زمان مطالعه: 5 دقیقه
آشنایی با کشور چک

آشنایی با کشور چک

جمهوری چک، کشوری با تاریخ پرفرازونشیب، در مرکز اروپا قرار دارد. این کشور هزاران سال است که محل سکونت بوده و...

آشنایی با کشور چک
آشنایی با کشور چک

جمهوری چک، کشوری با تاریخ پرفرازونشیب، در مرکز اروپا قرار دارد. این کشور هزاران سال است که محل سکونت بوده و قلعه‌های تاریخی، شهرهای قرون وسطایی، کوه‌های زیبا، بناهای تاریخی و هزاران جاذبه‌ی گردشگری دیگر، در گوشه و کنار آن خودنمایی می‌کند. با آسمونی همراه شوید تا اطلاعات جدید و بیشتری از این کشور اروپایی به دست آورید.

تعداد گردشگران این کشور سال به سال در حال افزایش است البته بیشتر این گردشگران پراگ را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. اگر از شهرهای شلوغ و توریستی و مهم فاصله بگیرید می‌توانید در عین حال که از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی و شهری اروپا لذت می‌برید، سفری کم‌هزینه را تجربه کنید.

اطلاعات ضروری جمهوری چک

اختلاف ساعت با تهران

جمهوری چک در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +1 واقع شده و 2 ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی : زبان چکی

واحد پول

واحد پول جمهوری چک، کرونا است که با کد ایزوی CZK شناخته می‌شود و برابر با  152 تومان است.

کد کشور: +420

شماره‌های اضطراری

  • آتش‌نشانی: 150

  • اورژانس پزشکی و امداد: 155

  • پلیس: 158

در تمام اتحادیه اروپا می‌توانید برای موقعیت‌های اضطراری با 112 تماس بگیرید و یک اپراتور انگلیسی‌زبان پاسخگو خواهد بود.

جهت رانندگی: راست

czech
czech

فرودگاه‌های بین‌المللی

  • فرودگاه برنو؛ تورانی

  • فرودگاه کارلووی واری

  • استراوا؛ فرودگاه لئوس جانسیک استراوا

  • پراگ؛ فرودگاه پراگ رازیون

وضعیت آب و هوایی

جمهوری چک، آب‌وهوای معتدل قاره‌ای دارد. تابستان‌های این کشور، گرم و زمستان‌ها، سرد، ابری و برفی است.  تفاوت دما بین تابستان و زمستان به خاطر قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی محصور در خشکی، بسیار زیاد است.

در این کشور، دمای هوا بسته به ارتفاع، بسیار متغیر است. به طور کلی در ارتفاعات بالاتر، دمای هوا کاهش و بارش، افزایش پیدا می‌کند. مرطوب‌ترین منطقه در جمهوری چک، حوالی Bílý Potok در رشته‌کوه Jizera و خشک‌ترین منطقه، Louny در شمال غربی پراگ است. عامل تاثیرگذار دیگر، توزیع نواحی کوهستانی است. بنابراین، آب‌و‌هوا در جمهوری چک از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است.

آشنایی با کشور چک
آشنایی با کشور چک

بهترین زمان برای سفر به جمهوری چک

همان طور که گفتیم، آب‌و‌هوای جمهوری چک، قاره‌ای است بنابراین با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد روبه‌رو هستیم. فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این کشور است. در این فصل، آب‌و‌هوا بسیار مطبوع و ملایم است و درختان و منظره‌ها پر از گل و شکوفه هستند. فصل پاییز هم زمان مناسبی برای سفر به جمهوری چک است. در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، آب‌و‌هوا زیاد سرد نیست و برای گشت‌و‌گذار مناسب است. با توجه به اینکه بیشتر این کشور سرسبز و جنگلی است، در فصل پاییز می‌توانید مناظر زیبای برگ‌های پاییزی هزاررنگ را تماشا کنید و لذت ببرید.

با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، شرکت‌های هواپیمایی تخفیف‌های خود را برای سفرهای پاییزی ارائه می‌کنند. البته فصل گردشگری در جمهوری چک و به خصوص پراگ تا سپتامبر و حتی اکتبر هم ادامه دارد. اما قیمت‌ها در نوامبر کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه ارزان‌ترین پروازهای ماه نوامبر را رزرو کنید در ماه سپتامبر برای تهیه بلیط اقدام کنید. اگر تصمیم دارید در ماه‌های ژانویه و فوریه سفر کنید، از ابتدای نوامبر به دنبال پرواز مناسب بگردید. کرایه‌ی پروازها در دسامبر و ایام سال نو، افزایش پیدا می‌کند. اما اگر بتوانید تا اواسط ژانویه صبر کنید، متوجه کاهش محسوس قیمت‌ها می‌شوید.

در فصل‌های کم‌گردشگر سال یا اصطلاحا آف سیزن (off-season) قیمت هتل‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. در ماه‌های زمستانی، قیمت هتل‌ها بین 20 تا 40 درصد نسبت به ماه‌های پرگردشگر، با کاهش مواجه می‌شود. هاستل‌ها هم در این فصل کاهش قیمت قابل توجهی دارند و تعداد زیادی از آن‌ها به خصوص در پایتخت وجود دارد. با توجه با این کاهش قیمت در زمستان، می‌توانید اتاق‌های خصوصی کرایه کنید و از امنیت و راحتی بیشتر در هاستل بهره‌مند شوید.

czech
czech

هزینه های معمول

هزینه‌ی اقامت

هزینه‌ی اقامت در هاستل با توجه به شهر و منطقه‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت است و از 300 کرونای چک در شهرهای کوچک و 350 کرونا در پراگ شروع می‌شود. در فصل‌های خلوت سال و در مراکز شهرها می‌توانید اماکن اقامتی با هزینه‌ی کمتر هم پیدا کنید اما در تابستان و بهار قیمت‌ها در بیشترین حالت خود قرار دارد. هتل‌های ارزان‌قیمت خارج از پراگ بین 1200 تا 2500 کرونا و داخل شهر بین 1200 تا 4800 کرونا هزینه دارند. استفاده از وب‌سایت Airbnb در پراگ رواج دارد. با استفاده از این وب‌سایت می‌توانید اتاقی در منزل یکی از اهالی با قیمت مناسب کرایه کنید.

هزینه‌ی خورد و خوراک

خوشبختانه هزینه‌ی غذا در جمهوری چک به خصوص غذاهای محلی زیاد بالا نیست. یک وعده‌ی غذای محلی در یک رستوران به همراه نوشیدنی کمتر از 245 کرونا قیمت دارد. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته در حدود 1200 کرونا می‌شود. ضمنا با این کار این فرصت برای شما فراهم می‌شود تا با اهالی شهر بیشتر تعامل داشته باشید و زندگی اهالی را از نزدیک لمس کنید. سوسیس و پنیر را به راحتی در هر فروشگاهی می‌توانید پیدا کنید و یک غذای سریع آماده کنید. با پرداخت کمتر از 120 کرونا می‌توانید غذای حاضری و کباب بخورید.

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی

وسایل حمل‌ونقل عمومی در همه‌ی شهرهای جمهوری چک، گسترده و قابل اطمینان است. بیشتر شهرها سیستم تراموا دارند که قدمت آن به دوران کمونیست بر می‌گردد. پراگ، مترو هم دارد که فقط سه خط دارد و به مهم‌ترین نقاط این شهر دسترسی دارد. بلیط تک‌سفره کمتر از 25 کرونا برای مسیرهای 30 دقیقه‌ای و 37 کرونا برای مسیرهای 90 دقیقه‌ای است.

آشنایی با کشور چک
آشنایی با کشور چک

پراگ به راننده تاکسی‌های متقلبش بدنام است. تنها سرویس تاکسی‌رانی که قیمت‌های واقعی دارد و قابل اطمینان است، تاکسی‌های AAA هستند. اگر احساس کردید که راننده قصد دارد سرتان کلاه بگذارد یا آسیبی به شما بزند، نهایتا 370 کرونا بدهید و سریعا ماشین را ترک کنید.

سفر بین شهری با قطار بسیار راحت است البته انتظار قطارهای مدرن و جدید نداشته باشید. برای اینکه هزینه‌ی سفرتان کمتر شود، در صورت امکان، بلیط خود را از قبل در ایستگاه تهیه کنید. اتوبوس‌های شبانه به سایر کشورهای اروپایی مثلا لهستان و مجارستان رواج دارد. قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، از طریق اینترنت مسیرها و کرایه‌های Orange Ways را بررسی کنید.

هزینه‌ی فعالیت‌های تفریحی

بیشتر شهرهای جمهوری چک جاذبه‌های کمتری دارند و بیشتر باید برای آشنایی با فرهنگ محلی برنامه‌ریزی کنید. در واقع بیشتر گشت‌وگذار شما در این شهرها شامل قدم زدن در خیابان‌های قدیمی و سنگ‌فرش، قهوه خوردن در کافه‌های قدیمی، لذت بردن از معماری و هنر گوتیک است. بنابراین بازدید از جاذبه‌های گردشگری، هزینه‌ی زیادی ندارد و بیشتر فعالیت‌های تفریحی زیر 1230 کرونا هزینه دارند.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از قبل رزرو کنید

اگر می‌خواهید در این کشور با قطار یا اتوبوس سفر کنید، از طریق اینترنت یا با مراجعه‌ی حضوری به ایستگاه، بلیط را از قبل تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید از تخفیف‌های مختلف بهره ببرید و از تخفیف‌های دانشجویی مطلع شوید. اتوبوس‌ها و قطارهای بین‌ شهری بسیار طرفدار دارند و به زودی به فروش می‌رسند. بنابراین برای اینکه از برنامه سفرتان جا نمانید از قبل بلیط‌ها را رزرو کنید.

czech
czech

غذای محلی بخورید

خوردن غذای محلی در رستوران‌های محلی مزیت‌های زیادی دارد. یکی اینکه این غذاها معمولا قیمت‌های مناسبی دارند، دوم اینکه حجم آن‌ها به اندازه‌ای است که شما را تمام روز سیر نگه می‌دارد و سوم اینکه فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا با اهالی شهر تعامل بیشتری داشته باشید.

کارت دانشجویی خود را همراه داشته باشید

بسیاری از شهرهای جمهوری چک به خصوص پراگ، شهرهای دانشجویی و دانشجوپذیر هستند. دانشجوهای زیادی در این شهر زندگی می‌کنند، بنابراین، تخفیف‌های زیادی برای دانشجویان در بخش‌های مختلف در نظر می‌گیرند. با ارائه‌ی کارت دانشجویی بین‌المللی خود می‌توانید از تخفیف در فروشگاه‌ها، موزه‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری استفاده کنید.

از تورهای پیاده‌روی استفاده کنید

جمهوری چک به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب تبدیل شده است و همین مسئله باعث شده که شرکت‌های گردشگری زیادی تورهای پیاده‌روی برای بازدید از جاذبه‌های شهر تدارک ببینند. در سراسر کشور می‌توانید این تورها را پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید. این تورها روشی عالی برای گشت‌و‌گذار در شهر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ جمهوری چک هستند. از این تورها استفاده کنید، از تماشای شهر لذت ببرید و در آخر با پرداخت انعام از راهنمای تور تشکر کنید.

 

نظر خود را درباره «آشنایی با کشور چک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با کشور چک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.