زمان مطالعه: 4 دقیقه
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم ) / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعیرقابت های...

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم ) / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

رقابت های کوپا آمه ریکا با حذف 4 تیم قطر، ژاپن، بولیوی و اکوادور به مرحله یک چهارم نهایی خود رسید. در طول این مسابقات اتفاقات عجیب، غیرمنتظره و باورنکردنی رخ داده است که مرور آنها خالی از لطف نیست ...

کوپا آمه ریکا ؛ مقدماتی المپیک

آسمونی ، رقابت های کوپا آمه ریکا در سال 1923 حساسیتی بیش از همه ادوار پیش از آن داشت. در این رقابت ها تنها چهار تیم برزیل، اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه حضور داشتند. اما آن چه مسابقات را حساس تر از همیشه ساخته بود، این نکته بود که قهرمان رقابت ها راهی بازی های المپیک 1924 می شد. این بازی ها در مونته ویدئو برگزار شد و اروگوئه با سه برد مقابل پاراگوئه (2-0)، برزیل (2-1) و آرژانتین (2-0) قهرمان جام شد تا هم عناوین خود را به عدد 4 افزایش داده و هم راهی المپیک شود. جایی که با قهرمانی این تیم خاتمه یافت و ارگوئه اولین تیم آمریکایی لقب گرفت که در اروپا فاتح یک تورنمنت معتبر  می شد.

copa-america-and-the-strangest-football-history-part-3
copa-america-and-the-strangest-football-history-part-3

آمار حیرت انگیز یک مهاجم / 8 حضور و 5 قهرمانی

در میان مهاجمان تاریخ کوپا آمه ریکا، آمار و ارقام آنخل رومانو آماری تکرار نشدنی است. آلفرد آنخل رومانو متولد 2 آگوست 1893 در ارگوئه بود. دوران فوتبال خود را از 1910 در ناسیونال آغاز کرد و طی 20 سال متوالی، در 388 مسابقه 164 گل برای این تیم به ثمر رساند. رومانو با این تیم 9 بار قهرمان لیگ و 7 بار فاتح جام حذفی اروگوئه شد. وی طی سالهای 1911 تا 1927  در 69 بازی برای اروگوئه به عنوان مهاجم دوم و فروارد پشت سر فروارد اصلی به میدان رفت و 28 گل به ثمر رساند. رومانو 8 بار در کوپا آمه ریکا به میدان رفت و موفق شد در سالهای 1916، 1917، 1920، 1924 و 1926 با اروگوئه قهرمان این مسابقات شود. وی همچنین در المپیک پاریس عضوی از تیم ملی اروگوئه بود و با این تیم قهرمان مسابقات شد. رومرو در 22 آگوست 1972 از دنیا رفت.

تورنمنتی سه تیمه با بازی های رفت و برگشت

در سال 1925 بازی های کوپا آمه ریکا، با حضور تنها سه تیم برگزار شد. در این رقابت ها تنها تیم های برزیل، آرژانتین و پاراگوئه حضور یافتند و تعداد کم تیم ها سبب شد تا هر تیم با رقبای خود دو بار بازی کند. به این ترتیب هر تیم 4 مسابقه انجام داد و در پایان مسابقات آرژآنتین با 3 برد و 1 مساوی قهرمان شد. آرژانتین در دیدار نخست (4-1) برزیل را شکست داد و در بازی دوم در ابتدا دو گل دریافت کرد اما سرانجام به تساوی (2-2) دست یافت تا قهرمان مسابقات لقب گیرد.

استفاده از قانون تفاضل گل

در مسابقات کوپا آمه ریکا 1926، تیم ملی اروگوئه با 4 برد در 4 مسابقه خود مقابل آرژانتین، شیلی، پاراگوئه و بولیوی قهرمان کوپا آمه ریکا شد. اما دو تیم آرژانتین و شیلی هر دو صاحب دو برد شدند و در مصاف با هم به تساوی (1-1) دست یافتند. آسمونی ، به این ترتیب امتیاز دو تیم برابر شد اما آرژانتین 14 گل زده داشت و 3 گل خورده. در حالی که شیلی در برابر همین تعداد گل زده، 6 گل خورده داشت. چنین شد که آرژانتین نایب قهرمان مسابقات شد و شیلی عنوان دوم رقابت ها را از آن خود کرد.

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم )
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم )

میانگین 6 گل برای هر دیدار!

در رقابت های کوپا آمه ریکا 1927 تنها 4 تیم آرژانتین، اروگوئه، بولیوی و پرو حضور داشتند و به این ترتیب 6 مسابقه بین این تیم ها برگزار شد. در این رقابت ها تنها در نیمه اول مسابقه اروگوئه و پرو گلی به ثمر نرسید و این مسابقه به کم گل ترین بازی تورنمنت بدل شد. اما در همین مسابقه هم اروگوئه با 4 گل پرو را شکست داد. به همین ترتیب در سایر بازی ها دروازه ها گلباران شدند. اروگوئه (9-0) بولیوی را برد، آرژانتین در برابر بولیوی (1-7) و مقابل پرو (1-5) پیروز شد و سرانجام در نبرد تعیین رتبه تیم ها آرژانتین (3-2) اروگوئه را شکست داد و پرو با همین نتیجه بولیوی را از پیش رو برداشت تا تعداد گل ها به 37 برسد یعنی 6.17 گل برای هر مسابقه! جالب اینجاست که هیچ بازیکنی بیش از 3 گل در این مسابقات به ثمر نرساند و 5 بازیکن به صورت مشترک آقای گل شدند. آلفردو کاریکابری و سگوندو لونا از آرژانتین و روبرتو فیگوئروآ، هکتور اسکارونه و پدرو پترونه از اروگوئه.

داوری که در نیمی از مسابقات قضاوت کرد!

در رقابت های کوپا آمه ریکا 1937 شش تیم حضور داشتند و به این ترتیب هر تیم 5 بازی در مسابقات انجام داد.از نکات جالب توجه این مسابقات تساوی امتیازات آرژانتین و برزیل بود. به این ترتیب که آرژانتین در برابر اروگوئه(2-3) مغلوب شد؛ برزیل با همین نتیجه اروگوئه را شکست داد و سرانجام در روز پایانی برزیل با تک گل انریکه کارسیا مغلوب آرژانتین شد. امتیاز دو تیم برزیل و آرژانتین مساوی شد و هر چند که تفاضل گل برزیل 8+ بود و آرژانتین 7+، با توجه به نبودن قانون تفاضل گل در آن ایام، کار به دیدار تکراری کشیده شد. دیداری که با تساوی بدون گل خاتمه یافت و سرانجام دو گل وینسنته دلاماتا در وقت اضافی و در دقایق 102 و 112 قهرمانی آرژانتین را در مسابقات رقم زد. از نکات جالب توجه این که هر دو بازی برزیل و آرژانتین توسط آنیبال تاخه دا، داور اروگوئه ای قضاوت شد. این داور، قاضی دیدار تیم های آرژانتین و شیلی، اروگوئه با پرو !!!!!!، آرژانتین و پرو،  پاراگوئه و شیلی، پاراگوئه و پرو را هم سوت زد تا 7 مسابقه از 15 بازی برگزار شده در جام با قضاوت وی انجام شود. آماری که هرگز در تاریخ کوپا آمه ریکا تکرار نشد.   اختصاصی آسمونی   

نظر خود را درباره «کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش سوم ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.