زمان مطالعه: 9 دقیقه
بلور یا کریستال چیست؟

بلور یا کریستال چیست؟

فرق میان کریستال و بلور سوالی که هنگام خرید و شناسایی کریستال اصل و این که اصلا کریستال چیست؟ برای ما پیش...
بلور یا کریستال چیست؟
بلور یا کریستال چیست؟


فرق میان کریستال و بلور سوالی که هنگام خرید و شناسایی کریستال اصل و این که اصلا کریستال چیست؟ برای ما پیش می آید. در این بین سوالی دیگری هست که انتخاب ما را دچار شک و تردید بیشتری می کند. آسمونی در این بخش به معرفی بلور و کریستال می پردازد و تفاوت بلور و کریستال را عنوان می کند.

فرق میان کریستال و بلور در چیست؟

سرب داخل کریستال در شکل طبیعی کامل بی‌ربط با آنچه است که بصورت جامد بر روی ظروف کریستالی می بینیم بلکه آن را با شیشه ی واقعی به نسبت، 24% یا کمی بیشتر از سرب و 76% ویا کمی کمتر از شیشه ترکیب می‌شود.اما در ساخت بلور 99% از شیشه استفاده می شود. و همین دلیل وجه تمایز بلور و کریستال است. بعضی مواقع ظروف شیشه‌ای که ساخته می‌شوند کمتر از 24% سرب در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود که به آن بلور با درصد پایین از کریستال گفته می‌شود که در اصل همان بلور به حساب می آیند. و می‌خواهم خیال شما را راحت کنم که فقط کارشناسان و آن‌هایی که با ظروف کریستال بسیار زیاد در ارتباط هستند میتوانند در یک نگاه متوجه بشوند که ظروف کریستال هستند یا بلور.

کریستال واقعی نسبت به بلور کمی سنگینتر است اما باید به حجم ظروف هم دقت کنید، برای مثال اگر احساس کردید یک تنگ نسبتن سنگین است این کافی نیست باید به این موضوع توجه کنید که آیا تنگ شما ضخیم و تو پر تر از تنگ های معمول نیست. (وزن را نسبت به حجم ظرف بسنجید)

روی ظروف کریستالی ضربه بزنید،ظروف کریستال به دلیل وجود سرب داخلش صدایی پیوسته و زنگوله مانند خواهد داشت.

شفافیت ظروف بلور در صورتی بسیار باکیفیت ساخته شده باشد با کریستال در یک سطح و کیفیت است. اما در مورد موج و حباب روی ظروف کریستال توجیهی وجود ندارد. درضمن خرید گریستال های تراش خورده عیوب احتمالی آن را مخفی خواهد کرد و این موضوع روی ظروف صاف و ساده بیشتر جای برسی دارد

دوست دارید بیشتر درمورد فرق میان کریستال و بلور بدانید.

چه خوشتان بیاد چه نه، سرب کریستال در دوره زمانی بلند مدت وقتی پای بلور وسط است اصلاً توصیه نمی‌شود.چون کریستال واقعی در طبیعت ساختار شفاف و جامد دارد و مشکلی نخواهد داشت، درحالی که سرب کریستال کاملاً غیر متبلور و غیر شفاف است. در مورد ریسک سلامت در مقابل استفاده از ظروف کریستالی باید بگم که سرب روزانه بدلیل آلودگی‌های و آب بطور کاملاً ناخواسته وارد بدن ما می‌شود و همانطور که می‌دانیم سرب یک فلز سمی است و مشخصاً برای بدن مضر و ظروف کریستال مقداری سرب آزاد کرده و بیشتر وارد بدن می شود. این مورد را بدانید که سرب واقعی بسیار گران قیمت است و بعضی شرکت های محدود از سرب اصل استفاده می‌کنند مثل شرکت های Swarovski و Waterford و آن‌ها می‌گوید به این دلیل که از سرب اصل استفاده می‌کنیم که ضرر کمتری دارد محصولات ما گرانتر از دیگر محصولات است. و سرب مصرفی در مواد اولیه ظروف کریستال یک سرب جایگزین و کم ارزش تر و با کمی ضرر بیشتر برای سلامتی.

از لحاظ تاریخی ظروف و تنگ های شیشه سرب دار را افراد ثروتمند مورد استفاده قرار می‌دادند و شراب باارزش خود را داخل این ظروف سرو می کردند. بهمین دلیل مردم پول دار آن دوره در دراز مودت بیشتر در معرض بیماری نقرص قرار می گرفتن و از آنجا شروع شد که محققان تحقیقات خود را در رابطه با اینکه آیا ظروف کریستالی ربطی به سلامت و مرگ و میر انسان دارد یه نه، را شروع کردن.

به طور کلی باید گفت که استفاده از ظروف کریستال در کوتاه مدت و دوره های زمانی کم ضرری در پی نخواهد داشت و می‌توانید با رعایت استفاده کم از این ظروف استفاده کنید. خوب شما بسیار بد شانس هستید اگر یک نوشیدنی در ظروف کریستال خانه خود که برند Waterford نیست، بنوشید و مریض شوید.

اکسید سرب از 1400 سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته و قدیمی ترین قطعه شیشه‌ای آبی کشف شده در نیپور یک شهر باستانی بسیار مهم سومری است. در قرون وسطی سرب شیشه مکرراً در شیشه‌های رنگی پنجره های مورد استافاده قرار می‌گرفت تا شبیه جواهر بنظر برسند.

برای شخص متوسط، تمایز بین شیشه و بلور در نگاه اول سخت و دشوار است. عده زیادی این گونه استنباط می کنند که آنها به جز چند اختلاف ظریف، قطعاً شبیه به هم می باشند. اما افراد علاقمند به کسب شیشه یا بلور، باید از این اختلافات اطلاع داشته باشند، به ویژه زمانی که نوبت به ترکیب شیمیایی، ضخامت، وضوح و شفافیت، برش، شکست و انکسار، صدا و وزن آنها می رسد. به علاوه، اطلاع از مسائل سلامتی بالقوه ای که در هنگام انتخاب بین دو ماده موجبات آزردگی شخص را فراهم می آورند نیز اهمیت دارد. اینکه شیشه ها و بلور در فروشگاه بزرگ یا از فروشگاه خرده فروشی خریداری شوند، مهم نیست، مهم این است که خریداران قبل از سرمایه گذاری در مجموعه ظروف نوشیدنی گران قیمت، باید خودشان را با اطلاعاتی مجهز کنند.

نمای کلی از شیشه و بلور

قبل از کاوش اختلافات کلیدی بین بلور و شیشه، تعریف معنای آنها در فرهنگ مشهور حائز اهمیت است. برای تازه کاران، اکثر مردم از این مسئله آگاه نیستند که بلور در حقیقت به شیشه سربی اشاره می کند. در قسمت ذیل درس ترکیب شیمیایی و انواع و اقسام شیشه و بلور یافت شده در بازار مطرح می گردد.

شیشه ها

شیشه ها، ظروفی هستند که با استفاده از شیشه ساخته شده اند. از این ترم اغلب برای ظروف نوشیدنی با دسته یا بدون دسته استفاده می شود. شیشه، به عنوان یک ماده خام، معمولاً به آهک سوددار اشاره می کند که بیش از 90 درصد از کل شیشه امروزه تولید شده را تشکیل می دهد. در قسمت ذیل ترکیب شیمیایی انواع و اقسام شیشه ها به طور خلاصه مطرح می گردد.

شیشه آهک سوددار

شیشه آهک سوددار از آهک، سودا و سیلیکا تشکیل شده است. این عمومی ترین نوع شیشه برای چراغ های برق، پنجره ها، لوازم میز و سفره، و مجسمه های سفالی رنگی کوچک می باشد. از آنجایی که اجزایش به راحتی در طبیعت یافت می شوند، در نتیجه ارزان ترین ماده نیز به شمار می رود.

شیشه بوروسیلیکات

شیشه بوروسیلیکات یا پیرکس از سیلیکا، اسید بوریک، سودا و مواد افزودنی دیگر تشکیل شده است. این نوع شیشه اغلب در آزمایشگاه و آشپزخانه بکار برده می شود، زیرا در برابر گرما و خوردگی مقاوم می باشد.

کوارتز ذوب شده

شیشه کوارتز ذوب شده از ذوب بلورهای کوارتز آلی در دماهای بالا ساخته شده است. ازاین نوع شیشه، به طور نمونه برای تجهیزات آزمایشگاهی، لامپ های هالوژن، و دوربین های پیشرفته استفاده می شود.

crystal
crystal


بلور

زمانی که اکثر مردم در مورد بیرون آوردن بلور صحبت می کنند، اغلب به نوعی شیشه اشاره می کنند که از جنس سیلیکا، اکسید سرب، سودا یا پتاس و سایر مواد افزودنی می باشد. بلور سرب به خاطر دوامش و خصوصیات تزئینی اش بسیار باارزش می باشد، حتی اگر الزاماً دارای ساختار بلوری نباشد. به این دلیل بلور نامیده می شود که سالها قبل، از کلمه ایتالیایی CRISTALLO برای اشاره به بدل شیشه Mueano استفاده گردید. بلور سرب معمول ترین نوع بکاررفته برای شیشه های شراب و دیگر تزئینات اطراف خانه می باشد. در ایالات متحده، شیشه هایی با1 درصد مونوکسید سرب به طور خودکار به عنوان بلور طبقه بندی می شوند. از طرف دیگر در اروپا، بلور به صورت شیشه ای با مقدار سرب 10 تا 30 درصد تعریف شده است.

نحوه تمایز بین شیشه ها و بلور

صرف نظر از ترکیب شیمیایی که در نگاه اول واضح و روشن نیست، راههای زیادی برای شناسایی جنس ظروف نوشیدنی از شیشه یا بلور فقط با مشاهده وجود دارد. در قسمت ذیل برخی از اختلافات کلیدی این دو ماده بیان شده است.

ضخامت بلور و کریستال

در مقایسه با شیشه، بلور خوب نازک تر یا زینتی تر می باشد زیرا مقدار سرب، دمای کار شیشه را پائین آورده و در نتیجه حجاری آن راحت تر می شود. معمولاً شیشه باید در دمای بالا آتش گرفته یا قالب گیری شود. حضور سرب دما را پائین آورده و زمان کار را افزایش می دهد، در نتیجه بلور در مقایسه با شیشه به شکل آراسته تری تزئین می شود. اما، هرچند حضور سرب به حجاری آن به شکل مطلوب کمک می کند، اما بلور را شکننده تر، شکستنی و مستعد خراش ظاهر می کند.

شفافیت بلور و کریستال

شیشه ها، به ویژه شیشه هایی از جنس آهک سوددار، حتی زمانی که روبروی نور گرفته شوند، مات و تیره می باشند. از طرف دیگر، بلور، به خاطر شفافیتش معروف می باشد. به این دلیل بلور انتخابی مشهور برای لوسترها و شمعدان ها ، جواهرفروشی ها وظروف پایه دار می باشد. برای عاشقان و دوستداران شراب، بلور بر شیشه ترجیح داده می شود زیرا ظروف نوشیدنی بلور امکان درک راحت تر رنگ و ویسکوزیته مایع را فراهم می آورند. هر چه مقدار سرب در بلور بالاتر باشد، به همان نسبت، وضوح و شفافیت بیشتر می باشد.

شکستگی بلور و کریستال

شبیه به شفافیت، کیفیت شکست و انکسار بلور با مقدار سربش نقش مهمی ایفا می کند. بلور خوب، به ویژه با مقدار سرب بین 36 تا 70 درصد، در نور خورشید مستقیم می درخشد. بلور روشن، نوع دیگری که حاوی سرب است، یک گام پیشتر رفته و تا زمان رسیدن به وضعیت بدون اعوجاج و آسیب جلا داده می شود. این نوع بلور به خاطر منشورهای رنگین کمانی ایجاد شده هنگام قرار گرفتن زیر نور خورشید، معروف می باشد. از طرف دیگر، شیشه تیره تر می باشد.

برش بلور و کریستال

بلور به طور نوعی برش داده شده و به شیوه ای دقیق جلا داده می شود. به علاوه، دارای سطحی صاف و هموار می باشد. در مقابل، شیشه شکننده و تیز می باشد. یک راه برای بلور یا شیشه خواندن یک تکه، احساس کردن رخساره ها و طراحی کلی قلم جنس می باشد. بلور بسیار صافتر از شیشه می باشد.

صدای بلور و کریستال

یکی دیگر از اختلافات کلیدی بین شیشه و بلور، صدایی که در هنگام ضربه زدن ایجاد می کنند. بلور، صدای زنگی مثل پینگ تولید می کند. روی صفحه گرامافون، شیشه صدایی مثل ضربه و هف هف (خفه) تولید می کند.

وزن بلور و کریستال

مقدار سرب بلور نیز نقش مهمی در وزنش ایفا می کند. از آنجایی که سرب یک فلز متراکم می باشد، در نتیجه بلور بالطبع سنگین تر از شیشه می باشد. یک راه برای شناسایی بلور یا شیشه بودن قلم جنس، نگهداشتن آن می باشد. شیشه اغلب سبک می باشد، در حالیکه بلور سنگین تر می باشد.

خطرات سلامتی بالقوه

اکثر تولید کنندگان به خاطر امکان آلودگی سرب، نگهداری غذا یا مایع در ظروف شیشه ای بلوری سربی را توصیه نمی کنند. در حقیقت، به خاطر ریسک های سلامتی ناشی از سرب، امروزه به سختی شیشه های شراب بلور سربی یا ظروف و تنگ ها یافت می شود. برای افرادی که به دنبال بلور بدون سرب هستند، برخی از تولید کنندگان به جای سرب از اکسید روی، اکسید باریم، یا اکسید پتاسیم برای تولید ماده ای مشابه استفاده می کنند. بلور بدون سرب تقریباً دارای کلیه خصوصیات بلورسرب می باشد با این تفاوت که سبک تر بوده و توان پاشندگی کمتری دارد. شیشه از جنس آهک سوددار، بوروسیلیکات و کوارتز ذوب شده، هیچ گونه خطراتی به سلامتی تحمیل نمی کند.

نتیجه گیری

از شیشه ها و بلور برای نوشیدن آب و نوشیدنیهای دیگر استفاده می شود. آهک سوددار، بوروسیلیکات، و کوارتز ذوب شده برخی از گونه های شیشه می باشند. هرچند بلور نوعی شیشه می باشد که محتوی سرب است، اما فرهنگ معروف و مشهور آن را بلور می نامد. هنگام تمایز بلور از شیشه کمک می کند تا براساس ضخامت، شفافیت، انکسار و شکست، برش، صدا و وزنش به قلم جنس نگاه شود. از لحاظ ضخامت، بلور معمولاً نازک تر و آراسته تر از شیشه می باشد. اما شیشه، تیره تر از بلور می باشد، که به خاطر شفافیتش معروف می باشد. همانند انکسار و شکست، بلور درخشیده و هنگامی که در نور مستقیم قرار داده می شود، بر خلاف شیشه،منشورهای رنگین کمانی ایجاد می کند . به علاوه، علی رغم برش دقیق و جلای آن، بلور صاف می باشد. از طرف دیگر، شیشه، تیز تر می باشد. زمانی که به بلور ضربه زده می شود، صدای زنگی تولید می کند، در حالیکه شیشه صدای پائین و محکمی تولید می کند. زمانی که نوبت به وزن می رسد، بلور همیشه سنگین تر از شیشه می باشد. اما، معرف ریسک های سلامتی نیز می باشد. سرب بلور می تواند وارد غذا شود و بعد از مواجهه طولانی مدت، نوشیده شود. اختلافات مهمی بین بلور و شیشه وجود دارد. انتخاب بین این دو عمدتاً به ذائقه و بودجه فرد بستگی دارد.
نظر خود را درباره «بلور یا کریستال چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بلور یا کریستال چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.