زمان مطالعه: 3 دقیقه
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم ) / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعیمسابقات کوپا...

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم ) / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )

مسابقات کوپا آمه ریکا در ادوار گذشته خود حوادث کم نظیری را در دل خود دیده است. بخش اول این اتفاقات کم نظیر را با هم مرور کردیم. در این بخش با اتفاقات جالب دیگری از تاریخ رقابتها آشنا می شویم. بیشتر بخوانید : کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )

 فتح جام بدون گل خورده

آسمونی ، اولین میزبانی که قهرمان تورنمنت شد، اروگوئه بود که در سال 1917 در دومین دوره مسابقات قهرمان شد. در این رقابت ها همه افتخارات از آن اروگوئه شد. 3 برد مقابل شیلی (4-0)، برزیل (4-0) و آرژانتین (1-0). با توجه به دو برد آرژانتین مقابل شیلی و برزیل، دیدار روز 14 اکتبر 1917 به یک فینال واقعی بدل شد. دیداری که اروگوئه با گل هکتور اسکارونه در برابر رقیب سنتی خود پیروز شد و بیشترین برد، بیشترین امتیاز و کمترین گل خورده را از آن خود کرد. آقای گل بازی ها هم آنخل رومانو از همین تیم بود که 4 گل به ثمر رساند.

فینال 150 دقیقه ای برای تعیین قهرمان

در سال 1919 و در سومین دوره مسابقات کوپا آمه ریکا ، برای تعیین قهرمان لازم شد که یک دیدار تکراری بین دو تیم برزیل و اروگوئه برگزار شود. در دو بازی قبل دو تیم برزیل در برابر شیلی (6-0) و آرژانتین (3-1) پیروز شده بود و اروگوئه هم مقابل آرژانتین (3-2) و شیلی (2-0) پیروز شده بود. هنوز خبری از قانون تفاضل گل نبود و در دیدار دو تیم اروگوئه هرچند طی17 دقیقه دو گل به میزبان زد، اما سرانجام بازی به تساوی (2-2) کشید و قرار شد سه روز بعد مسابقه تکرار شود. دیداری 90 دقیقه ای با 4 وقت اضافی 15 دقیقه ای! به این ترتیب مسابقه دو تیم 150 دقیقه به درازا انجامید و سرانجام برزیل با گل دقیقه 122 آرتور فریدنریش قهرمان شد.

copa-america-and-the-strangest-football-historypart-2
copa-america-and-the-strangest-football-historypart-2

سنگین ترین شکست برزیل در کوپا

در مسابقات 1920 اروگوئه موفق شد با گلهای آنخل رومانو (23 و 60)، آنتونیو اوردیناران ( 26-پنالتی)، خوزه پرز ( 29 و 65) و آنتونیو کامپولو ( 48) با 6 گل برزیل را در هم بکوبد. نتیجه ای که تا سالها ضعیف ترین نتیجه تاریخ فوتبال برزیل محسوب می شد.

4 گل در 10 دقیقه نخست

در سال 1921 آرژانتین برای اولین بار قهرمان کوپا آمه ریکا شد. از نکات جالب این مسابقات زمان گلهای رد و بدل شده بود. از 14 گلی که در تورنمنت برگزار شد، 4 گل در 10 دقیقه نخست به ثمر رسید. آسمونی ، از جمله دو گل دقایق 1 و 8 آنخل رومانو اروگوئه ای که وارد دروازه برزیل کرد، گل دقیقه 1 خولیو لیبوناتی به پاراگوئه در برد (3-0) این تیم و گل دقیقه 9 جراردو ریواس پاراگوئه ای به اروگوئه. این آمار در 6 بازی به دست آمد و تنها در بازی آرژانتین و اروگوئه بود که یک نیمه بدون گل تمام شد و سرانجام خولیو لیبوناتی در دقیقه 57 گل برتری آلبی سلسته را به ثمر رساند.

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )

انتخاب یک برنده از بین 3 قهرمان!

در سال 1922 مسوولان برگزاری کوپا آمه ریکا برای انتخاب قهرمان با مشکل مواجه شدند.این مسابقات با حضور 5 تیم برزیل، اروگوئه، پاراگوئه، آرژانتین و شیلی در ریو دو ژانیرو برزیل برگزار شد. بازی ها به صورت دوره ای بود و هر تیم باید 4 بازی برگزار می کرد تا قهرمان تورنمنت مشخص شود. در این مسابقات برزیل در سه بازی نخست خود مقابل شیلی (1-1)، پاراگوئه (1-1) و اروگوئه (0-0) متوقف شد اما در آخرین بازی (2-0) آرژانتین را برد و 5 امتیازی شد. این در حالی بود که پاراگوئه پس از دو برد و یک تساوی در حالی که تنها به یک مساوی مقابل آرژانتین نیاز داشت (2-0) شکست خورد تا این تیم هم 5 امتیازی باقی بماند. پاراگوئه ای ها در این مسابقه به داوری معترض بودند و  وقتی داور برزیلی در دقیقه 79 به سود آرژانتین پنالتی اعلام کرد از مسابقه انصراف دادند. از طرف دیگر اروگوئه هم آرژانتین را (1-0) شکست داد ولی از پاراگوئه (1-0) باخت تا این تیم هم 5 امتیازی شود. در آن روزها خبری از قانون تفاضل گل نبود هر چند که هر سه تیم برزیل، پاراگوئه و اروگوئه تفاضل گل 2+ داشتند. به این ترتیب برای تعیین قهرمان مقرر شد که هر سه تیم هم امتیاز با هم مسابقات پلی آف برگزار کنند. اروگوئه از این مرحله انصراف داد تا دیدار برزیل و پاراگوئه به فینال جام بدل شود. دیداری که با برتری (3-0) برزیل خاتمه یافت و این تیم قهرمانی کوپا آمه ریکا را از آن خود کرد.   اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش دوم ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.