زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگی عاشقانه کوروش و همسرش کاساندان

زندگی عاشقانه کوروش و همسرش کاساندان

بانو کاساندان دختر فرناسپه از شاهدختان خاندان هخامنشی بود. وی ایرانی بود و همسر و همراه همیشگی کوروش!

کوروش بزرگ در طول زندگی خود فقط یک زن اختیار کرد و او کاساندان نام داشت. کاساندان قبل از کورش درگذشت و بعد از او کورش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید. اگر می خواهید در مورد کاساندان همسر کوروش کبیر و زندگی عاشقانه آن دو بیشتر بدانید تا پایان این بخش آسمونی همراهیمان کنید.

  • نام کامل: ملکه کاساندان هخامنشی
  • لقب (ها) : شاهدخت کاساندان
  • آرامگاه: زندان سلیمان، پاسارگاد
  • کاخ: پارسه
  • پدر: فراسپه
  • فرزندان: کمبوجیه، بردیا، آتوسا، آرتیستون، رکسانا

کاساندان، کاسادان یا کَساندان همسر کوروش بزرگ، از تبار هخامنشی بود. کاساندان ملکه 28 کشور آسیائی بوده و همواره در کنار همسرش کوروش بزرگ پادشاهی می‌کرده و قدرت‌مندترین زن دربار هخامنشیان به شمار می‌آمده است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به نظام مردسالاری در ایران باستان او به عنوان یک زن درباری حق دخالت در امور سیاسی را نداشته است. او خواهر اوتاناس و دختر فرناسپ هخامنشی بود. حاصل ازدواج او و کوروش 5 فرزند بود؛ کمبوجیه، بردیا، آتوسا،آرتیستون و دختری که نامش ذکر نشده‌است. به گفته داندامایف، دختر سومی احتمالاً رکسانا بود.

بنا بر نوشته هرودوت، کوروش او را بسیار دوست می‌داشت و هنگامی که او درگذشت دستور داد تا تمام اتباع شاهنشاهی برای او عزاداری بزرگی برپا کنند. این گزارش در سالنامه نبونید آمده است که وقتی همسر پادشاه فوت کرد، در بابل از 27 آدار تا 3 نیسان (21-26 مارس سال 538) عزاداری عمومی برپا شد. بسیار محتمل است که مرگ کاساندان باعث آن عزاداری باشد. بویس حدس می‌زند او در بنایی که به آن زندان سلیمان می‌گویند، در پاسارگاد به خاک سپرده شده باشد.

کوروش کاساندان را بسیار دوست میداشت.هنگام مرگ کاساندان در بابل 6 روز عزای عمومی اعلام شد. مقبره کاساندان در پاسارگاد ، در کنار آرامگاه کوروش بزرگ می‌باشد. پس از کورش کبیر او نخستین شخصیت قدرتمند کشور بزرگ ایران بود. کاساندان ملکه 28 کشور آسیائی بود که کورش بزرگ بر آنها پادشاهی می کرده است.

kasandan3
kasandan3

مورخین یونانی و گزنفون از وی با نیکی و بزرگ منشی یاد می کرده اند. کاساندان ملکه ایران 5 فرزند با نام های کمبوجیه ، بردیا ، آتوسا ، رکسانه و ارتیستونه داشت. پسر بزرگ کاساندان و کورش، کمبوجیه دوم، جهانگشایی کرد و مصر را به امپراتوری هخامنشیان افزود. بردیا نیز مدتی کوتاه بر تاج تخت نشست.

اما آتوسا را بی‌شک باید با دیدی دگر نگریست. چرا که دختر کورش بودن چنان «جایگاه ویژه ای» به او بخشید که داریوش بزرگ او را به همسری خویش برگزید.

فرهیختگی و درایت آتوسا در تمام طول تاریخ زبانزد شد. بی شک کاساندان مادری بزرگ بود که چنین فرزندان بزرگی پرورش داد که هر یک نامی نیک در تاریخ دارند.

وی همچنین همسری نمونه بود چرا که در همه مراحل سخت دوشادوش کوروش کبیر حضور داشت و همراه همیشگی او بود. نوشته های تاریخی نشان می دهد که کوروش نه تنها در امور سپاهیگری دارای نبوغ نظامی و در جهانگشایی و کشور داری بسیار انسان دوست و نوع پرور بوده بلکه در امور خانوادگی نیز یکی از وفادارترین مردان روزگار بوده است.

می توان با توجه به گفته مورخان و همچنین آثار باستانی و شواهد اظهار داشت که منابع در موضوع «تک همسر بودن» کوروش، اشتراک نسبی دارند. همسر کوروش پیش از وفات کوروش از دنیا رفته و کوروش برای او سوگواری بزرگی ترتیب داده است.

هرچند تعداد فرزندان کوروش در حالی که از یک بانو زاده شده باشند تعداد مطلوب و حتی نسبت به نگرش های امروزی زیاد بوده اند اما نسبت به شرایط زمانی و دیگر پادشاهان در ملل گوناگون، تعداد فرزندان او کم بودند.

شاید به همین تک همسری و تعداد کم فرزندان کوروش بزرگ نسبت به پادشاهان ملل گوناگون آن زمان بود که پس از مرگ زود هنگام پسر بزرگ کوروش یعنی کمبوجیه، بر سر جانشینی تنش هایی به وجود آمد.

نظر خود را درباره «زندگی عاشقانه کوروش و همسرش کاساندان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی عاشقانه کوروش و همسرش کاساندان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.