معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی روسیه /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

سه رنگ ها، 4 سال دور از روزهای طلایی

کلمبیا در یک نگاه

لقب: Les Cofeteros (پرورش‌دهندگان قهوه)، Tricolor (سه رنگ) بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسیون کلمبیانا (فوتبول Federacion Colombiana de futbol) بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 3 (جولای 2013ـ آگوست 2013) بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 54 (ژوئن 2011) تعداد حضور در جام‌جهانی: 5 بهترین پیروزی: کلمبیا (5ـ0) آرژانتین (5 سپتامبر 1993 در «بوئنوس آیرس») کلمبیا (5ـ0) اروگوئه (6 ژوئن 2004 در «بارانکوئیلا» کلمبیا (5ـ0) پرو (4 ژوئن 2005 در «بارانکوئیلا» کلمبیا) کلمبیا (5ـ0) بولیوی (22 مارس 2013 در «بارانکوئیلا» کلمبیا) بدترین شکست: کلمبیا (0ـ9) برزیل (24 مارس 1957 در «لیما» پرو) استادیوم ملّی: استادیو متروپولیتانو روبرتو ملندز علامت اختصاری در فیفا: col سرمربی: خوزه پکرمن

colombia-national-football-team
colombia-national-football-team

به گزارش کره جنوبی(1-2) باخته و مقابل استرالیا (0-0) متوقف شده است. کلمبیا در مقدماتی جام جهانی نیز شرایطی مشابه داشت و یک روز برزیل را (1-1) متوقف می کرد و روزی دیگر در برابر ونزوئلا(0-0) متوقف می شد. سه رنگ هابا 7 برد، 6 تساوی و 5 شکست در حالی رتبه چهارم را در منطقه کسب کردند که به هنگام شروع بازیهای مقدماتی، این تیم در رنکینگ فیفا رتبه پنجم را داشت اما حالا تا رده 16 سقوط کرده است.  

نامهایی بزرگ در تیمی پرنوسان

مروری بر لیست اولیه خوزه پکرمن مربی کلمبیا نشان می دهد که تیم از نظر داشتن مهره با مشکل روبه رو نیست با این حال خبری هم از نتایج چهار سال قبل دیده نمی شود. ترکیب اولیه تیم ملی کلمبیا به شرح زیر است: دروازه‌بانان: داوید اوسپینا (آرسنال انگلیس)، کامیلو وارگاس (دپورتیوو کالی)، ایوان آربولدا (بانفیلد آرژانتین) و خوسه فرناندس کوادرادو (اونسه کالدس) مدافعان: کریستین زاپاتا (میلان ایتالیا)، داوینسون سانچس (تاتنهام انگلیس)، سانتیاگو آریاس (پی‌اس‌وی آیندهون هلند)، اسکار مورییو (پاچوکا مکزیک)، فرانک فابرا (بوکاجونیورز آرژانتین)، یوهان موئیکا (خیرونا اسپانیا)، یری مینا (بارسلونا اسپانیا)، ویلیام تسی‌یو (سانتافه مکزیک)، برناردو اسپینوسا (خیرونا اسپانیا)، استفان مدینا (مونتاری مکزیک) و فرید دیاس (المپیا پاراگوئه) هافبک‌ها: ویلمار باریوس (بوکاجونیورز آرژانتین)، کارلوس سانچس (اسپانیول اسپانیا)، جفرسون لرما (لوانته)، خوسه ایسکوئردو (برایتون انگلیس)، خامس رودریگس (بایرن مونیخ آلمان)، جیووانی مورنو (شانگهای شنهوا چین)، آبل آکوئیلار (دپورتیوو کالی)، ماتئوس اوریبه (کلوب آمه‌ریکا مکزیک)، ییمی چارا (اتلتیکو جونیور)، خوان فرناندو کوئینترو (ریورپلاته آرژانتین)، ادوین کاردونا (بوکاجونیورز آرژانتین)، خوان کوادرادو (یوونتوس ایتالیا)، گوستاوو کوئیار (فلامنگو برزیل) و سباستین پرس (بوکاجونیورز آرژانتین) مهاجمان: رادامل فالکائو (موناکو فرانسه)، دووان زاپاتا (سامپدوریا ایتالیا)، میگوئل بورخا (پالمیراس بزریل)، کارلوس باکا (ویارئال اسپانیا)، لوئیس فرناندو موریل (سویا اسپانیا) و تئوفیلو گوتیِرس (اتلتیکو جونیور) به گزارش آسمونی ، کلمبیا با این نفرات می تواند مدعی صعود از گروه خود باشد اما تکرار نتایج دوره قبل جام جهانی، برای این تیم بسیار دشوار است.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

 

داستان کلمبیا و جام جهانی 2014

چهار سال قبل کلمبیا در اوج بود؛ تیم هشتم رنکینگ فیفا به عنوان سرگروه در گروه سوم انتخاب شده بود و در روز 14 ژوئن از ساعت 13 در حضور 57114 تماشاگر استادیو مینرائو شهر بلوهوریزنته مقابل یونان قرار گرفت. وقتی در دقفیقه پنجم پابلو آرمرو اولین گل بازی را به ثمر رساند مشخص شد که کلمبیا کار دشواری در برابر خود ندارد. در ادامه تئوفیلو گوتیرز(58) گل دیگری زد و خامس رودریگز با گل دقیقه 3+90 داستان خود را در جام جهانی آغاز کرد. خامس در روز 19 ژوئن در دقیقه 64 گل اول بازی را وارد دروازه ساحل عاج کرد و خوآن کوینترو(70) برد سه رنگ ها را قطعی کرد؛ بردی که با نتیجه(1-2) و در حضور 68748 تماشاگر حاضر در استادیو مانه گارینشا به دست آمد. در روز 24 ژوئن هرچند خامس در دقیقه 90 باز هم گلزنی کرد اما آنچه مهم تر از دو گل جکسون مارتینز و برد(4-1) برابر ژاپن بود، حضور فرید موندراگون پیرترین بازیکن تاریخ جام جهانی درون دروازه کلمبیا بود.  

دو افتخار برای خامس رودریگز

اما مهم ترین اتفاق برای کلمبیا در جام جهانی در روز 28 ژوئن 2014 رقم خورد. دو گل خامس در دقایق 28 و 50 برد(2-0) مقابل اروگوئه را در ماراکانا و در حضور 73804 تماشاگر رقم زد. کلمبیا برای نخستین بار به جمع هشت تیم برتر جام جهانی صعود کرد در حالی که برای پنجمین بار در جام جهانی حضور یافته بود. اما این تیم در مرحله بعد در استادیو کاستلائو شهر فورتالزا مقابل برزیل ایستاد و پیش روی 60342 تماشاگر(2-1) از میزبان شکست خورد. پنالتی دقیقه 80 خامس، او را به آقای گل مسابقات بدل کرد و در پایان رقابت ها، گل او به اروگوئه نیز زیباترین گل جام شد.

خامس رودریگز کاپیتان کلمبیا و آقای گل دوره قبل بازیها
خامس رودریگز کاپیتان کلمبیا و آقای گل دوره قبل بازیها

 

باشگاهی که تیم‌ملّی شد!

در روز دهم فوریه 1938 سومین دوره رقابت‌های آمریکای مرکزی و حوزه دریای کاراییب با مسابقه تیمهای کلمبیا و مکزیک آغاز شد. این رقابت در «استادیو المپیکو ناسیونال» شهر «پاناما سیتی» برگزار می‌شد و اولین حضور کلمبیا در تورنمنت‌های بین‌المللی محسوب می‌شد. البته این تیم به معنای واقعی یک «تیم‌ملی» نبود. زیرا تمامی شاگردان «آلفونسو نوووآ» از بازیکنان تیم «یوونتود بوگوتا» بودند تیمی که بعدها با عنوان «میلیوناریوس (میلیونرها) در عالم فوتبال به شهرت رسید. به گزارش آسمونی ، کلمبیا بازی را (3ـ1) باخت. امّا نام «مارکوس مخیا» به عنوان اولین گلزن تاریخ این تیم جاودانه شد.  

اولین جنجال، اولین عنوان

در روز چهاردهم فوریه کلمبیا (4ـ2) پاناما را شکست داد. چهار روز بعد آنها در برابر کاستاریکا قرار گرفتند و مخیا باز هم برای کلمبیا گل زد. امّا در دقیقه 69 و در شرایطی که مسابقه (2ـ1) به سود حریف بود، داور یک پنالتی به سود کاستاریکا اعلام کرد و کلمبیایی‌ها این تصمیم را نپذیرفته، زمین را ترک کردند. «آلخاندرو موررا» در برابر دروازه خالی ایستاد و توپ را وارد دروازه کلمبیا کرد(!) امّا سرانجام رأی نهایی نتیجه (2ـ1) را قطعی کرد. برد (3ـ2) مقابل السالوادور و شکست (1ـ2) از ونزوئلا دیگر نتایج تیم بود و کلمبیا تنها با دو پیروزی، عنوان سوم تورنمنت را به خود اختصاص داد.

معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کلمبیا ; سه رنگ ها، 4 سال دور از روزهای طلایی
معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کلمبیا ; سه رنگ ها، 4 سال دور از روزهای طلایی

وقتی همه انصراف دادند!

به گزارش آسمونی ، کلمبیا درصدد بود که در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 1938 نیز شرکت کند. امّا آرژانتین، یکی از کاندیداهای میزبانی مسابقات در برابر فرانسه شکست خورد و با میزبانی فرانسه، اکثر کشورهای آمریکایی عطای حضور در جام‌جهانی را به لقایش بخشیدند. از جمله کلمبیا که قرار بود در گروه 11 مقدماتی با کاستاریکا، گویان هلند، ال سالوادور، مکزیک و آمریکا و کوبا مسابقه دهد. امّا تمام این تیم‌ها انصراف دادند و کوبا بدون مسابقه به مرحله نهایی رسید!  

صعود به جام‌جهانی با مدد قوانین فیفا

وقتی شیلی میزبان جام‌جهانی 1962 شد و به صورت اتوماتیک جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد، تمام کشورهای این منطقه نفسی به راحتی کشیدند. زیرا برزیل هم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی از حضور در مرحله مقدماتی معاف بود. به این ترتیب تنها شش تیم باقی ماندند که در سه گروه دو تیمی با هم به رقابت پرداختند. کلمبیا هم پس از برد (1ـ0) در خاک خود، در زمین پرو (1ـ1) کرد و راهی جام‌جهانی شد! امّا این تیم در جام‌جهانی محلی از اعراب نداشت. در بازی مقابل اروگوئه «فرانسیسکو زولوآگا» اولین گلزن کلمبیا در تاریخ جام‌جهانی لقب گرفت ولی اروگوئه (2ـ1) پیروز شد در روز سوم ژوئن تیم در برابر شوروی (4ـ4) مساوی کرد و «مارکوس کول» تنها بازیکن تاریخ جام‌جهانی لقب گرفت که مستقیما از کرنر اقدام به گلزنی کرده است. آن هم به لویاشین اسطوره دروازه‌بانی شوروی! و سرانجام باخت (0ـ5) به یوگسلاوی ثابت کرد که چرا کلمبیا را «چاشنی غذای بزرگان در جشن جام‌جهانی» نامیده‌اند!

خوزه پکرمن سرمربی کلمبیا
خوزه پکرمن سرمربی کلمبیا

 

عصر والدراما

از اواخر دهه 80 نسلی طلایی در فوتبال این کشور پدید آمد. «کارلوس والدراما» پس از درخشش در جام‌جهانی جوانان، بهترین بازیکن کوپا آمه‌ریکا (1987) شد و به مدد او، تیم در کوپا آمه‌ریکا سوم شد. کلمبیا در سال 1990 بالاخره به جام‌جهانی رسید و پس از برد (2ـ0) در برابر امارات متحده، باخت (0ـ1) از یوگسلاوی و تساوی (1ـ1) با آلمان غربی، بالاخره به مرحله دوم جام‌جهانی صعود کرد. هر چند که در این مرحله مغلوب حرکت نمایشی دروازه‌بان خود «رنه هیگوئیتا» شد و با شکست (1ـ2) از کامرون، راهی به دور یک چهارم نیافت. وقتی کلمبیا در انتخابی جام‌جهانی 1994 پنج گل به آرژانتین زد همگان این تیم را مدعی فتح جام دانستند امّا بازیکنان این تیم نتوانستند بار سنگین انتظارات مردم را به دوش بکشند و با دو شکست (1ـ3) و (1ـ2) مقابل رومانی و آمریکا، اولین تیم حذف شده جام لقب گرفتند! تمام این نتایج نشان می دهد که چقدر کار تیم در سال 2014 بزرگ بوده است؛ شاهکاری که بعید است کلمبیا موفق به تکرار آن شود. 

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کلمبیا ; سه رنگ ها، 4 سال دور از روزهای طلایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ کلمبیا ; سه رنگ ها، 4 سال دور از روزهای طلایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.