زمان مطالعه: 3 دقیقه
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعیرقابت های جام ملت های...

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

رقابت های جام ملت های آمریکای جنوبی ( کوپا آمه ریکا) در حالی که به میزبانی برزیل آغاز شده است که در طول تاریخ 103 ساله این رقابت ها، اتفاقات عجیب زیادی در این مسابقات رخ داده است. برخی از این اتفاقات را با هم مرور می کنیم.

رقابت های صدمین سال استقلال

آسمونی ، 6 سال قبل از برگزاری اولین دوره رقابت های کوپا آمه ریکا، مسابقاتی در آرژانتین طی روزهای 29 می تا 12 ژوئن برگزار شد که در آن سه تیم آرژانتین، اروگوئه و شیلی حضور داشتند. در روز 29 می 1910، اروگوئه موفق شد با سه گل شیلی را شکست دهد که اولین گل این تیم در دقیقه 6 توسط خوزه پیندبینه به ثمر رسید. ( این بازیکن اولین گل تورنمنت 6 سال بعد را هم به ثمر رساند). در روزهای 5 و 12 ژوئن آرژانتین با نتایج(5-1) و (4-1) مقابل شیلی و اروگوئه پیروز شد تا قهرمان این تورنمنت قلب گیرد. هر چند که این مسابقات هرگز در شمار رقابت های قهرمانی آمریکای جنوبی به شمار نرفت.

copa-america-and-the-strangest-football-history
copa-america-and-the-strangest-football-history

یک اروگوئه ای اولین گل را زد

در روز 2 جولای 1916 اولین دیدار تاریخ کوپا آمه ریکا بین اروگوئه و شیلی برگزار شد. در این مسابقات آرژانتین میزبان بود و مسابقات در بوئنوس آیرس برگزار می شد. در مسابقه دو تیم اروگوئه و شیلی بازی تا دقیقه 44 مساوی بود تا این که خوزه پیندبینه اولین گل بازی را به ثمر رساند. او در دقیقه 75 این بازی نیز گل دیگری برای تیم خود وارد دروازه شیلی کرد و اروگوئه هم(4-0) پیروز شد.  خوزه که متولد 5 ژوئن 1890 بود، طی سالهای 1908 تا 1928 در 506 بازی برای پنارول به میدان رفت و 253 بار برای این تیم گلزنی کرد. پیندبینه مجموعا از 1909 تا 1923 طی 40 بازی ملی برای اروگوئه به میدان رفت و 20 گل نیز برای این تیم به ثمر رساند.

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )

اولین جنجال/ استفاده از بازیکن آفریقایی در کوپا

پس از آن که در دیدار افتتاحیه کوپا آمه ریکا 1916 اروگوئه با 4 گل شیلی را شکست داد، هیات اعزامی از شیلی به دو بازیکن اروگوئه اعتراض کردند. این دو بازیکن ایزابلینو گرادین و خوآن دلگادو بودند که هر دو سیاهپوست بودند. اعضای شیلی معتقد بودند که این دو نفر آفریقایی هستند و حق ندارند که در این تورنمنت بازی کنند. در آن زمان هنوز بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی به سیاهان اجازه بازی در تیم های فوتبال را نمی دادند و استفاده از سیاهپوستان در تیم ملی اروگوئه یک رسم جدید بود.



تساوی در دیدار فینال

در ادوار نخست کوپا آمه ریکا رقابت ها به صورت دوره ای برگزار می شد و خبری از مراحل حذفی، نیمه نهایی و فینال نبود. اما در اولین دوره کوپا آمه ریکا مسابقه دو تیم آرژانتین و اروگوئه به یک فینال بدل شد. اروگوئه ای ها پس از برد (4-0) مقابل شیلی، در برابر برزیل هم(2-1) پیروز شدند. این در حالی بود که آرژانتین پس از برد(6-1) مقابل شیلی در برابر برزیل(1-1) به تساوی دست یافت تا تنها در صورت برد مقابل اروگوئه به قهرمانی دست یابد. اما اروگوئه با یک تساوی نیز قهرمان می شد. در روز 17 جولای، مسابقه دو تیم در استادیو راسینگ کلوب برگزار شد و اروگوئه با تساوی(0-0) اولین قهرمان مسابقات لقب گرفت.

کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )
کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )

اولین آقای گل یک دونده بود

در بین بازیکنانی که به خاطر حضور در اولین دوره کوپا آمه ریکا مورد اعتراض قرار گرفتند، ایزابلینو گرادین ورزشکاری کم نظیر بود. متولد 8 جولای 1897 و متوفی به 21 دسامبر 1944  با سابقه حضور در چهار دوره مسابقات دوی 200 متر و 400 متر آمریکای جنوبی. در سال 1918 او دو مدال در چمپیوناتو د اینیسیاسیون برد، یک مدال طلای 400 متر و یک مدال برنز 200 متر. در مسابقات قهرمانی دو و میدانی امریکای جنوبی سال 1919 گرادین مدال طلای 200 متر و 400 متر را کسب کرد.  او موفقیت های سال 1919 را در سال 1920 در مسابقات دو و میدانی امریکای جنوبی تکرار کرد و توانست از عناوین قهرمانی اش دفاع کند. در سال 1922 در مسابقات غیررسمی قهرمانی امریکای جنوبی با نام چمپیوناتو لاتینو امریکانو، گرادین مدال طلای 400 متر را کسب کرد. گرادین نواده یکی از بردگانی بود که از لسوتو به اروگوئه آورده شد و در  آنجا به فروش رفته بود. وی در 18 سالگی در بازی با آرژانتین در مونته ویدئو اولین بازی ملی خود را انجام داد. او در مسابقات کوپا آمه ریکا در سالهای 1916، 1917 و 1919 به میدان رفت.  گرادین طی سالهای 1915 تا 27 در 24 بازی ملی، 10 گل به ثمر رساند. وی  طی سالهای 1915 تا 1921 برای پنارول به میدان رفت و در 212 بازی، 101 گل برای این تیم به ثمر رساند     اختصاصی آسمونی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کوپا آمه ریکا و عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ( بخش اول ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.