زمان مطالعه: 1 دقیقه
شهر دهدشت در کهگیلویه و بویر احمد

شهر دهدشت در کهگیلویه و بویر احمد

دهدشت یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. آسمونی در این بخش به معرفی شهر دهدشت استان کهگیلویه...
شهر دهدشت در کهگیلویه و بویر احمد
شهر دهدشت در کهگیلویه و بویر احمد

دهدشت یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. آسمونی در این بخش به معرفی شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد می پردازد. دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

شهر دهدشت در  کهگیلویه و بویر احمد در قسمت گرمسیری استان واقع شده‌است و تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل دارد. قدمت بافت تاریخی دهدشت معروف به «شهر قدیم دهدشت» (بلاد شاپور) به‌دوران ساسانی می‌رسد. بافت سنتی عشیره‌ای هنوز ارتباطات داخلی مردم را تعیین می‌کند. دهدشت ازدو جز ده و دشت گرفته شده‌است که به معنی دهی/روستایی /در دشتی است این معنی به خاطر وسعت زیاد دهدشت است.

این شهر مرکز شهرستان کهگیلویه است و جمعیت آن 149٬995 نفر است. ده دشت در قدیم بهبلادشاهپور معروف بوده و اکنون بافت قدیمی شهر متروکه و بر بالای تپه‌ای بر فراز قسمت جدید شهر قرار دارد. قسمت جدید شهر کمتر از 50 سال پیش بنا نهاده شده‌است. طبیعت دهدشت بسیار زیبا بوده و درشمال آن کوه نیر که در زمستان پوشیده از برف قرار دارد.

ساختار قومی شهر دهدشت در  کهگیلویه و بویر احمد

این شهر از لحاظ جغرافیای جمعیتی به دو دسته عمده آغا و دشت موری تقسیم می‌شود، البته در سال‌های اخیر بر اثر مهاجرت از حوزه ثلاث به این منطقه یک ساختار جمعیتی شامل دشمن زیاری وگرمسیر تشکیل شد. بصورتیکه الان حدود یک سوم جمعیت شهر از ایل دشمن زیاری و سادات تابعه آن می‌باشند (سادات مشهدی، سادات نورالدین و سادات راک و چغل)

طایفه آغا شامل زنگوایی، نرمابی، فارسی، دیلگونی و بابکانی می‌باشد و طایفه دشت موری: شامل اولاد میرزا علی، اولاد علی مؤمن، جلیل، شیخ، برافتابی، ملاکلبی، شرونی و طاس احمدی می‌شود. سادات این منطقه عبارتند از سادات امام زاده میرسالار، سید محمود، امام زاده نورالدین امام زاده علی، امام زاده شاه غالب و شیوخی که یاران امام زادگان بودند و میان مردم به امام زاده معروف شدند. امام زاده محمود، شیوخ سقاوه، شیوخ تیرآبگون و شیوخ سید محمد می‌باشند.

معرفی شهر دهدشت در  کهگیلویه و بویر احمد

استان : کهگیلویه و بویراحمد

شهرستان : کهگیلویه

بخش : مرکزی

نام قدیمی : بلاد شاپور

سال شهرشدن : 1338

ارتفاع از سطح دریا : 990از سطح دریا

میانگین دمای سالانه : 23c

پیش‌شماره تلفنی : 0743226

نظر خود را درباره «شهر دهدشت در کهگیلویه و بویر احمد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شهر دهدشت در کهگیلویه و بویر احمد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.