زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیست اسکی خور

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور یکی از پیست های فعال ایران است که زمستان افراد زیادی برای ورزش و تفریح به این مکان می روند.

پیست اسکی خور با بلندای 2800 تا 3000 متر از سطح دریا در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج)، در کنار روستای تاریخی خور جای دارد. در ادامه مطلب آسمونی درباره ویژگی های این پیست بیشتر می پردازیم.

پیست خور کجاست؟

شهرک خور از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ با پیشینه‌ای بیش از دوهزار سال است که در ناحیه سردسیری کوهستان‌های شمال باختر شهر هشتگرد واقع و با رشد جمعیت و توسعه، این روستا تبدیل به شهرک شده است. نام روستای خور به جهت داشتن آب‌وهوای خوب و مناسب، ابتدا خوب یا خرداد بوده که با مرور زمان به خور تبدیل شده است. از دیدنی‌های این روستا و منطقه اطراف آن می‌توان به امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دو چنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار 800 ساله‌اش اشاره کرد. امامزاده سلیمان، از نوادگان امام زین‌العابدین است که بقعه این امامزاده در محدوده داخل روستای خور قرار گرفته است و قدمت بنای کنونی آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.

مسیر دسترسی به پیست خور

برای رسیدن به این پیست اسکی در 23 کیلومتری جاده کرج-چالوس، پیش از ورودی تاسیسات سد امیرکبیر باید مسیر را از راه فرعی به سمت خاور پی گرفت و از روستاهای ارنگه و روستای جی گذر کرد.

مسیر پیست خور روی نقشه
مسیر پیست خور روی نقشه

تاریخچه پیست اسکی خور

 ساخت این پیست به پیش از سال 1357 باز می‌گردد و پس از دوران جنگ ایران و عراق مجددا راه‌اندازی گردید. در سال 1388 با تغییر در شیوه مدیریت و تفویض اختیارات مربوطه، آغاز به کار نمود. دارای دو مسیر 1850 متری و 350 متری است و گنجایش روزانه 1300 اسکی‌باز را دارد.

انواع پیست ها در پیست اسکی خور

دو پیست اسکی با طول های 1850 و 350 متر در اینجا وجود دارد. در اطراف پیست هم امکاناتی برای یخ نوردی، پیاده روی و دوچرخه تدارک دیده شده است.

امکانات رفاهی پیست اسکی خور

مدرسه اسکی در پیست خور
مدرسه اسکی در پیست خور
  1. اقامتگاه
  2. کافی شاپ
  3. مدرسه اسکی
  4. رستوران
  5. اسنوموبیل
  6. تله اسکی
  7. کمپ قله
  8. یخ نوردی
  9. مسیر پیاده روی
  10. مسیر دوچرخه سواری

این پیست دارای یک دستگاه تله اسکی بشقابی، یک دستگاه برف کوب و یک رستوران است. همچنین چشم‌انداز زیبا و بکر این پیست، توجه بازدیدکنندگان را در چهار فصل سال به خود جلب کرده است. پیست اسکی خور هم اکنون در طول هفته برای استفاده همگانی آماده است.

در این پیست، آموزش اسکی و اسنوبرد توسط مربی در محل پیست صورت می‌گیرد. بیرون از محوطه پیست، مکانی برای سرسره بازی با تیوپ در نظر گرفته شده که در واقع این نقطه را می‌توان شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین بخش مجموعه به حساب آورد.

بخش تیوپ‌سواری خارج از حیطه و نظارت مدیریت پیست خور بوده و ظاهرا زیر نظر شورای روستای خور است. بنا به گفته مدیریت پیست، به دلیل خطرناک و غیر استاندارد بودن این فعالیت، حتی در برهه‌ای از زمان با دخالت نیروی انتظامی جلوی آن گرفته شده، اما مجددا فعالیت آن از سر گرفته شده است!

اما با تمام خطراتی که این فعالیت دارد، اما آخر هفته‌ها، خانواده‌ها و جوانان زیادی با تیوپ‌های شخصی یا اجاره‌ای در این مکان به سرسره بازی مشغول می‌شوند. به دلیل ناهموار بودن مسیرها، سر خوردن با تیوپ در آن بسیار غیر ایمن و خطرناک است. آمار رسمی از تعداد آسیب دیدگان در دسترس نیست، اما به گفته یکی از مسئولان پیست، متأسفانه هر ساله تعدادی از افراد در این مکان آسیب می‌بینند.

با وجود موقعیت جغرافیایی پیست‌های اسکی خور و دیزین در استان البرز، فعاليت و نظارت بر این دو پيست هم اکنون زير سرپرستی تربیت بدنی استان تهران انجام می‌شود.

پیست خور یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کرج به شمار می‌آید که در فصل زمستان می تواند پذیرای شما و خانواده تان باشد و لحظاتی شاد را برای تان رقم زند.

بهترین زمان رفتن به پیست اسکی خور

  • ایام هفته: 8:30 الی 13:00 
  • ایام تعطیل و پنج‌شنبه و جمعه: 8:30 تا14:30 است.
نظر خود را درباره «پیست اسکی خور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پیست اسکی خور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.