد. اگر می خواهید با محله دهکده المپیک تهران بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی محله دهکده المپیک تهران می پردازیم.

محله دهکده المپیک کجاست؟

محله دهکده المپیک تهران در گذشته بخشی از کن و بخشی از منطقه 5 شهرداری تهران بود. اما با تقسیم زمین‌های منطقه 5 و تأسیس منطقه 22 شهرداری تهران، بخشی از این منطقه تازه شد. بافت این محله قدیمی است. زیرا این شهرک در دهه 1340 (خورشیدی) ساخته شده‌است. دهکده المپیک به خاطر کاربری اولیه، معماری خاصی دارد. بلوک‌های چهار یا پنج طبقه با فضای سبز از یکدیگر جدا شده‌اند و محله‌ای نسبتا دنج و خاصی را پدید آورده‌اند.

دلیل نام گذاری دهکده المپیک تهران چیست؟

دهکده المپیک تهران واقع در منطقه 22
دهکده المپیک تهران واقع در منطقه 22

نام آن به خاطر بازی‌های آسیایی 1974 در تهران به جا مانده که در واقع دهکده زندگی ورزشکاران بازی‌ها در این محل قرار داشته‌است. بوستان جوانمردان در این محله قرار دارد. دانشگاه علامه طباطبایی، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی ایران از سال 1385 (خورشیدی) به دهکده جابجا شده‌است.

در این محله شهرکی با همین نام، شهرک دهکده المپیک وجود دارد که بیش از 700 خانوار در آن زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها از کارکنان سازمان تربیت بدنی هستند. دانشگاه علامه، سینمای خانوادگی دهکده المپیک و باشگاه ورزشی توحید در این شهرک هستند. سینما دهکده در سال‌های اخیر بازسازی شده و دارای دو سالن زیبا و مدرن است. این سینما در گوشه خاوری این شهرک، رودخانه و باغ‌های کن در گوشه خاوری، و در گوشه شمالی آن رشته کوه‌های البرز قرار دارند. همچنین این شهرک از گوشه جنوبی به بزرگراه همت می‌رسد.

میدان المپیک تهران کجاست؟

میدان المپیک در منطقه 22 شهرداری تهران برگرفته از همین نام احداث شده است. ضلع شمال میدان المپیک به اتوبان همت وضلع جنوب آن به اتوبان رسالت می‌رسد. در ضلع شمالی میدان بلوار دهکده المپیک قرار گرفته و در بخش جنوبی آن بلوار صدرا را شاهد هستیم. المان میدان المپیک نمادی از مشعل المپیک می باشد و بر اساس نماد بازی های مختلفی که در این مسابقات برگزار می شود طراحی شده است. 
در اطراف میدان المپیک شاهد دهکده المپیک، بوستان جوانمردان، برج های دوقلوی المپیک و شهرک صدرا هستیم که جزو مهمترین فضاهای شهری اطراف میدان می باشند.

میدان المپیک تهران
میدان المپیک تهران

تراکم جمعیت و قیمت خانه در محله دهکده المپیک تهران

جمعیت این محله بیش از 700 خانوار با جمعیتی برابر 6578 نفر دارای سرای محله است. مساحت این محله 7/05 کیلومترمربع محاسبه شده است. این محله به دلیل بافت قدیمی که دارد تقریباً اشباع شده از جمعیت محسوب می‌شود و هیچگونه بازسازی داخل شهرک آن صورت نگرفته‌است. بازسازی‌ها تنها توسط ساکنین و داخل واحدها صورت گرفته‌است و این شهرک همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده‌است. سطح قیمت در این محله به دلیل بافت قدیمی متوسط است و نرخ ملک در این منطقه از متری 6 تا 8 میلیون متغیر است.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله دهکده المپیک تهران

در جنوب غربی دهکده، سه ساختمان آموزشی قرار دارند که مدتی ساختمان آموزشی و بعدها به خوابگاه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی تبدیل شده‌است. در اوایل جنگ ایران و عراق نیز مهاجرین جنگ‌زده در این ساختمان‌ها اسکان داده شده و در نهایت در سال 1382 (خورشیدی) دانشگاه علامه طباطبایی در این محله مستقر می‌شود. در محله دهکده المپیک مدرسه دولتی شهید مطهری در ابتدای شهرک و دانشگاه دولتی علامه طباطبایی در باختر شهرک قرار دارد. این منطقه دارای سرای محله است که خود گونه‌ای مرکز آموزشی و فرهنگی است.

جاهای مذهبی محله دهکده المپیک تهران

مسجد حضرت ابوالفضل در مرکز دهکده المپیک و در نزدیگی پایگاه بسیج و سینما قرار دارد که همه امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای روزانه در این محل انجام می‌شود.

dehkadeh-ye-olympic
آپارتمان های دهکده المپیک تهران

راه های دسترسی به دهکده المپیک تهران

  • در ضلع شرقی این محله باغ ها و رودخانه کن قرار دارد، ضلع شمالی آن به رشته کوه های البرز متصل می شود.
  • همچنین از ضلع جنوبی به اتوبان همت ختم می شود.
  • با این وجود بهترین و راحت ترین مسیر دسترسی به این محله اتوبان شهید همت است که از شرق به غرب آن ختم می شود.
  • مسیر این محله از سمت جنوب به شمال با اتوبان آزادگان ادغام می شود.
  • دهکده المپیک به صورت اختصاصی از ایستگاه BRT و مترو برخوردار نیست.
  • نزدیک ترین ایستگاه مترو به دهکده المپیک

نزدیک ترین ایستگاه مترو به این محله می توان از "ایستگاه ورزشگاه آزادی" است در حقیقت در بلوار کوهک پس از ورزشگاه آزادی شمال به جنوب شهرک صدرا قرار گرفته است.

نظر خود را درباره «محله دهکده المپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محله دهکده المپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.