زمان مطالعه: 4 دقیقه
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم ) اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعیکوپا آمه...

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم )

اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

کوپا آمه ریکای 2019 چهار تیم برتر خود را شناخت. آن هم پس از سه تساوی(0-0) در مرحله یک چهارم نهایی که خود، یک اتفاق کم نظیر در تاریخ مسابقات محسوب می شود. اما این گونه وقایع در تاریخ بازیها بی سابقه نیست. با هم مروری داریم بر دیگر وقایع عجیب تاریخ مسابقات.. 

برگزاری کوپا آمه ریکا بدون میزبان!

در رقابت های کوپا آمه ریکا سالهای 1975، 1979 و 1983 شرایط میزبان تورنمنت تغییر کرد. در سال 1975 مسابقات در حالی برگزار شد که در 9 تیم در کوپا آمه ریکا حضور پیدا کرده بودند. در این مسابقات برزیل، آرژانتین و ونزوئلا در گروه اول، پرو، شیلی و بولیوی در گروه دوم و کلمبیا، پاراگوئه و اکوادور در گروه سوم قرار گرفته بودند. اما مسابقات در یک کشور برگزار نشد و قرار شد تمام تیم های هر گروه به صورت رفت و برگشت مقابل هم بازی کنند. به این ترتیب هر تیم چهار بازی انجام داد و برزیل، پو و کلمبیا صدرنشین گروه های سه گانه شده و به نیمه نهایی صعود کردند. در این مرحله اروگوئه مدافع عنوان قهرمانی نیز به این تیم ها اضافه شد اما مرحله نیمه نهایی هم به صورت متمرکز برگزار نشد بلکه یک بار دیگر مسابقات به صورت رفت و برگشت انجام شد. در مرحله رفت کلمبیا 3 گل به اروگوئه زد و پرو در خانه برزیل 3 بر یک پیروز شد. در بازی برگشت، اروگوئه یک گل به کلمبیا زد و برزیل هم 2 بر صفر پرو را شکست داد تا دو تیم کلمبیا و پرو فینال را در روزهای 16 و 22 اکتبر 1975 به صورت رفت و برگشت برگزار کنند. کلمبیا در بوگوتا با یک گل پیروز شد و پرو در لیما با 2 گل. اما برای فینال قانون تفاضل گل اعمال نشد و در 28 اکتبر دو تیم در زمینی بی طرف در کاراکاس ونزوئلا به مصاف هم رفتند. جایی که پرو در حضور 30 هزار تماشاگر پیروز شد و قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد. به این ترتیب مسابقات از 17 جولای تا 28 اکتبر به درازا انجامید! چهار سال بعد دوره بعدی کوپا آمه ریکا به همان سبک در سه گروه بر گزار شد دیدارهای رفت و برگشت از 18 جولای آغاز شد و تا 12 دسامبر ادامه یافت. شیلی، برزیل و پاراگوئه صدرنشین شدند و به همراه پرو بازی های نیمه نهایی را برگزار کردند.

copa-america-and-the-strangest-football-history-part-4
copa-america-and-the-strangest-football-history-part-4

در نیمه نهایی پرو در دو مسابقه مقابل شیلی به نتایج(2-1) و (0-0) دست یافت. پاراگوئه هم در برابر برزیل پس از یک برد(2-1) و تساوی(2-2) به برتری دست یافت. در فینال پاراگوئه بازی رفت را(3-0) به سود خود خاتمه داد. آسمونی ، اما شیلی در خانه با یک گل برنده شد. دیدار تکراری این بار در حضور 6 هزار تماشاگر در بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار شد و پس از پایان وقت های قانونی و اضافی توپی از خط دروازه ها عبور نکرد. در این جا بود که قانون تفاضل گل استفاده شد و پاراگوئه با نتیجه(3-1) در مجموع سه دیدار به برتری دست یافت. در سال 1983 برای آخرین بار مسابقات مطابق این قانون برگزار شد و این بار تفاضل گل حتی در مرحله گروهی اجرا شد. جایی که برزیل و آرژانتین هر دو صاحب 5 امتیاز در مرحله گروهی شدند اما برزیل تفاضل گل 5+ داشت و آرژانتین 1+ تا سلسائو راهی نیمه نهایی شود. در نیمه نهایی برزیل مقابل پاراگوئه دو بار به تساوی دست یافت. در خانه با نتیجه(0-0)  و در خانه حریف با تساوی(1-1) تا این بار این تیم به لطف گل زده در خانه حریف راهی فینال شود. در فینال این اروگوئه بود که مقابل برزیل یک بار(2-0) پیروز شد و بار دوم در روز 4 نوامبر با این تیم به تساوی(1-1) دست یافت تا رقابت های کوپا آمه ریکای رفت و برگشتی نیز برای همیشه به پایان برسد.

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم )
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم )

تنها خاطره شیرین کلمبیا از کوپا آمه ریکا

آسمونی ، در سال 2011 رقابت های کوپا آمریکا از روز یازدهم تا بیست ونهم جولای در هفت شهر کلمبیا برگزار شد. این مسابقات همچون ادوار پیش از آن با حضور 12 تیم برگزار شد که تیم های مکزیک، کستاریکا و هندوراس دو تیم مهمان از منطقه آمریکای مرکزی بودند. در این بازی ها کلمبیای میزبان موفق شد در اولین بازی با دو گل ونزوئلا را شکست دهد. سه روز بعد کلمبیا با یک گل در برابر اوکوادور به برتری دست یافت. آخرین حریف این تیم در مرحله گروهی شیلی بود که این تیم هم با دو گل مقابل کلمبیا شکست خورد تا تیم میزبان بدون گل خورده و 9 امتیاز راهی مرحله حذفی شود. دیدار مرحله یک چهارم نهایی این تیم در  حضور 30هزار تماشاگر مقابل پرو برگزار شد که در این مسابقه هم کلمبیا با سه گل به برتری دست یافت. میزبان سه روز بعد در نیمه نهایی حریف هندوراس شد. حریفی که پیش از آن برزیل را از گردونه رقابت ها خارج ساخته بود و به نیمه نهایی رسید. اما این تیم شگفتی ساز هم در برابر کلمبیا حرفی برای گفتن نداشت و با دو گل مقابل میزبان شکست خورد. در آخرین مسابقه جام کلمبیا مقابل مکزیک قرار گرفت. استادیو ال کامپین شهر بوروتا 47 هزار تماشاگر در خود جای داده بود. در این مسابقه کلمبیا با تک گل دقیقه 65 ایوان کوردوبا به برتری دست یافت و به این ترتیب اولین و تنها قهرمانی خود را در مسابقات کوپا آمریکا جشن گرفت. در این رقابت ها ویکتور آرسیتیزابال کلمبیایی با شش گلی که در 5 بازی نخست جام به ثمر رساند آقای گل تورنمنت شد. چهره های تاریخ ساز کلمبیا در این تورنمنت عبارت بودند از: اسکار کوردوبا ( 31 ساله- بوکاجونیورز )، ایوان کوردوبا (24 ساله- اینتر )، ماریو یپس ( 25 ساله- ریورپلاته )، میگوئل آنخل کاله رو ( 30 ساله- پاچوکا مکزیک )، ژیرو کاستیو ( 23 ساله- ولز سارسفیلد ). سایر نفرات این تیم که در لیگ کلمبیا بازی می کردند عبارت بودند از: روبرتو کارلوس کورتس ، آندرس کروزکو ، فابین آندرس وارگاس ، السون بکرا ، داوید فریرا ، ویکتور آریستیزابال ، ایولالیو آریاگا ، جان رسترپو ، ایوان لوپز ، الکین موریو ، جرسون گونزالز ، خوآن کارلوس رامیرز ، خراردو بدویا ، فردی گریسالس ، اسکار دیاز آسپریا ، موریسیو مولینا ، جیووانی هرناندز . مربی این تیم فرانسیسکو ماتورانا بود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش چهارم ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.