زمان مطالعه: 3 دقیقه
دعا و آداب پوشیدن لباس نو

دعا و آداب پوشیدن لباس نو

دین اسلام همانطور که برای تمام امور و رفتار افراد، احکام وآدابی دارد، برای لباس نو و جدید نیز آدابی دارد. و...

دعا و آداب پوشیدن لباس نو
دعا و آداب پوشیدن لباس نو

دین اسلام همانطور که برای تمام امور و رفتار افراد، احکام وآدابی دارد، برای لباس نو و جدید نیز آدابی دارد. و از آنجا که ممکن است انسان یک لباس را چندین ماه و حتی چندین سال بپوشد، پس ارزش دارد که برای اولین بار موقع پوشیدن آن، به اندازه کمتر از یک ربع وقت بگذارد و آن لباس را به یاد خدا متبرک کند. آسمونی در این بخش آداب پوشیدن لباس نو و همچنین ادعیه پوشیدن لباس نو از زبان معصومین علیهم السلام را برای شما عزیزان شرح می دهد.

آداب و پوشیدن لباس نو / دعای پوشیدن لباس نو

دعا و آداب پوشیدن لباس نو : امام باقر(ع) فرمود: هرگاه خواستی لباس نو بپوشی، این دعا را بخوان:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تُقًی وَ بَرَکَةٍ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ حُسْنَ عِبَادَتِکَ وَ عَمَلًا بطَاعَتِکَ وَ أَدَاءَ شُکْرِ نِعْمَتِکَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی کَسَانِی مَا أُوَارِی بهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بهِ فِی النَّاس»؛

ترجمه: خداوندا این لباس را لباس میمنت و تقوا و برکت قرار ده. خداوندا به من در این لباس، عبادت نیکو و عمل به دستورات و انجام شکر نعمت خودت را روزی فرما. سپاس خدایی را که به من لباسی پوشانید که عورتم را با آن بپوشانم، و با آن خودم را در میان مردم بیارایم‏.

دعا و آداب پوشیدن لباس نو : حضرت علی(ع) فرمود پیامبر(ع) به من فرمود هرگاه لباس نو می‌‌پوشم این دعا را بخوانم و فرمود هر کس موقع پوشیدن لباس نو این دعا را بخواند خدا او را می‌‌آمرزد:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی کَسَانِی مِنَ اللِّبَاس مَا أَتَجَمَّلُ بهِ فِی النَّاس اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَکَةٍ أَسْعَی فِیهَا لِمَرْضَاتِکَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا مَسَاجِدَکَ»؛

ترجمه: سپاس خدایی را که به من لباسی پوشانید که با آن خودم را در میان مردم بیارایم‏. خدایا این لباس رابرای من لباس برکت قرار ده، که در آن برای آنچه مورد رضایت توست تلاش کنم و مساجدت را آباد کنم(در مساجد شرکت کنم).

دعا و آداب پوشیدن لباس نو : امام کاظم(ع) فرمود: هروقت لباس نو پوشیدی، دستت را روی آن بکش و این دعا را بخوان:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی کَسَانِی مَا أُوَارِی بهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بهِ فِی النَّاس وَ أَتَزَیَّنُ بهِ بَیْنَهُمْ»؛

ترجمه: سپاس خدایی را که به من لباسی پوشانید که عورتم را با آن بپوشانم، و با آن خودم را در میان مردم بیارایم‏ و با آن خودمرا زینت کنم.

دعا و آداب پوشیدن لباس نو : امام صادق(ع) فرمود: هروقت لباس نو پوشیدی، برای اینکه از آفات و بلا دور باشی بگو:

«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ».

دعا و آداب پوشیدن لباس نو : امام صادق(ع) فرمود: موقع پوشیدن لباس بگو:

«اللَّهُمَّ أَلْبسْنِی لِبَاسَ الْإِیمَانِ وَ زَیِّنِّی بالتَّقْوَی اللَّهُمَّ اجْعَلْ جَدیدَهُ أُبْلِیهِ فِی طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِکَ وَ أَبْدلْنِی بخَلَقِهِ حُلَلَ الْجَنَّةِ وَ لَا تَجْعَلْنِی أُبْلِیهِ فِی مَعْصِیَتِکَ وَ لَا تُبْدلْنِی بخَلَقِهِ مُقَطَّعَاتِ النِّیرَانِ»؛

خدایا به من لباس ایمان بپوشان و مرا با تقوا زینت ده، خدایا این لباس جدید را طوری قرار ده که در راه اطاعت تو و پیامبرت، کهنه شود، و کهنه‌‌ی آن را برای من با زیورهای بهشت تبدیل کن. خدایا مرا آنگونه قرار نده که این لباس را در راه گناه و معصیت تو کهنه کنم، و آن را برای من با تکه‌‌‌های آتش جهنم تبدیل نکن.

دعا و آداب پوشیدن لباس نو : حضرت علی(ع) فرمود: وقتی لباس نو پوشیدی، وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان که در هر رکعت؛ یک حمد، یک آیة الکرسی و یک سوره توحید و یک سوره قدر بخوان. پس از نماز بگو:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی کَسَانِی مَا أُوَارِی بهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بهِ فِی النَّاس وَ أَتَزَیَّنُ بهِ بَیْنَهُمْ»؛

ترجمه: سپاس خدایی را که به من لباسی پوشانید که عورتم را با آن بپوشانم، و با آن خودم را در میان مردم بیارایم‏ و با آن خودم را زینت کنم.

و ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا باللَّهِ» را زیاد بگو.

هر کس اینچنین کند، در آن لباس خدا را معصیت نمی‌‌‌کند، و به تعداد نخهایی که در آن لباس هست، فرشته‌‌هایی برای او استغفار می‌‌کنند و برای او از خدا طلب رحمت می‌‌کنند.

(منبع: وسائل الشیعة ‏5: 47 –باب 26 از ابواب احکام الملابس)

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دعا و آداب پوشیدن لباس نو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دعا و آداب پوشیدن لباس نو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.