اختصاصی آسمونی

نوشته از مهدی زارعی

فرمانی که مسابقه ای را 11 دقیقه متوقف کرد

وقتی یک مسابقه فوتبال برگزار می شود، احساسات عمومی تماشاگران و تصورات آنها درباره بازیکنان، چه تاثیری می تواند در روند بازی بگذارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال، باید یکی از جنجالی ترین بازیهای تاریخ جام جهانی را مرور کنیم.

در این بازی پرحاشیه، فقط یک بازیکن از زمین اخراج شد و از 21 بازیکن دیگه، فقط دو نفر اخطار گرفتند. با این حال، اتفاقات قبل و بعد از آن مسابقه، کافی بود که رقابت روز 23 جولای دو تیم انگلیس و آرژانتین ا برای همیشه ماندگار سازد.

وقتی این دو تیم در حضور 90 هزار تماشاگر حاضر در استادیوم ومبلی در برابر هم قرار گرفتند، همه منتظر یک بازی خشن از آلبی سلسته بودند. کسی درک نمی کرد که چرا بازیکنهای آرژانتین، تمام هنر خود را در کشورشان جا گذاشته اند و فقط خشونت خود را به قاره اروپا و کشور انگلیس آوردند؟

آلبی سلسته مرحله گروهی را با کسب عنوان دوم گروه خود- بعد از آلمان- به پایان رساند و در سه بازی مرحله گروهی مقابل اسپانیا، آلمان و سوییس، باعث نفرت همه تماشاگران شد. یک بار در بازی با آلمان، یکی از بازیکنان آرژانتین، چنان ضربه ای به هلموت هالر آلمانی زد که او، دو روز تمام، خون ادرار می کرد.

همه اینها باعث شد که علاوه بر هواداران انگلیسی، حتی « رودولف کرِیتلِین» داور آلمانی مسابقه هم تحت تاثیر قرار گیرد. در دقیقه 35 بازی، وقتی داور، خطای آرژانتینی ها را اعلام کرد، « آنتونیو راتین» کاپیتان بلندبالا و آرام آلبی سلسته به سمت داور رفت و با او صحبت کرد. همه چیز به نظر آرام می رسید. اما ناگهان داور دستور اخراج کاپیتان آرژانتین را صادر کرد. این تصمیم، آن قدر غیرمنتظره بود که راتین از بیرون رفتن خودداری کرد. بازی متوقف شد و در تمام این مدت، راتین تلاش داشت ثابت کند که به داور توهینی نکرده است.

l
l

بعدها از داور آلمانی این سوال را پرسیدند که آیا اسپانیولی می داند که متوجه توهین راتین شده است؟

کریتلین پاسخ داد:« زبان اسپانیولی نمی دانستم؛ اما حس کردم این بازیکن فحش می دهد!

یازده دقیقه گذشت وبازی همچنان متوقف بود. سرانجام راتین با وقار زمین را ترک کرد و یک دور کامل در اطراف زمین چمن ومبلی قدم زد. در تمام این مدت، هواداران خشمگین انگلیس صحبتهایی با او کردند که چندان دوستانه نبود.

در ادامه بازی، تصویری در خاطره ها ثبت نشد. حتی تک گل جف هرست که حذف آرژانتین را رقم زد، به اندازه اتفاقات بعد از بازی در ذهن تماشاگرا باقی نماند. جایی که « سر آلف رمزی» مربی انگلیس، اجازه نداد« جورج کوهِن» انگلیسی، پیراهن خود را با یکی از بازیکنان آرژانتین عوض کند.

آلف رمزی تو کنفرانس بعد از بازی هم گفت: « ما در انگلیس، عادت نداریم که بازیکنانمان را مثل حیوان تربیت کنیم.»

***

بعد از این که اخبار، تصاویر و جملات رمزی به آرژانتین رسید، نه فقط خشم فوتبالدوستان این کشور، بلکه بیشتر فوتبالدوستان آمریکای جنوبی را برانگیخت.

مهم نبود که واقعیت ها چه بوده است؛ مهم این بود که رسانه ها کاری کردند تا همه احساس کنن آرژانتین به ناحق 10 نفره شده و مورد توهین مربی انگلیس هم قرار گرفته است.

انتظار چهار ساله قاره آمریکا شروع شد. همه می دانستند که چهار سال بعد، جام جهانی دیگر در اروپا نیست و حالا آنها فرصت مناسبی برای انتقام دارند. تا چهار سال بعد، رسانه ها هرگز نگذاشتند که نفرت مردم از انگلیسی ها ذره ای کم شود.

m
m
نظر خود را درباره «جنجال در ومبلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جنجال در ومبلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.