صعود از دور گروهی، اوج رویای سه رنگ ها

مهدی زارعی- برای سومین بار پیاپی، کاستاریکا با سخت ترین قرعه ممکن در جام جهانی رو به رو شده است. در سال 2014 این تیم در گروه مرگ با اروگوئه، ژاپن هم نمی تواند مسابقه آسانی باشد تا کاستاریکا کم امیدترین تیم این گروه برای صعود باشد.

 

در مسیر صعود به قطر 

کارستاریکا برای رسیدن به جام جهانی 2022 طی 14 مسابقه 25 امتیاز کسب کرد؛ هم امتیار با ایالات متحده تیم سوم منطقه آمریکای شمالی و مرکزی و کونکاکاف. به این ترتیب تیمهای کاناد، مکزیک و آمریکای مستقیما راهی جام جهانی شدند و کاستاریکا برای صعود به مسابقات 2022 راهی استادیوم احمدبن علی( استادیوم الریان قطر) شد و در دمای 31 درجه سانتی گراد و رطوبت 84 درجه مقابل نیوزیلند نماینده اقیانوسیه قرار گرفت. جوئل کمپبل خیلی زود و در سومین دقیقه کاستاریکا را پیش انداخت و همین یک گل صعود سه رنگها را به جام جهانی قطر قطعی ساخت.

لوگوی جدید فدراسیون کاستاریکا

چهار سال قبل

 برای صعود به جام جهانی 2018، کاستاریکایی ها کار چندان دشواری نداشتند. این تیم در منطقه کونکاکاف باید 10 بازی با تیمهای مکزیک، پاناما، امریکا، ترینیداد و هندوراس انجام می داد و از همان ابتدای مسابقات و با برد(2-0) در خانه ترینیداد و برتری قاطع(4-0) مقابل ایالات متحده نشان داد که آماده صعود به جام جهانی روسیه است. هر چند در ادامه، شکست(2-0) در خانه مکزیک و تساوی با هندوراس(1-1) و پاناما(0-0) کار این تیم را برای صعود دشوار ساخت اما باز هم امریکا برای کستاریکا خوش یمن بود و این تیم با برتری(2-0) در خانه حریف، در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفت. گل دقیقه 5+90 کندال واتسون مقابل هندوراس در نهمین مسابقه کستاریکا تساوی(1-1) خانگی مقابل این حریف را رقم زد و به این ترتیب لاسله بدون نیاز به امتیازات بازی آخر خود به جام جهانی صعود کرد تا مسابقه آخر و شکست (1-2) در برابر پاناما،‌تنها سبب صعود پاناما به روسیه شود. کستاریکا در راه جام جهانی صاحب 4 برد، 4 تساوی و 2 باخت شد و آمار 14 گل زده و 8 گل خورده برجای نهاد.

لوگوی فدراسیون
لوگوی قدیمی فدراسیون کاستاریکا

اولین بازی، اولین عنوان

نخستین نتیجه‌ای که از تیم‌ملّی کاستاریکا در مسابقات بین‌المللی فوتبال به ثبت رسیده مربوط به 14 سپتامبر 1921 و مسابقات چهارجانبه «صدمین استقلال» است. این رقابت‌ها با حضور چهارتیم کاستاریکا، گواتمالا، السالوادور و هندوراس برگزار شد و کاستاریکا در اولین مسابقه با نتیجه (7 ـ 0) السالوادور را شکست داد. به گزارش آسمونی ، چهار روز بعد این تیم در دیدار نهایی مقابل گواتمالا قرار گرفت و با شش گلی که به حریف خود زد،‌ اولین عنوان قهرمانی خود را در یک تورنمنت رسمی جشن گرفت. با این وجود فقدان مسابقات معتبر قاره‌ای و عدم حضور کاستاریکا در بازیهای المپیک سبب شد که این تیم به مدت سه‌دهه از مسابقات بزرگ دور باشد.

 

کیلور ناواس و بریان روییز ستارگان فوتیال کستاریکا
کیلور ناواس و بریان روییز ستارگان فوتیال کستاریکا

 

در راه جام‌جهانی

کاستاریکا برای اولین بار در سال 1957 تلاش خود را برای حضور در جام‌جهانی آغاز کرد.این تیم در روز دهم فوریه در گواتمالا این تیم را (6 ـ 2) شکست داد. مسابقه برگشت دو تیم تا دقیقه 66 با نتیجه (3 ـ 1) به سود کاستاریکا بود که در این لحظه، بازیکنان رقیب از ادامه مسابقه انصراف دادند. امّا تغییری در نتیجه ایجاد نشد. کاستاریکا آن‌گاه در دو مسابقه «کوراسائو» (آنتیل هلند) را با نتایج (4 ـ 0) و (2 ـ 1) شکست داد. به این ترتیب تنها یک گام تا جام‌جهانی مانده بود: مسابقه با مکزیک در روز 20 اکتبر 1957 کاستاریکا در خاک مکزیک از این تیم (2 ـ 0) شکست خورد و یک هفته بعد در خانه با این تیم (1 ـ 1) مساوی کرد و به این ترتیب شانس حضور در مسابقات سوئد را از دست داد.

معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کاستاریکا ; اوج رویای سه رنگ ها
پیراهن اول کاستاریکا

خاطراتی خوش از ایتالیا

کاستاریکا سرانجام در مقدماتی جام‌جهانی 1990 دست به کار بزرگ زد و در هشت دیداری که مقابل آمریکا، ترینیداد، گواتمالا و السالوادور برگزار کرد، صاحب پنج برد، یک تساوی و دو شکست شد تا به عنوان صدرنشین منطقه و در کنار ایالات متحده راهی جام‌جهانی شود. به این ترتیب نام جام‌جهانی ایتالیا در تاریخ فوتبال کاستاریکا جاودانه شد؛ درست مثل کشور ایتالیا، زیرا کاستاریکایی‌ها دوبار در المپیک‌های 1980 و 1984 به مرحله نهایی المپیک گام‌نهادند امّا در سال 80 مقابل یوگسلاوی (3 ـ‌ 2) فنلاند (3 ـ‌0) و عراق (3 ـ‌0) باختند و در سال 84 نیز (3 ـ‌0) به آمریکا و (4 ـ 1) مقابل مصر تن به شکست دادند. با این وجود موفق شدند با یک گل ایتالیایی را شکست دهند که از بزرگانی چون والترزنگا، پیترو ورچوود، فرانکو باره‌سی و آلدوسره‌نا در ترکیب خود بهره می‌برد. به این ترتیب نام ایتالیا نیز در المپیک برای کاستاریکا جاودانه شد.  

صعود به جمع 16 تیم برتر جام‌جهانی

شگفتی کاستاریکا در جام‌جهانی تکمیل شد. به گزارش ترکیه همگروه شد، تیم‌هایی که سرانجام به عناوین اول و سوم جام‌جهانی دست یافتند، هرچند که نمایش کاستاریکا آبرومندانه بود و تنها با تفاضل گل کمتر نسبت به ترکیه از صعود به دور دوم بازماند. اما ضعیف ترین حضور کاستاریکا در مسابقات هم به جام‌جهانی 2006 باز می‌گردد. جایی که تیم ضعیف‌تر از همیشه نتیجه‌ گرفت و با سه شکست مقابل آلمان (2 ـ 4)، اکوادور (3 ـ 0) و لهستان (2 ـ 1) در گروه خود چهارم شد.  

شاهکار مرحله گروهی در جام جهانی 2014

با این سوابق وقتی کستاریکا در مسابقات جام جهانی برزیل با اروگوئه، انگلیس و ایتالیا همگروه شد، کمتر کسی شانس برای این تیم قائل بود که رتبه ای غیر از چهارمی گروه به دست آورد. حتی وقتی سه رنگ ها در روز نخست(3-1) اروگوئه را شکست دادند، این مساله بیشتر به عنوان یک شگفتی تلقی شد و ناشی از ضعف احتمالی حریف. با این وجود در روز 20 ژوئن 2014 و شش روز بعد از شاهکار مقابل اروگوئه، مرگ به سراغ ایتالیا هم آمد و کستاریکا با گل دقیقه 44 بریان رویز موفق شد آتزوری را هم از پیش رو بردارد! به این ترتیب صعود این تیم به مرحله بعد جام جهانی مسجل شد و در چنین شرایطی سه رنگها مقابل انگلیس قرار گرفتند. قبل از جام جهانی انگلیسی ها مطمئن بودند اگر در برابر دو تیم از 31 تیم دیگر جام جهانی پیروز شوند، قطعا یکی از آن ها کستاریکا است. ولی این اتفاق هرگز رخ نداد و با تساوی(0-0) در مسابقه 24 ژوئن، کستاریکا صدرنشین گروه خود شد.

 

پایان باشکوه سه رنگ ها

به گزارش آسمونی ، حتی گل تساوی یونان در دقیقه 1+90 بازی با کستاریکا هم مانع درخشش این تیم نشد و کستاریکا با برتری (5-3) در ضربات پنالتی به جمع هشت تیم برتر جام صعود کرد. در این مرحله هلند هم تنها در ضربات پنالتی و با نتیجه(4-3) از پس سه رنگها برآمد؛ به لطف پنالتی های از دست رفته بریان رویز و مایکل اومانیا. 

ترکیب کاستاریکا قبل از دیدار با صربستان در جام جهانی 2018

چهار سال بعد کاستاریکا باز هم عملکرد بدی از خود به نمایش نگذاشت. این تیم در دیدار نخست تنها با یک گل به صربستان باخت و در  دومین مسابقه نیز 90 دقیقه مقابل برزیل مقاومت کرد. اما سرانجام دو گل در وقتهای تلف شده دریافت کرد تا شانس صعود به دور دوم جام را از دست داده و با تک امتیاز مسابقه آخر مقابل سوییس قعرنشین گروه خود شود.

از تیمهای آن گروه، سه همگروهی کاستاریکا مجددا در قطر با یکدیگر همگروه شده اند و تنها کاستاریکا در گروه دیگری مسابقه خواهد داد.

لوییس سوارز؛ سرمربی تیم ملی کاستاریکا

کاستاریکا در یک نگاه 

لقب: تیکوس، لاسله، La Tricolor( سه رنگ)، La Sele( منتخب)، La Muerte ( مرگ)

بالاترین سازمان فوتبالی: کاستاریکن فوتبال فدراتیون

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 13( فوریه و مارچ 2015)

برترین عنوان در رنکینگ فیفا: 93 (جولای 1996)

تعداد حضور در جام‌جهانی: 6

بهترین پیروزی: کاستاریکا (12ـ0) پورتوریکو (10 دسامبر 1946 در «بارانکوییلا» کلمبیا)

بدترین شکست: کاستاریکا (0ـ7) مکزیک (17 آگوست 1975 در «مکزیکوسیتی» مکزیک)

استادیوم ملی: استادیو ناسیونال دکاستاریکا

علامت اختصاری در فیفا: CRC سرمربی: اسکار رامیرز

costa-rica-national-football-team
costa-rica-national-football-team

اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام جهانی 2022؛ کاستاریکا ; سه رنگ ها و رویاهای دست نیافتنی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام جهانی 2022؛ کاستاریکا ; سه رنگ ها و رویاهای دست نیافتنی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.