زمان مطالعه: 2 دقیقه
نکات ایمنی هنگام صاعقه

نکات ایمنی هنگام صاعقه

صاعقه یکی ازاسرار آمیزترین پدیده های خلقت است که در عین زیبایی بسیار مخرب بوده ودر طول حیات بشر روی کره خاکی...

صاعقه یکی ازاسرار آمیزترین پدیده های خلقت است که در عین زیبایی بسیار مخرب بوده ودر طول حیات بشر روی کره خاکی موجب ضرر وزیان مالی وجانی بسیاری شده است. آسمونی در این بخش نکات ایمنی هنگام صاعقه را شرح می دهد.

نکات ایمنی هنگام صاعقه
نکات ایمنی هنگام صاعقه



نکات ایمنی هنگام صاعقه

برخورد ابرهای با بارهای غیر همنام، واکنش‎های الکتریکی شدیدی به صورت نور و صدای شدید به نام صاعقه یا رعد و برق تولید می شود که با نور و صدای شدید همراه است.

رعد و برق می‎تواند قلب انسان را از کار بیاندازد، شش‎ها را پاره کند و یا سبب سوختگی‎های جدی در بدن شود؛ زیرا از جریان الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است و اگر چه به لحاظ زمانی بسیار کوتاه است اما قدرت بسیار زیادی دارد.

مهم ترین و ساده ترین دلیل حوادث ناشی از صاعقه ،‌عدم آگاهی از روش های صحیح حفاظت است؛ شانس اصابت رعد و برق به یک فرد حدود یک در 600 هزار است و با رعایت توصیه ها ،این شانس را می توان به کمتر از این میزان نیز کاهش داد.

با نگاه به آسمان و کسب آخرین اخبار هواشناسی می توان به وقوع طوفان و رعدو برق پی برد و در چنین شرایطی باید کارهای بیرون از خانه را به تعویق انداخت و نکات ایمنی را در این خصوص رعایت کرد .

وسایل برقی مانند رادیو و تلویزیون را از برق بکشید و سیم آنتن را خارج کنید؛ از درب و پنجره و بخاری دیواری ، شوفاژ و دیگر هادی های الکتریسیته دور شوید؛ از رفتن به حمام و دوش گرفتن خودداری کنید .

در صورتی که خارج از خانه اید ، زیر تک درخت های بلند یا نقاط مرتفع پناه نگیرید بلکه در محلی باز به حالت خمیده باقی بمانید تا کمترین سطح تماس با زمین را داشته و هرگز روی زمین دراز نکشید .

از تیرک‎ها، سیم برق هوایی، فنس ها، لوله‎ های فلزی آب، مناطق و علفزار های مرطوب و جویبار ها و مکان های پر آب و رودخانه ها دور شوید.اگر در ناحیه جنگلی هستید بهتر است به ناحیه کم ارتفاع در زیر درختان تنومند و کوتاه پناه ببرید.

اگر لباس‎های شما خیس است سعی کنید آنها را هر چه زودتر از بدن خارج و از خود دور کنید.

اگر هنگام رعد و برق، احساس کردید که موهای سر یا دست‎های شما سیخ شده یا بوی نامطبوعی از اطراف به مشام رسید، فورا محل را ترک کنید.

اگر در حال شنا یا داخل آب هستید یا روی قایق سوارید فوراً از آب بیرون بیائید .

در صورتی که در اتومبیل هستید؛‌ در محل مطمئن توقف کنید و موتور را خاموش کنید و آنتن ماشین را پائین بکشید .هنگام رعد و برق از تجمع خودداری و دستگاه های الکتریکی خود را خاموش کنید .

**پس از طوفان و رعد و برق

در صورت وجود مصدوم ناشی از رعد و برق فورا با 115 تماس بگیرید و سپس موارد زیر را بررسی کنید؛‌تنفس و ضربان قلب مصدوم را چک کنید و درصورتی که مصدوم نفس ندارد فوری تنفس دهان به دهان بدهید و در صورت نداشتن ضربان قلب، فوری احیای قلبی و ریوی را شروع کنید .

اگر مصدوم، تنفس یا ضربان قلب دارد ‌اما برق وارد بدن شده و از آن خارج شده است ، باید انتظار سوختگی داشت . همچنین باید به آسیب دیدگی اعصاب ، شکستگی استخوان ها و نبود شنوایی و بینایی توجه کنید .

نظر خود را درباره «نکات ایمنی هنگام صاعقه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نکات ایمنی هنگام صاعقه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.