زمان مطالعه: 4 دقیقه
بنیاد ملی بازی های رایانه ای

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای در ایران است. این بنیاد بر اساس مصوبه 584 شورای...

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای در ایران است. این بنیاد بر اساس مصوبه 584 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 9 خرداد 1385 بنیانگذاری شد. برای آشنایی بیشتر با بنیاد ملی بازی های رایانه ای این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

بنیاد ملی بازی های رایانه ای از سال 1390 کلیه امور مربوط به حوزه بازی‌های رایانه‌ای، به آن واگذار شده‌است. بنیاد در همین سال «انستیتو ملی بازی‌سازی» را جهت آموزش نیروی متخصص بازی‌سازی در ایران، از تاریخ 28 آبان راه‌اندازی کرد. مدیرعامل این بنیاد حسن کریمی قدوسی و رئیس هیئت مدیره محمود رضا قلی است. سایر اعضای هیئت مدیره ذبیح اله فیض آبادی ثانی، مرتضی موسویان و محمد حاجی میرزایی هستند.

از شهریورماه 1390 کار نظارت بر بازار بازی‌های ویدئویی در ایران به مدت شش ماه بر عهده این بنیاد بود ولی پس از آن ستاد صیانت از آثار فرهنگی این وظیفه را بر عهده گرفت، پس از منحل شدن این ستاد، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در 8 آذر 1393 دوباره وظیفه شناسایی و نظارت بر بازی‌های ویدئویی غیرمجاز را در حکمی از وزیر ارشاد فرهنگ و اسلامی به‌طور رسمی برعهده گرفت.

نام و نوع بنیاد ملی بازی های رایانه ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی، غیردولتی و ایرانی است که شخصیت حقوقی مستقل دارد و مرکز اصلی آن در شهر تهران است.

وظایف بنیاد ملی بازی های رایانه ای

تهیه و تنظیم راهبردها و سیاست‌ها در زمینه بازی‌ها رایانه‌ای جهت ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

برنامه‌ریزی و طراحی کلان در زمینه این بازی‌ها در ابعاد مختلف تفریحی، آموزشی و کمک آموزشی..

تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب.

استفاده از ظرفیت‌های داخل و خارج از کشور به منظور رشد و ارتقاء صنعت بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای.

تدوین استانداردهای لازم جهت بررسی کمی و کیفی واردات و صادرات محصولات بازی‌های رایانه‌ای.

تلاش در راستای تأمین حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای.

برنامه‌ریزی و حمایت از اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی موردنیاز با هدف تقویت مبانی نظری، علمی و کاربردی اسلامی و ایرانی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای.

ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های جوانان در صنعت سرگرمی و بازی.

برگزاری، حمایت و شرکت در همایش‌ها، جشنواره‌ها و بازی‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی.

ایجاد زمینه جهت رقابت‌های علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان دست‌اندرکاران فعال در صنعت سرگرمی و بازی به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی این صنعت.

تلاش در جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی در زمینه صنعت بازی‌های رایانه‌ای.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای
بنیاد ملی بازی های رایانه ای

هیئت امنای بنیاد ملی بازی های رایانه ای

هیئت امنای بنیاد متشکل از نه نفر است که عبارتند از: 1. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیئت امناء) 2. معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 3. معاون ذیربط سازمان صداوسیما 4. رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 5. معاون ذیربط وزارت آموزش و پرورش 6. معاون ذیربط سازمان تبلیغات اسلامی 7. دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی 8. یک نفر کارشناس فرهنگی ـ هنری آشنا به بازی‌های رایانه‌ای به انتخاب شورای هنر 9. یک نفر متخصص در بازی‌های رایانه‌ای به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تبصره:اعضای هیئت امنابه مدت سه سال وبا پیشنهاد بالاترین رده سازمانی ذیربط وبا حکم وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی منصوب می‌گردند.

هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای

هیئت مدیره بنیاد مرکب از پنج نفر است (3 نفر عضو موظف و 2 نفر عضو غیرموظف) که به پیشنهاد رئیس هیئت امناء و تصویب هیئت امناء انتخاب می‌شوند. اعضا هیئت مدیره در نخستین نشست رسمی از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره به مدت 3 سال تعیین خواهند کرد. انتخاب یک فرد به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و نیز انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع می‌باشد رئیس هیئت امناء حکم اعضای هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره را صادر می‌کند.

مرکز پژوهش‌های بنیاد ملی بازی های رایانه ای

واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که تحت نام DIREC فعالیت خواهد کرد، قرار است به تحقیق و گرفتن گزارش‌ها مختلف در صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور بپردازد. هدف اصلی این مرکز استخراج، تبیین و تحلیل داده‌ها در سطح ملی و بین‌المللی از صنعت بازی‌های دیجیتال است.

انستیتوی ملی ساخت بازی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی های رایانه ای

انستیتوی ملی بازی‌سازی، یک مرکز تخصصی در زمینهٔ آموزش‌های بازی‌سازی و هنرهای دیجیتال است که در زمینهٔ تولید و عرضهٔ بازی‌های رایانه‌ای فعالیت خود را از آذر ماه 1390 زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز کرده‌است. این مرکز، دارای سه بخش‌های فنی، هنری و طراحی بازی است که در هر کدام در زمینهٔ تخصص خود خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

برگزاری گیم‌جم‌های داخلی و خارجی بنیاد ملی بازی های رایانه ای

به‌طور معمول هر ساله، گیم‌جم‌های داخلی و خارجی یک تا چهار روزه با موضوعات مختلف برگزار می‌شود که در طی آن تیم‌های بازی‌ساز به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در همین راستا، انستیتوی ملی بازی‌سازی هم در طول فعالیت خود میزبان تیم‌های بازی‌سازی شده‌است که تمایل به شرکت در این گیم‌جم‌ها داشته‌اند. از سوی دیگر برخی از این گیم‌جم‌ها هم توسط خود انستیتو ترتیب داده شده‌است. از گیم‌جم‌های موفق داخلی می‌توان از گیم‌جم بزرگ مشهد موسوم به FUMGAMEJAM یاد کرد و همچنین گیم‌جم خلیج فارس، گیم‌جم شب یلدا و گیم جم آزادسازی خرمشهر و از گیم‌جم‌های خارجی می‌توان به Global Game Jam و Ludum Dare اشاره کرد.

مرکز رشد بازی‌سازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای

تقریباً هم‌زمان با تأسیس انستیتوی ملی بازی‌سازی، مرکز رشد بازی‌سازی هم تأسیس و پذیرای متقاضیان ساخت بازی‌های رایانه‌ای شد. این مرکز با در اختیار قرار دادن امکانات به تیم‌های مستقل، به این تیم‌ها برای به انجام رساندن ایده‌های بازی‌سازی خود کمک می‌کند. در طول مدت فعالیت این مرکز بیشتر از 40 تیم مختلف از امکانات آن بهره برده و ایده‌های خود را به بازی‌های باکیفیت مبدل ساخته‌اند

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بنیاد ملی بازی های رایانه ای» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بنیاد ملی بازی های رایانه ای فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.