معرفی کمیسیون انجمن های علمی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران
معرفی کمیسیون انجمن های علمی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران

معرفی کمیسیون انجمن های علمی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران

کمیسیون انجمن های علمی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران است. کمیسیون انجمن های علمی ایران مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه کمیسیون انجمن های علمی ایران شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف کمیسیون انجمن های علمی ایران می باشد. اگر می خواهید در مورد کمیسیون انجمن های علمی ایران بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی کمیسیون انجمن های علمی ایران و تاریخچه کمیسیون انجمن های علمی ایران و آدرس سایت کمیسیون انجمن های علمی ایران می پردازیم.

تاریخچه کمیسیون انجمن های علمی ایران

کمیسیون انجمن‌های علمی ایران مرجع قانونی صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی غیرپزشکی در ایران - طبق مصوبه 262 شورای عالی انقلاب فرهنگی، 7 مهر 1370 - است. این کمیسیون زیر نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند.

جایگاه قانونی کمیسیون انجمن های علمی ایران

7 مهر 1370 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه شماره 262 خود را صادر کرد. طبق این مصوبه، صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی، تجدید پروانه و نظارت بر حسن انجام کار آن‌ها، بسته به مورد، به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد. طبق این مصوبه، هم‌اکنون، کمیسیون انجمن‌های علمی ایران مرجع قانونی صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی غیرپزشکی در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

آمار کمیسیون انجمن های علمی ایران

تاکنون 370 انجمن علمی از کمیسیون انجمن‌های علمی ایران مجوز گرفته‌اند.

دوره های کمیسیون انجمن های علمی ایران

دوره نخست کمیسیون انجمن های علمی ایران (1340–1310)

در این دوره، گروه‌های کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی فعالیت چشم‌گیری نداشتند. هرچند، محفل‌های خصوصی و غیررسمی از استادان و دانشوران تشکیل شد. اهم رویدادهای این دوره عبارت بودند از:



  • 1310: جمعیت فیزیک و شیمی ایران به عنوان نخستین انجمن علمی در تاریخ ایران راه‌اندازی شد. این انجمن با گردهم‌آیی شمار اندکی از فیزیکدانان ایرانی در آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم دانشسرای عالی آغاز به‌کار کرد؛ ولی، چندی بعد منحل شد.
  • دهه 1320: کانون مهندسین ایران، مجمع وکلای دادگستری و انجمن مامایی ایران نیز فعالیت خود را آغاز کردند.
  • دهه 1330: انجمن پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد، و در سال 1340 به انتشار نشریات گوناگون گروه‌های پزشکی مبادرت کرد.

دوره دوم کمیسیون انجمن های علمی ایران (1370–1340)

این دوره، فعالیت انجمن‌های علمی در سال‌های 1340 تا 1370 را در بر می‌گیرد، که نقش وزارت علوم در تشکیل انجمن‌های علمی برجسته‌تر شد. در واقع، بیش‌تر انجمن‌های علمی با کمک این وزارتخانه تشکیل شدند. این در نتیجه آگاهی بیش‌تر مسئولان از نقش انجمن‌های علمی در پیش‌برد دانش بود. شکل‌گیری انجمن‌هایی مثل انجمن ریاضی ایران، انجمن مدیریت ایران، و انجمن روانشناسی ایران با کمک وزارت علوم در آن سال‌ها و تصویب طرح تشکیل انجمن‌های علمی از سوی شورای هماهنگی دانشگاه‌ها نمودهای بارز آن رویکرد است. از این رو، تا سال 1357، 78 انجمن علمی در گروه‌های علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و علوم انسانی فعالیت خود را در ایران آغاز کردند. در سال 1362 مسئولیت انجمن‌ها و مجامع علمی کشور به‌طور قانونی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار شد، و دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی، زیر نظر معاونت پژوهشی، اداره امور انجمن‌ها را بر عهده گرفت. در سال 1366 نیز آیین‌نامه نحوه صدور تأسیس انجمن‌های علمی کشور تدوین شد. این آیین‌نامه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختیار داد مجوز تأسیس انجمن‌های علمی را صادر یا فعالیت‌های آن‌ها را تأیید کند.

دوره سوم کمیسیون انجمن های علمی ایران (1370 به بعد)

این دوره از سال 1370 آغاز شد. 7 مهر 1370 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه شماره 262 خود را صادر کرد. طبق آن، صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی، تجدید پروانه و نظارت بر حسن انجام کار آن‌ها، بسته به مورد، برعهده وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده‌است. طبق این مصوبه، هم‌اکنون، کمیسیون انجمن‌های علمی ایران مسئولیت صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی غیرپزشکی را - در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - برعهده دارد.

سایت کمیسیون انجمن های علمی ایران

www.isac.msrt.ir

نظر خود را درباره «معرفی کمیسیون انجمن های علمی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی کمیسیون انجمن های علمی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.