زمان مطالعه: 4 دقیقه
اشتباهات رایجی که روابط زناشویی را نابود می کند

اشتباهات رایجی که روابط زناشویی را نابود می کند

طلاق وقتی اتفاق می افتد که پیوندهای عاطفی طرفین از هم گسسته شده باشد.ازدواج، پیوندی مقدس است که متأسفانه،...

طلاق وقتی اتفاق می افتد که پیوندهای عاطفی طرفین از هم گسسته شده باشد.

ازدواج، پیوندی مقدس است که متأسفانه، گاهی بر اثر برخی مشکلات و سهل انگاری ها، رابطه صمیمی میان زن وشوهر از بین می رود. هنگامی که در روابط میان زوجها عاطفه و محبت جای خود را به تنش و کدورت می دهد، رفته رفته همسران به گونه ای از طرف مقابل و زندگی مشترکشان دلزده می شوند که با چشم بستن بر گذشته و خاطرات شیرین روزهای اوایل آشنایی و ازدواج، خواهان جدایی هرچه سریع تر از یکدیگر می شوند.

طلاق که در نتیجه تغییرات مختلف اجتماعی و فرهنگی طی چند دهه گذشته در جامعه به صورت قابل توجهی افزایش یافته علاوه بر پیامدهای ناگوار فردی ،آثار و انحرافات مخرب اجتماعی بسیاری را نیز به بار می آورد. فروپاشی بینان خانواده از نظر دین مقدس اسلام نیز اتفاقی ناخوشایند است و تنها در صورت وجود ضرر جدی در تداوم زندگی مشترک قابل قبول می شود.

دولت، به منظور استمرار، تحکیم خانواده و پیشگیری از پیامدهای نامناسب جدایی زوجها در زمان ارائه دادخواست جدایی به دادگاهها از زن و مرد می خواهد که با مراجعه به کلینیک های مشاوره پیش از طلاق، در صورت امکان نسبت به درخواستشان تجدید نظر کنند. درست است که تعدادی از جوانان بدون توجه به مشکلات پس از جدایی و ساده انگاشتن پدیده طلاق به اینکار اقدام می کنند اما از آنجایی که زوجهای در آستانه جدایی، وقتی تصمیم به دادن درخواست رسمی جدایی از یکدیگر را می گیرند که دلخوری و مشکلاتشان به شدت حاد شده است، سوالی که پیش می آید این است که چه زمانی عملکرد کلینیک های مشاوره در پیشگیری از طلاق، کاری نتیجه بخش است؟


لزوم مشاوره های قبل از ازدواج در پیشگیری از طلاق زوجها

عده ای از دختران و پسران جوان، هیچگونه شناخت و پیش زمینه مناسبی از پیچیدگی ها و مشکلات پیش رو در زندگی مشترک و همینطور روحیه طرف مقابلشان ندارند. آنها بدون آمادگی قبلی و درک درست از تفاهم، فرهنگ خانوادگی و رفتار هماهنگ با روحیه جنس مخالف، تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده می گیرند.

گروهی از زوجهای جوان از آنجایی که نیاموخته اند چگونه باید با چالشها و تعارضات زندگی کنار بیایند و رفتارهای کلامی و غیرکلامی شان را بکار گیرند، گاهی با بعضی رفتارهای نسنجیده، بار عاطفی رابطه شان را به شدت کم می کنند و با تکرار مکرر رفتارهای اشتباهی که شاید در بسیاری از زمانها، ناخواسته انجام می شود، رابطه زناشویی شان را تخریب می کنند.

همچنین رودربایستی هایی که قبل از ازدواج میان طرفین وجود دارد در مواردی امکان شناخت صحیح رابرای دخترو پسر میسر نمی کند و در زندگی مشترک با نمایان شدن اختلاف و تنش ها زمینه طلاق شکل می گیرد. گزینش همسر شایسته از مهم ترین مراحل زندگی انسانهاست چرا که هر شخص در طول زندگی بایستی با پیامدهای انتخاب خود دست و پنجه نرم کند.

مرجان،23ساله، کارشناس ارتباطات، از علت ناکامی ازدواج اولش می گوید: " رفتارهای خشونت آمیز همسر سابقم بقدری زیاد بود که با وجود تحصیلات بالا دست بزن هم داشت. اگر قبل از ازدواج، کلاس یا مشاوره ای در مورد شناخت طرفین برگزار می شد، من دست به چنین انتخاب اشتباهی نمی زدم ."

دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس، درباره لزوم مشاوره قبل از ازدواج معتقد است: " مشاوره های قبل از ازدواج، علاوه بر آنکه دختر و پسر را از تفاوتهای فردی و خانوادگی مطلع می کند، انتظاراتشان از ازدواج را هم بررسی میکند که با انتخاب شایسته در زندگی مشترک کمتر با ناسازگاری روبه رو شوند."


مشکلات اقتصادی مانعی برای پیشگیری از طلاق

معمولا معضل طلاق وقتی اتفاق می افتد که پیوندهای عاطفی میان زن و شوهر از هم گسسته و اختلافات بسیار حاد شده باشد. کلینیک های مشاوره قبل از طلاق در چنین شرایطی نمی توانند راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات زوجها را ارائه کنند چرا که ناسازگاری و تنش میان همسران آنقدر بزرگ شده که تنهایی و جدایی از شریک روزهایی از زندگیشان را به نوعی رهایی از گرفتاری ها می پندارند.

ریشه یابی و حل و فصل اختلافهای میان زن و شوهر و آموزش ارتباط موثر با یکدیگر در صورتی ممکن می شود که مدت زمان زیادی از مشکل ایجاد شده نگذشته باشد اما در این شرایط مراجعه به مشاوره های خانواده و پرداخت هزینه های هنگفت ناشی از اینکار برای بسیاری از از زوجها، به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

مشکلات اقتصادی و وضع مالی برخی از زوجین، اجازه برطرف کردن چالشها از راه مشاوره های گران قیمت را به آنان نمی دهد. این گروه از زوجها به دلیل توانمندی مالی محدودشان ضرورت اینگونه مشاوره ها را نادیده می گیرند و با تحمل فشارهای روانی بسیار در طول زندگی، معضل بزرگ ارتباطی شان را با جدایی از یکدیگر پایان می دهند.

الهام، 33 ساله، مهندس متالوژی که به مدت 4 سال از آغاز زندگی مشترکش می گذرد، درباره مراجعه به مشاوره های خانواده با صراحت می گوید: " من و همسرم در این چند سال بارها به مشکلهای متعددی برخورد کردیم اما با وجود شاغل بودن من و همسرم درآمدمان به اندازه ای نیست که به مشاوره های چند جلسه ای خانواده برویم."

دکتر هادی جعفربای، جامعه شناس، درباره موثر بودن کلینیک های پیش از طلاق معتقد است: " زمان اساسی برای کمک به رفع بحرانهای زوجها هنگامی است که اختلافات جزئی به معضلی بزرگ تبدیل نشده باشد."


ترمیم روابط زوجهای در آستانه جدایی

بی شک مراجعه به یک مشاور خانواده پیش از ازدواج و بسیار زودتر از گرفتن تصمیم طلاق از سوی زوجها، قسمت عمده ای از ابهامات را برطرف می کند. پس از آنکه اختلافات میان زن وشوهر عمیق شد دیگر زمان برای کمک به ایجاد زندگی ماندگار بسیار دیر است. در حال حاضر خانواده ها با آسیب های گوناگونی رو به رو هستند چنان که در جامعه، از هر 4 ازدواج سرانجام یکی از آنها به طلاق منتهی می شود. بنابراین اگر مسئولان مربوطه، امکان آموزش و مشاوره خانواده در زمان مناسب را برای اشخاص مهیا کنند با کاهش تنشهای مختلف میان اعضا و آشنایی زن و مرد با حقوق طرف مقابل، خانواده با استحکام درونی به حیات جمعی خود ادامه می دهد.

نظر خود را درباره «اشتباهات رایجی که روابط زناشویی را نابود می کند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اشتباهات رایجی که روابط زناشویی را نابود می کند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.