زمان مطالعه: 4 دقیقه
خطرات و آسیب های فضای مجازی

خطرات و آسیب های فضای مجازی

اگر نمی توانید زندگی خود را بدون شبکه های اجتماعی تصور کنید، نشان دهنده این است که تحت تسلط قدرت شبکه های...

خطرات فضای مجازی

حتماً تا الان مطالبی در مورد آسیب های شبکه اجتماعی بر نوجوانان و.. خوانده اید و یا چشمتان به این گونه مقالات خورده است و یکی از موضاعات مورد بحث جامعه در آسیب های فضای مجازی بر زندگی افراد است. در حالی که رسانه های اجتماعی مانند هر چیز دیگری می توانند تاثیرات مثبت و خوبی داشته باشند که به همین دلیل نمی توان به طور کلی آن را خوب یا بد تفسیر کرد. پس باید معایب در برابر مزایا سنجیده شود تا مشخص شود که برای هر فرد ابزاری مفید یا مضر باشد.

آسیب های فضای مجازی بر نوجوانان

بیایید تیرگی های دنیای رسانه های اجتماعی را کشف کنیم و تاثیر آن بر زندگی را مورد بررسی قرار دهیم. ممکن است شما با فهمیدن تاثیرات آن متعجب شوید که این امر باعث تلنگر و شروع تغییر تصور شما از دنیای مجازی و شروع پیشرفت برای بهتر شدن شود. اگر هم این مطالب را تایید نمی کنید و قبول ندارید، می توانید خودتان مستقیما به مطالعه و تحقیق درباره این موضوع بپردازید و اگر هر یک از علائم را در خود دیدید، ممکن است وقت تغییر یا توقف استفاده از شبکه های اجتماعی باشد.

افسردگی و اضطراب یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
بیش از 2 ساعت در روز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟ هزینه های اضافی برای اینترنت ممکن است گواه بر این موضوع باشد. در این صورت ممکن است سلامت روان خود را به خطر انداخته و دچار علائم اضطراب و افرسردگی شوید. برای استفاده از شبکه های اجتماعی بدون آسیب زدن به سلامت روان خود، بر اساس تحقیقات محققین سعی کنید در حدود نصف ساعت در روز وقت خود را در این شبکه ها بگذرانید. همانطور که در زندگی باید با اعتدال بر بسیاری از مسائل برخورد کرد.

سوء استفاده مجازی یا سایبری یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
قبل از ظهور شبکه های اجتماعی، اگر خبری راجب یک سوء استفاده می شنیدم احتمالاً ذهنمان شروع ماجرا را یک زورگویی در خیابان تصور میکرد ولی در حال حاضر خیلی ها به صورت آنلاین می توانند مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. خیلی از ماها ممکن است بدانیم که در معرض چه خطرات و سوء استفاده های احتمالی هستیم و حتی مواردی از آن ها را در اطراف خود دیده ایم که با روحیات یک فرد چه کار هایی می توان انجام داد.

فوبیای ترس از دست دادن یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
ترس از دست دادن یک پدیده ایست که تقریبا از زمان متولد شدن فیسبوک پدیدار شد و یکی از رایج ترین اثرات منفی شبکه های اجتماعی است. این ترس در واقع یک نوع اضطراب برای از دست دادن یک موقعیت مثبت یا هراس از مطلع نشدن یا از دست دادن یک رویداد یا یک تجربه مثبت است. این ترس از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی مدام تقویت می شود و هر چقدر که بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، احتمال بیشتری هم دارد که با دیدن دوستان، آشنایان و سایر افرادی که مشغول کار های سرگرم کننده تر از شما هستند، عامل ایجاد ترس فومو به وجود بیایید.

انتظارات غیر واقعی یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
این مورد خیلی دور از انتظار نیست، اما در واقع رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا انتظارات و تصورات غیر واقعی از زندگی و دوستی ایجاد کنید. شبکه هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت بیشتر مسبب این امر هستند و کمتر از سیستم های صحت سنجی آنلاین استفاده و پشتیبانی میکنند. یک راه برای حل این مشکل این است که هیچ کس دروغ نگوید! اما در زمانی که خیلی ها با اینستاگرام و یوتیوب و با همین گونه رفتار ها درآمدی میلیونی کسب می کنند، این اتفاق به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد.

تصور منفی از بدن و پوشش یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
به طور مثال صحبت که از افراد مشهور اینستاگرام که می شود، اگر به حساب های کاربری آن ها نگاه کنید افراد زیبا با بدن های ورزیده و خوش استیل و با پوشیدن لباس های گرانبها و مختص خود بر تن خواهید دید. امروزه عکس های زیاد از اندام و پوشش در هر دو قشر مرد و زن در شبکه های اجتماعی وجود دارد که ممکن است با دیدن آن ها از تیپ بدن و شکل ظاهری خود دچار یاس و ناامیدی شوید.در صورتی این سلبریتی با استاندارد کلی جامعه متفاوت هستند و شما هم جزیی از استاندارد جامعه روزمره هستید پس نگران نباشید. اما کم نیستند کسانی که با عمل های بیش از حد زیبایی و دیگر راه کار ها سعی در تغییر خود و ایجاد تشابه با مشاهیر مجازی هستند.

تغییر الگو و زمان خوابیدن یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
در بالای مطلب به ایجاد و افزایش اضطراب و افسردگی اشاره کردیم که از عوارض این تنش ها خواب ضعیف است. مطالعات نشان داده است که صرف وقت زیاد در شبکه های اجتماعی بر کیفیت خواب تاثیر منفی دارد. اگر احساس می کنید الگوی خواب شما درست نیست و در طول روز احساس شادابی ندارید یا به قول معروف سرحال نیستید، شاید وقت آن رسیده که سعی کنید مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید.

اعتیاد عمومی یکی از خطرات و آسیب های فضای مجازی
رسانه های اجتماعی معمولا اعتیاد آور تر از الکل و سیگار توصیف می شوند. که در این میان فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت آمار بالایی در اعتیاد آوری به خود را دارند. احساس می کنید که به شبکه اجتماعی مورد علاقه خود اعتیاد ندارید؟ پس به این سوال جواب بدهید آخرین بار که یک روز کامل بدون چک کردن شبکه های اجتمای گذراندید کی بوده است؟ و یا اگر بنا بر اتفاقی فردا شبکه اجتماعی شما از بین رفته باشد، شما احساس افسردگی و خالی بودن می کنید؟ احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که به شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اید. زیاد نگران نباشید، می توانید کم کم بر این معظل غلبه کنید.

نظر خود را درباره «خطرات و آسیب های فضای مجازی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خطرات و آسیب های فضای مجازی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.