زمان مطالعه: 2 دقیقه
2 دسامبر ، روز جهانی لغو برده داری

2 دسامبر ، روز جهانی لغو برده داری

برده‌داری تنها یک یادگاریِ ناخوشانیدِ به جای مانده از تاریخ نیست بلکه گزارشات سازمان بین المللیِ کار نشان می دهد که در حال حاضر بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان قربانیِ برده‌داری مدرن هستند، اگرچه چیزی به عنوان برده‌داری مدرن تعریفِ مشخصی ندارد و این اصطلاح خود را زیر چتر کار اجباری، ازدواج اجباری و قاچاق انسان پنهان کرده است.

برده‌داری مدرن

آسمونی: برده‌داری مدرن به شرایطی از همه این اجبارها و الزامات اشاره می کند که افراد بسیاری در سراسر جهان نمی توانند به دلیل تهدیدها، خشونت ها، اِعمال زور، فریب یا سوء استفاده خود را از آن دور نگه دارند.

2 دسامبر ، روز جهانی لغو برده داری
2 دسامبر ، روز جهانی لغو برده داری

حقایق و آمارها:

  • آمارها نشان می دهد که در حال حاضر حدود 40/3 میلیون نفر در سراسر جهان قربانیِ برده‌داری مدرن هستند که این تعداد شامل 24/9 میلیون نفر قربانیِ کار اجباری و 15/4 میلیون نفر قربانی ازدواج اجباری است.
  • در هر 1000 نفر از جمعیت جهان، 5 نفر قربانی برده‌داری مدرن شده اند.
  • از هر 4 نفر قربانیان برده‌داری مدرن یک نفرشان کودک است.
  • از هر 24/9 میلیون نفری که در سراسر جهان قربانی کار اجباری هستند، 16 میلیون نفر در بخش خصوصی مانند کار در منازل افراد، ساخت و ساز و کشاورزی مشغول اند، 4 میلیون نفر برده جنسی هستند و 4 میلیون نفر از اعمال شاقه که توسط مقامات دولتی تحمیل شده است، مورد بهره برداری قرار گرفته اند.
  • زنان و دختران به شکل فزاینده ای گرفتار برده‌داری مدرن شده اند و 99 درصد زنان گرفتار برده داری مدرن تنها در تجارت بهره برداری جنسی گرفتار شده اند.
  • بیش از 150 میلیون کودک در سراسر جهان در حال حاضر قربانی کارِ اجباری هستند یعنی یک کودک از هر 10 کودک در سراسر جهان.

آسمونی : سازمان بین المللی کار (ILO) برای تقویت تلاش های جهانی به منظور حذف کار اجباری پروتکل های جدیدی را از سال 2016 اتخاذ کرده است و هدف از آن فشار بر کشورهای مختلف برای اتخاذ تدابیری به منظور حذف کار اجباری و نظارت بر بخش خصوصی است.

اشکال اصلی برده داری مدرن:

  • برده‌داری در طول تاریخ به اشکال مختلفی ظهور کرده است،
  • امروزه برخی از شکل های سنتی برده‌داری هنوز رایج است
  • اما ظهور روش های نوین استثمار انسان ها در دهه های اخیر پدیده نسبتا نوظهوری است که جای تأمل دارد.

 بخش حقوق بشرِ سازمان ملل متحد وجود اشکال قدیمی و سنتی

 برده‌داری که ریشه در آداب و رسوم قدیمی جوامع دارد را به ثبت رسانده است، این اشکال در نتیجه تبعیض نژادی و وجود طبقات اجتماعی در جوامع مختلف ظهور کرده و همچنان دیده می شود اما در کنار شیوه های سنتی برده‌داری، اشکال مدرن آن نیز ظهور کرده که بارزترین مصداق آن “کار اجباری” است: کارگران مهاجر که در بخش ساخت و ساز، کشاورزی، صنعت غذا و پوشاک و حتی تجارت جنسی به کار گرفته می شوند و حتی برای این منظور قاچاق می شوند.

 از مظاهر اصلیِ کار اجباری به کار گماردنِ کودکان است.

در حال حاضر از هر 10 کودک در سراسر جهان یک کودک قربانی کارِ اجباری است. همچنین قاچاق اعضاء بدن نیز از مظاهر بارز برده‌داری مدرن است که با اعمال خشونت و زور و تهدید صورت می گیرد.

آسمونی: روز بین‌المللی لغو برده‌داری برابر با 2 دسامبر توسط سازمان ملل اعلام شد تا مبارزه با برده‌داری جنسی  و کار اجباری را متذکر شود. این روز بر اشکال معاصر و مدرن برده‌داری از جمله قاچاق انسان، استثمار جنسی،  ازدواج اجباری، استخدام کودکان و گماردنِ ایشان به کار  و به خدمت گرفتن کودکان در مبارزات و درگیری های مسلحانه تاکید دارد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «2 دسامبر ، روز جهانی لغو برده داری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 2 دسامبر ، روز جهانی لغو برده داری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.