زمان مطالعه: 2 دقیقه
چه مسائلی باعث ریزش ساختمان می شوند؟

چه مسائلی باعث ریزش ساختمان می شوند؟

با توجه به فروریختن ساختمان پلاسکو تهران که در چند روز گذشته بسیار خبرساز شده است، آسمونی در این بخش علل...

collapse-of-buildings
collapse-of-buildings

با توجه به فروریختن ساختمان پلاسکو تهران که در چند روز گذشته بسیار خبرساز شده است، آسمونی در این بخش علل ریزش یک ساختان و همچنین علل ریزش ساختمان پلاسکو را برای شما عزیزان عنوان می کند.

دلایل ریزش سنگ نما بر حسب جنس سنگ زمان کار کردن سنگ نحوه کار کردن سنگ و ... متفاوت است در این نوشته سعی میشود به برخی از دلایل آن اشاره نمود امید است کمکتان باشد.

1- 1یکی از عمده دلایل ریزش سنگ که با آن مواجه هستیم این روزها به دلیل نداشتن بند است که بخاطر متفاوت بودن ضریب انبساط سنگ و ملات پشت آن که باعث طبله شدن سنگ در فصل سرما یا گرما شاهد آن هستیم

راهکار: گذاشتن بند در حین کار کردن سنگ نما 2 اسکوپ سنگ هر چند بعد از چندین سال سیم پشت سنگ بدلیل نفوذ آب پوسیده شده و باعث ریزش سنگ میشود

اسکوپ سنگ به وسیله پیچ و رولپلاک مطمئن ترین راه برای جلوگیری از افتادن سنگ با داشتن عمر طولانی در صورت اجرای صحیح

2-2 ریزش سنگ بر اثر نشست ساختمان که باعث ترک و ترکیدن نما میشود

راهکار : در آوردن سنگ ترک خورده و جدا شده و نصب مجدد آن

3-3 کار کردن سنگ در فصل بد یکی از دلایل ریزش سنگ میباشد بهترین فصول برای کار کردن سنگ بهار یا پاییز میباشد زیرا در تابستان گرما باعث تبخیر سریع اب دوغاب میشود ویا در سرما باعث یخ زدگی دوغاب در نهایت عمدم گیرش ملات میشود

4-4 ریخت بیش از حد سیمان سیا و نخاله در پشت سنگ

راهکار :اسکوپ نما

5-5 استفاده از سنگ نا مناسب در نما ، همانند سنگ ها تراورتن معروف به چرمی یا پوست درختی سنگ نا مرغوب عباس آباد یا سنگها از خانواده مرمریت که در مقابل آب هوا میترکد

راهکار : استفاده از رزین جهت ضد آب کردن و یکپارچه کردن سنگ سپس پیچ رولپلاک آن

6-6 استفاده از مصالح نامناسب همانند سرامیک

راهکار پیچ و رولپلاک با استفاده از واشر

علت ریزش ساختمان پلاسکو چه بود؟

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران، با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: سازه فلزی این ساختمان و تنش های حرارتی ایجاد شده بر اثر آتش سوزی، موجب ریزش این ساختمان شده است.

سعید غفرانی گفت: علت اصلی حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، باید از سوی مراجع رسمی و کارشناسان دادگستری مشخص شود؛ اما با توجه اینکه سازه این ساختمان فلزی بوده، می توان پیش بینی کرد که تنش های حرارتی حاصل از وقوع آتش سوزی، موجب ریزش شده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه ساخت این ساختمان به نیم قرن پیش باز می گردد، به نظر می رسد مسائل لازم برای ایمنی ساختمان در مقابل آتش سوزی در نظر گرفته نشده است.

به گفته غفرانی، اگرچه علت دقیق بروز حادثه باید توسط محاکم قضایی مشخص شود؛ اما عمربالای ساختمان، عدم رعایت نکات فنی و ایمنی در بروز حادثه بی تاثیر نبوده است.

این عضو سازمان نظام مهندسی اضافه کرد: بر اثر وقوع آتش سوزی، ساختار فولادی ساختمان تغییر کرد و همین موضوع موجب ریزش شده است.

کاظمی اظهار داشت: در سازه های بتنی، به دلیل وجود پوشش سیمانی امکان انتقال حرارت به تاسیسات و سیم کشی برق کمتر است.

وی بیان کرد: سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی در برابر تنش های حرارتی و آتش سوزی، مقاوم تر هستند؛ البته در برابر زلزله، هر دو سازه در صورت رعایت نکات ایمنی و فنی، مقاوم به شمار می روند.

رئیس سابق نظام مهندسی تهران، رعایت اصول ایمنی در ساختمان ها را برای کاهش خسارت های ناشی از حوادث موثر دانست و گفت: اگر مقررات ملی ساختمان، در ساخت و ساز اجرایی شده و از کپسول های آتش نشانی در همه طبقات ساختمان ها و به ویژه برج های تجاری بهره گرفته شود، حوادث ساختمانی به شدت کاهش می یابد.

نظر خود را درباره «چه مسائلی باعث ریزش ساختمان می شوند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چه مسائلی باعث ریزش ساختمان می شوند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.