معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی روسیه /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

سرخپوشان کرواسی و حسرت 20 ساله

کرواسی در یک نگاه

لقب: واترنی Vatreni (سرخپوشان) بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسیون فوتبال کرواسی (Croatian football Federation) سرمربی: زلاتکو دالیچ بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: سوم (ژانویه 1999) بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 125 (مارس 1994) تعداد حضور در جام جهانی: 5 بهترین پیروزی: کرواسی(10-0) سن مارینو( 4 ژوئن 2016 در ریکا؛ کرواسی) کرواسی (7ـ0) استرالیا (6 ژوئن 1998 در «زاگرب» کرواسی) کرواسی (7ـ0) آندورا (7 اکتبر 2006 در «زاگرب» کرواسی) بدترین شکست: کرواسی(0-4) ایتالیا( 5 آوریل 1942 در جنووا ؛ ایتالیا) کرواسی (1ـ5) انگلستان (9 سپتامبر 2009 در «لندن» انگلستان) استادیوم ملی: ماکسیمیر علامت اختصاری در فیفا: CRO

croatia-national-football-team
croatia-national-football-team

به گزارش ترکیه و ایسلند، تساوی(1-1) با فنلاند و برد خفیف(1-0) در خانه مقابل کوزوو شانس صدرنشینی در گروه خود را از دست دادند. کروات ها تنها به لطف برد(2-0) در خانه اوکراین راهی پلی آف جام جهانی شدند و در آنجا بود که با یک برد(4-1) و یک تساوی(0-0) مقابل یونان، سرانجام راهی جام جهانی شدند.   کروات ها هم مثل بسیاری دیگر از تیمهای اروپایی حتی برنامه مسابقات خود بعد از جام جهانی 2018 را هم مشخص کرده اند. این تیم پس از باخت(2-0) مقابل پرو، مکزیک را (1-0) شکست داد و پس از دو مسابقه دوستانه برابر برزیل و سنگال و حضور در جام جهانی، مقابل پرتغال و اردن به میدان خواهد رفت. شرکت در مسابقات لیگ ملت های اروپا و برگزاری دو مسابقه با اسپانیا و دو دیدار با انگلیس از دیگر برنامه های کروات ها خواهد بود.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

لوگوی فدراسیون از جمله ستارگان کنونی کرواسی می توان به ایوان راکیتیچ و لوکا مودریچ دو بازیکن شاغل در لالیگا اشاره کرد که اولی در 32 سالگی با 90 بازی ملی برای بارسلونا توپ می زند و دومی نیز با همین سن و سال 104 بازی ملی کرده و در رئال توپ می زند. اما کرواسی تنها منحصر به این دو بازیکن نیست. از دیگر مهره های تاثیرگذار این تیم می توان به نفرات زیر اشاره کرد: متئو کوواچیچ( هافبک 24 ساله رئال مادرید با 39 بازی ملی) شیمه ورسالیکو( مدافع 24 ساله اتلتیکو مادرید با 34 بازی ملی) ودران کورلوکا( مدافع 32 ساله لوکوموتیو مسکو با 97 مسابقه ملی) آندری کراماریچ( فروارد 26 ساله هوفنهایم با 29 بازی ملی) دانیل سوباشیچ( دروازه بان 33 ساله موناکو با 36 مسابقه ملی) دژان لوورن( مدافع 28 ساله لیورپول با 37 بازی ملی) ایوان پریشیچ( هافبک 29 ساله اینترمیلان با 64 بازی ملی) مارسلو بروژوویچ( هافبک 25 ساله اینترمیلان با 33 بازی ملی) نیکلا کالینیچ( مهاجم 30 ساله میلان با 41 بازی ملی) ماریو ماندژوکیچ( مهاجم 31 ساله یوونتوس با 82 بازی ملی) به گزارش آسمونی ، کرواسی چهار سال قبل هم چنین نفراتی را داشت و از صعود به مرحله دوم جام جهانی بازماند. اما نباید فراموش کرد که در آن زمان همگروهی با میزبان مسابقات و شرایط داوری در این امر بی تاثیر نبود. شاید با همین نفرات کرواسی این بار راهی مرحله دوم جام شود. اتفاقی که به جز سال 1998 هرگز رخ نداده است. با این حال فوتبال کرواسی یکی از فوتبالهای ریشه دار اروپا محسوب می شود.  

فوتبال کرواسی، یک قرن قبل از استقلال

آغاز فوتبال در کرواسی به سال 1873 باز می‌گردد. در آن دوران، انگلیسی‌های مقیم این سرزمین، فوتبال را به اهالی بومی شهرهای «ریکا» و «زوپانیا» معرفی کردند و این بازی جدید، چنان سریع در بین مردم گسترش یافت که کتاب قوانین رسمی آن در 1896 منتشر شد، به گزارش آسمونی ، تا سال 1907 باشگاههای محلی یکی پس از دیگری در کرواسی تأسیس شدند و ویرایش جدیدی از کتاب قوانین در این سال به چاپ رسید. اسناد تاریخی فیفا نشان می‌دهد که یک تیم ملی در کرواسی آن سالها شکل گرفت و در برابر خارجی‌های ساکن این منطقه به میدان رفت.

لوکا مودریچ - ماریو ماندپوکیچ - ایوان راکیتیچ - ستارگان تیم ملی کرواسی
لوکا مودریچ - ماریو ماندپوکیچ - ایوان راکیتیچ - ستارگان تیم ملی کرواسی

لوکا مودریچ - ماریو ماندپوکیچ - ایوان راکیتیچ - ستارگان تیم ملی کرواسی

کروات ها در خدمت تیم یوگسلاوی

بازیکنان کرواسی تا قبل از استقلال کشورشان ناچار بودند برای تیم‌ ملی یوگسلاوی بازی کنند. آنها از 1919 تا 1939 برای کشور «پادشاهی یوگسلاوی» و از 1945 تا 1990 برای «جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی» به میدان رفتند. هرچند که هرگاه اوضاع سیاسی متشنج می‌شد، بازیکنان کروات به صورت غیررسمی، مسابقاتی با تیم‌های دیگر برگزار می‌کردند. برای مثال در سالهای 1918 و 1979 و در روزهایی که جنگ جهانی به تازگی خاتمه یافته بود و تکلیف کشور یوگسلاوی مشخص نبود، «هوگو کینرت» به سرعت تیمی از بازیکنان کروات تشکیل داد و این تیم کرواسی در چند مسابقه به میدان رفت.  

حریفان دهه 40 و 50 کرواسی

کروات‌ها در دوران کوتاه استقلال، با پیراهن سرخ، شورت سپید و جوراب آبی به میدان می‌‌رفتند. آنها علاوه بر دهه 40، چند مسابقه غیررسمی در سالهای 1950 و 1956 نیز برگزار کردند که در برابر بلغارستان، آلمان، مجارستان، اندونزی، ایتالیا، رومانی، اسلواکی و سوئیس بود. به گزارش آسمونی ، مسابقاتی که ماحصل آن، 10 برد، 4 تساوی و 6 شکست بود. با 47 گل زده و 33 گل خورده. بازی‌های دهه 50 کرواسی بسیار محدود بود و با یک مسابقه مقابل اندونزی و دیداری با تیمی از یوگسلاوی ـ که عنوان صربستان را یدک می‌کشید ـ به پایان رسید. در همه حال تیم ملی یوگسلاوی با بازیکنانی کروات، بوسنیایی و صرب در همان روزها به اوج رسید. سه نایب قهرمانی المپیک در سالهای 1948، 1952 و 1956 و قهرمانی این بازی‌ها در 1960، عنوان چهارم جام جهانی 1962 و حضور در مرحله یک چهارم نهایی این بازی‌ها (1954 و 1958) و نایب قهرمانی جام ملت‌های اروپا (1960 و 1968) از جمله افتخارات این دوران یوگسلاوی بود. افتخاراتی که هرگز به نام کرواسی ثبت نشد!

زلاتکو دالیچ - سرمربی کرواسی
زلاتکو دالیچ - سرمربی کرواسی

زلاتکو دالیچ - سرمربی کرواسی

استقلال کرواسی و درخشش در جام جهانی

16 می 1991 آخرین مسابقه رسمی یوگسلاوی مقابل سوئد برگزار شد و در شرایطی که هنوز یوگسلاوی به صورت رسمی از بین نرفته بود، تیم ملی کرواسی به سرعت شکل گرفت! استادیوم ماکسیمیر در هفدهم اکتبر 1991 شاهد پیروزی (2ـ1) کرواسی مقابل ایالات متحده بود. در این دیدار «دراژان میرکوویچ» هدایت کرواتها را عهده‌دار بود و پس از آن نوبت به «استانکو پوکله‌پوویچ» و «ولاتکو مارکوویچ» رسید که هر یک، عهده‌دار رهبری تیم برای یک مسابقه شوند. به گزارش ژاپن و رومانی را شکست دادند و آن‌گاه با سه گل آلمان را خرد کردند و به جمع چهار تیم برتر جام رسیدند. هرچند که در نیمه نهایی اسیر قهرمان جام (فرانسه) شدند اما با برد (2ـ1) مقابل هلند، عنوان سومی را به خود اختصاص دادند. پس از آن کرواسی به مدت یک دهه از بزرگان فوتبال فاصله گرفت اما در یورو ـ 2008 به اوج رسید. تیم با حذف انگلستان به یورو صعود کرد و در آن مرحله هم چند ثانیه تا نیمه نهایی فاصله داشت. اما اسیر گل دقیقه 120 ترکیه شد و با شکست در ضربات پنالتی، به کارنامه زرین خود در آن دیدارها خاتمه داد.   به گزارش آسمونی ، کرواسی هنوز در رویای جام جهانی 1998 است. 20 سال است که این تیم از مرحله گروهی جام جهانی پیش نرفته است. آیا این بار سرخپوشان می توانند سنت شکنی کنند؟  

سایر پست های معرفی تیم های جام جهانی 2018

  منبع: اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کرواسی ; سرخپوشان و حسرت 20 ساله» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کرواسی ; سرخپوشان و حسرت 20 ساله فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.