زمان مطالعه: 4 دقیقه
جمهوری چک (عروس اروپا) + رزرو تور

جمهوری چک (عروس اروپا) + رزرو تور

پایتخت: پراگ ( پراها )  نوع حکومت: جمهوری مذهب: کاتولیک رومی ( 39% )، کلیساهای مختلف پروتستان از جمله هوسی ( 8%...

جمهوری چک
جمهوری چک

پایتخت: پراگ ( پراها ) 

نوع حکومت: جمهوری

مذهب: کاتولیک رومی ( 39% )، کلیساهای مختلف پروتستان از جمله هوسی ( 8% ) 

زبان رسمی: چکی، با اقلیت کوچکی اسلوواکی 

واحد پولکرونا چک(Czech koruna) 

جمهوری چک
جمهوری چک

 جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی است که در دهه 1990 از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شد. پایتخت آن شهر پراگ است.
چک با کشورهای لهستان، آلمان، اتریش و اسلواکی همسایه است. پراگ، پایتخت چک، یکی از مقاصد مهم توریستی اروپا است.این کشور تا سال 1918 بخشی از امپراتوری اتریش بود. در این سال، پس از شکست اتریش در جنگ جهانی اول، کشور چکسلواکی به عنوان کشوری مستقل اعلام وجود کرد.

 در سال 1946 حزب کمونیست در این کشور اکثریت را به دست آورد و از سال 1948 تا 1989 که انقلاب مخملی روی داد، این کشور، کشوری کمونیستی بود. در سال 1993 با تفاهم دو طرف، چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد.
چک در سال 1999 به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست. در سال 2004 میلادی هم عضوی از اتحادیه اروپا شد.

جمهوری چک
جمهوری چک

جغرافیا جمهوری چک

 جمهوری چک کشوری محصور به خشکی است که در اروپای مرکزی واقع شده است و از نظر تاریخی به سه ناحیه بوهم، موراویا، و سیلزی تقسیم می شود. بیشتر مرزهای جمهوری چک از مناطق کوهستانی تشکیل شده اند. در مرزهای جنوب غرب جنگل بوهم، در شمال غرب کوهستان ارتس، و در شمال کشور ناحیه زودت و کوهستان کرکونوشه (Krkonoše) قرار گرفته است. آب های روان در سرزمین چک پس از گذر از دیگر کشورها به سه دریا یعنی دریای شمال، دریای بالتیک و دریای سیاه می ریزند.

 جمهوری چک سرزمین متنوعی دارد. منطقه بوهم که در غرب کشور واقع شده توسط رودهای البه(چکی: Labe) و مولداو (چکی: Vltava) آبیاری می شود و کوهستان های کم ارتفاع کرکونوشه و زودت آن را احاطه کرده اند. بلندترین نقطه کشور یعنی اسنیژکا (Sněžka) که 1602 متر ارتفاع دارد در همین منطقه و در مرز بوهم با لهستان واقع شده است. اسنیژکا در زبان چکی به معنای «برف پوش» است.

 موراویا که بخش شرقی کشور را تشکیل می دهد نیز منطقه ای پر از تپه و ماهور است. این منطقه توسط رودخانه موراوا آبیاری می شود و سرچشمه رود اودر (چکی: Odra) نیز در این ناحیه قرار دارد. مرز شرقی موراویا از کوهستان بسکید و کارپات سفید تشکیل شده است. تنها مرز چک با اتریش کوه های کمی دارد و عمدتاً با رود تایا (چکی: Dyje دیه) مشخص شده است.

 کم ارتفاع ترین نقطه جمهوری چک با 115 متر ارتفاع هژنسکو (Hřensko) نام دارد و در محلی واقع شده که رودخانه البه کشور را ترک می کند.

شهرهای مهم: برنو, اوستراوا, اولوموتس, زلین, پلزن, چسکه بوده یوویتسه, هرادتس کرالووه, پاردوبیتسه, لیبارتس 

جمهوری چک
جمهوری چک

آب و هوا در جمهوری چک

 جمهوری چک تنوع آب و هوایی زیادی دارد. بلندترین نقطه این کشور از سطح دریا 1602 متر ارتفاع دارد. تابستان های چک هوا گرم است و در زمستان ها هوا سرد و آسمان ابری.

حکومت و سیاست در جمهوری چک

 مجمع 200 نفره با رأی تمامی افراد بالغ برای پنج سال انتخاب می‏شود. این مجمع رئیس جمهور را انتخاب می‏کند و وی نخست‏وزیر و کابینه‏ای را انتصاب می‏کند که به مجمع پاسخگو هستند.

 در جمهوری چک نخست وزیر رئیس دولت است و کابینه و هیات وزیران زیر نظر او فعالیت می کنند. 

 رئیس جمهور این کشور در حال حاضر «واسلاو کلاوس» است که در سال 2003 میلادی برای نخستین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. مجلس چک در اوایل سال 2008 یک بار دیگر دوران ریاست جمهوری او را تمدید کرد.

 در چک دو مجلس فعال است. یکی مجلس ملی و دیگری مجلس سنا.

جمهوری چک
جمهوری چک

مردم چک

 جمعیت این کشور 10 میلیون و 228 هزار و 744 نفر است که میانگین سنی آنها 5/39سال است. نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی است.

 امید به زندگی در بدو تولد در این کشور برای زنان 88/79سال و برای مردان 14/73 سال است. حدود دو هزار و 500 نفر در این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.

بیش از 90 درصد جمعیت آن را چک ها تشکیل می دهند. زبان رسمی این کشور چک است.

جمهوری چک
جمهوری چک

فرهنگ در جمهوری چک

 مردم چک به زبان چکی سخن می گویند. اکثریت مردم این جمهوری بی دین اند. بعد از پراگ ، برنو ، پلزن ، استراوا و لیبه رتس از شهرهای مهم این کشورند. دانشگاه بزرگ چارلز دانشجویان بسیاری را از نقاط گوناگون جهان به این کشور کوچک کشانده؛ از جمله دانشجویان زیادی از ایران که اکثراً در رشتهٔ پزشکی تحصیل می کند. کارخانه ماشین سازی شکودا ، صنعت تولید آبجو و الکل و کارخانه های تولید کریستال کمک بسیاری به اقتصاد پویای این جمهوری می کند. صنعت گردشگری و طبیعت زیبای این کشور سالانه جمعیت بسیاری را میهمان خود می کند.

جمهوری چک
جمهوری چک

اقتصاد در جمهوری چک

به سبب وجود نیروی کار فوق العاده ماهر، این کشور به قدرت صنعتی کشورهای بلوک شرق سابق تبدیل شد. این کشور که در قلب اروپا واقع شده، دارای تابستان های خنک و زمستان های سرد و مرطوب بوده، و میزان بارندگی آن بسیار زیاد است. کشاورزی در اقتصاد کشور، نقش مهمی به عهده دارد، و عمده محصولات آن، جو و چغندر قند می باشد. دامداری و جنگل داری نیز در این کشور متداول است. کارخانه ماشین سازی شکودا، صنعت تولید آبجو و الکل و کارخانه های تولید کریستال کمک بسیاری به اقتصاد پویای این جمهوری می کند. صنعت گردشگری و طبیعت زیبای این کشور سالانه جمعیت بسیاری را میهمان خود می کند. از صادرات جمهوری چک، می توان به سنگ آهن و زغال سنگ اشاره کرد. جمهوری چک، هم اکنون، در حال گذر از نظام اقتصاد کمونیستی، به سمت بازار آزاد و خصوصی سازی صنعت و کشاورزی است.

به‏ غیر از زغال‏سنگ، منابع معدنی کمی وجود دارد. با این حال این کشور بسیار صنعتی شده است. تولیدات شامل ماشین‏آلات صنعتی, وسایل نقلیة موتوری و کالاهای مصرفی است. این کشور در حال تغییر از اقتصاد برنامه‏ریزی مرکزی به بازار آزاد است. اکثر بنگاهها خصوصی شده‏اند. جمهوری چک سرمایه‏گذاری کلان خارجی ( بیش از 80% از آلمان ) به خود جذب کرده است و اقتصاد آن به طور فزاینده‏ای با اقتصاد آلمان مرتبط می‏گردد. صنعت چوب دارای اهمیت است. محصولات عمدة کشاورزی عبارتند از : گندم، ذرت، سیب‏زمینی، جو، چغندرقند.

مناطق دیدنی کشور جمهوری چک

  پل چارلز (charles bridge prague)

 پل چارلز
پل چارلز

کلیسای جامع سنت ویتوس (st vitus cathedral)

کلیسای جامع سنت ویتوس
کلیسای جامع سنت ویتوس

قلعه پراگ (prague castle)

قلعه پراگ
قلعه پراگ

میدان قدیمی شهر پراگ (old town square prague)

میدان قدیمی شهر پراگ
میدان قدیمی شهر پراگ

خانه شهر پراگ (municipal house)

خانه شهر پراگ
خانه شهر پراگ

کلیسای بانوان (church of our lady before tyn)

کلیسای بانوان
کلیسای بانوان

تئاتر ملی پراگ (national theatre prague)

تئاتر ملی پراگ
تئاتر ملی پراگ

موزه یهودیان شهر پراگ (prague jewish museum)

موزه یهودیان شهر پراگ
موزه یهودیان شهر پراگ

نظر خود را درباره «جمهوری چک (عروس اروپا) + رزرو تور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جمهوری چک (عروس اروپا) + رزرو تور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.