زمان مطالعه: 9 دقیقه
شهرهای ساحلی شمال ایران

شهرهای ساحلی شمال ایران

شهرهای شمالی ایران از جمله مقاصد اول مسافران داخلی در ایام مختلف سال می‌باشد.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

شهرهای شمالی ایران از جمله مقاصد اول مسافران داخلی در ایام مختلف سال می‌باشد. این منطقه به علت مجاورت با دریای خزر از یک سمت و رشته کوه­‌های البرز از سمت دیگر، موقعیت آب وهوایی و پوشش گیاهی خاص و زیبایی دارد. در ایام مختلف سال، بخصوص در فصل بهار و تابستان بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف ایران به شهرهای این منطقه سفر می‌کنند. با آسمونی همراه باشید.

استان گیلان

استان گیلان
استان گیلان

آستارا

آستارا از شهرهای ساحلی استان گیلان به شمار می رود و مردم آن غالبا به زبان ترکی آذربایجانی و عده ای نیز تالشی صحبت می کنند. از جاذبه‌ های طبیعی گردشگری آن می ‌توان به تالاب استیل، آبشار لاتون، تله کابین حیران، گردنه حیران، ساحل صدف و ارتفاعات سرسبز و جنگلی آن که همه ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند اشاره کرد. این شهرستان علاوه بر جاذبه های طبیعی همسایه جمهوری آذربایجان است که موجب شده بازارچه ها و پاساژهای ساحلی متعددی داشته باشد که اجناس را با قیمت مناسب برای فروش می گذارند.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید اتوبوس های مسافربری به سمت آستارا را سوار شوید یا از جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و سپسصومعه سرا، تالش و در نهایت آستارا بروید.

تالش

این شهرستان پس از رشت دومین شهر پرجمعیت استان گیلان به شمار می رود و با کوهستان ‌ها و طبیعتی زیبا و دشت ‌های دل ‌انگیز و با واقع شدن در سواحل دریای خزر قطب اکوتوریسم ایران محسوب می‌شود. تالش دومین مرکز خاوایار کشور است و قسمتی از آن کوهستانی و سمت دیگر ساحل دریای خزر قرار گرفته است. مردم آن به زبان تالشی صحبت می کنند.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید اتوبوس های مسافربری به سمت آستارا را سوار شوید یا از جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و سپس صومعه سرا و تالش بروید.

رضوانشهر

شهرستان رضوانشهر نیز بین کوه و دریا واقع شده و جاده رویایی پونل به خلخال از آن عبور می کند از دیگر جاذبه های طبیعی آن  آبشار ویسادار و منطقهٔ توریستی دوران می باشند. همچنین کارخانه تولی کاغذ چوکا که روزگاری 70% کاغذ کشور را تامین می کرد در آن قرار دارد. مردم آن مخلوطی  از تالشی و گیلکی صحبت می کنند.

مسیر دسترسی از تهران
برای رفتن به شهرهای شمالی ایران مانند رضوانشهر می توانید اتوبوس های مسافربری به سمت آستارا را سوار شوید و بعد از صومعه سرا در این شهر پیاده شوید یا جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و سپس صومعه سرا و در نهایت رضوانشهر بروید.

بندر انزلی

بندرانزلی که امروز تبدیل به منطقه آزاد تجاری شده برای خرید بسیار مناسب است. ماهی گیری زیادی در آن انجام می شود و اسکله تجاری آن بسیاردیدنی است. انزلی شهری کاملا جلگه ای و ساحلی است که تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های ملایمی دارد و عنوان پرباران ترین را از آن خود کرده است. تالاب دیدنی انزلی نیز از جاذبه های طبیعی آن است.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید اتوبوس های مسافربری بندر انزلی را سوار شوید یا از جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و در نهایت بندر انزلی بروید.

رشت

شهر رشت که مرکز استان نیز می باشد دارای 22 کیلومتر نوار ساحلی است که در آن ها 14 طرح سالم سازی شنا احداث شده اند. گشت و گذار در خیابان های قدیمی و بازار میدان شهرداری رشت از دیگر جاذبه های این شهر می باشد که مردم مهمان نواز آن مانند دیگر شهرهای کشور به گرمی از شما استقبال می کنند.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید اتوبوس های مسافربری یا راه آهن به سمت رشت را سوار شوید یا از جاده کرج-قزوین به سمت رشت بروید.

آستانه اشرفیه

این شهر نیز از سال 1392 جزو منطقه آزاد انزلی شد. از دیدنی های آن می توان به سواحل زیبا و پول چوبی بندر کیاشهر، پل خشتی نیاکو، پارگ جنگلی بوجاق و پارک جنگلی بندر کیاشهر اشاره کرد. در ادامه معرفی کامل شهرهای شمالی ایران و شهر آستانه لازم است بگوییم که اگر برای دیدن آن رفتید امتحان کردن بادام آستانه را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید از جاده کرج-قزوین به سمت لاهیجان رفته که بعد از سیاهکل و لاهیجان باید به سمت آستانه اشرفیه تغییر جهت بدهید.

لاهیجان

لاهیجان که به عروس شهرهای گیلان شهرت دارد آب و هوایی نسبتا خنک تر دارد و کوه های زیبای پوشیده شده از جنگل در آن قرار گرفته اند. از جمله دیدنی های آن می توان به بقعه شیخ زاهد گیلانی، تالاب سوستان، استخر لاهیجان و شیطان کوه اشاره کرد که بسیار دیدنی هستند. شهر لاهیجان پر است از مزارع زیبای چای و از خوراکی های خوشمزه آن می توان کلوچه را نام برد.

مسیر دسترسی از تهران
از جاده کرج-قزوین به سمت لاهیجان رانندگی کنید یا اتوبوس سوار شوید، بعد از منجیل چندراهی لاهیجان-رشت-آستارا را به سمت لاهیجان بروید. که بعد از سیاهکل و لاهیجان باید به سمت آستانه اشرفیه تغییر جهت بدهید.

لنگرود

از دیدنی های این شهرستان جلگه ای می توان به ساحل زیبای چمخاله، پل خشتی، روستای پرشوه، اسخر شابیجارسل، پارک فجرریال روستای لیلاکوه و استخر کومله اشاراه کرد. در ضمن بازار ماهی فروشان لنگرد یکی از مقاصد مسافران استان های شمالی برای خرید ماهی تازه است.

مسیر دسترسی از تهران
از جاده کرج-قزوین به سمت لاهیجان رانندگی کنید یا اتوبوس سوار شوید، بعد از منجیل چندراهی لاهیجان-رشت-آستارا را به سمت لاهیجان بروید. بعد از لاهیجان باید به سمت لنگرود تغییر مسیر بدهید.

رودسر

در تقسیمات امروز کشوری رودسر شرقی ترین شهرستان استان گیلان است و همسایه آن رامسر متعلق به استان مازندران است. مردم آن گیلک هستند و به همین زبان صحبت می کنند البته لهجه آن ها مقداری متفاوت است. از جمله نقاط دیدنی در این شهرستان، ساحلی به طول 30 کیلومتر است که به دلیل نزدیکی کوه با دریا، در این منطقه، چشم‌ انداز زیبایی را شکل داده است. همین عامل، این شهرستان را به مهمترین مرکز والیبال ساحلی در ایران تبدیل کرده ‌است. از دیگر دیدنی های آن پل تاریخی تمیجان، بندبن و گنبد پیرمحله می باشد.

مسیر دسترسی از تهران
مسیر همانند مسیر املش و لنگرود است با این تفاوت که بعد از لنگرود، به جای جاده املش جاده رامسر را پیش می گیرید.

استان مازندران

مازندران
مازندران

رامسر

معرفی کامل شهرهای شمالی ایران را در استان مازندران ادامه می دهیم و از سمت غرب کم کم به شرق استان پیش می رویم، رامسر غربی ترین شهر استان است و از مکانر‌های دیدنی این شهر می ‌توان به هتل رامسر، آبگرم رامسر، کاخ محمدرضا شاه سابق و خیابان کازینو اشاره کرد.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید از سمت مازندران و جاده چالوس، به سمت تنکابن و سپس رامسر بروید.

تنکابن

وارد شهر تنکابن که می شویم کم کم تفاوت مردم فرهنگ و گویش های مردم گیلان و مازندران برایمان آشکارتر می شود. مردم آن به زبان مازندرانی و گیلکی صحبت می کنند. شهر تنکابن دارای باغ های کیوی، پرتقال و چای است و جالب است بدانید تنکابن یا شهسوار معروف به پایتخت مرکبات کشور مرکز شهرستان تنکابن بوده و بزرگترین شهر غرب استان مازندران محسوب می‌ گردد.تنکابن نیز دارای مناطقی ساحلی و کوهستانی است از دیدنی های آن می توان به ییلاقات دوهزار و سه هزار، دشت دریاسر، ییلاق دینارسرا، اثر طبیعی خشکه داران، آب گرم معدنی فلک ده لیره سر، آبشار فرهاد جوی، غار دانیال، پارک جنگلی چال دره و مزارع پرورش ماهیان سردابی اشاره کرد.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید از سمت مازندران و جاده چالوس، به سمت تنکابن بروید.

عباس آباد

یکی دیگر از مواردی که باید در معرفی کامل شهرهای شمالی ایران به آن بپردازیم عباس آباد است، از دیدنی های آن پارک جنگلی خشکه داران، روستای ولیکستان و ساحل زیبا می باشند. البته جاده عباس آباد به کلاردشت نیز یکی از زیباترین جاده های جنگلی ایران است. این جاده با طبیعتی بکر و بی نظیر به ویژه در فصل بهار صحنه هایی زیبا و ماندگار را برایتان رقم می زند. در طول جاده انواع رستوران ها با غذاهای محلی موجود است.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید از سمت کرج و جاده چالوس، به سمت عباس آباد بروید.

چالوس

از دیگر شهرهای ساحلی که به خاطر نزدیکی به انتهای جاده چالوس مقاصد بسیاری از مسافران می باشد از دیدنی های آن می توان به تپه باستانی کلاردشت، سواحل چپکرود، پارک جنگلی فین، تله کابین نمک آبرود، ییلاقات کلاردشت، دریاچه ولشت، دره رودبارک، علم کوه، غار یخ مراد، پارک ورگاویج و یخچال طبیعی حصار چال اشاره کرد.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید از سمت جاده کرج، جاده چالوس را رفته تا به این شهر برسید.

نوشهر

نوشهر
نوشهر

در ادامه معرفی کامل شهرهای شمالی ایران به نوشهر می رسیم . شهری که دارای ساحل زیبا و ارتفاعات خوش آب و هوا و ییلاقی می باشد. از دیدنی های آن می توان به پارک جنگلی سیسنگان، موزه کندلوس، غار قندیلی خاچک، بندر نوشهر، قلعه تاریخی اسپیروز، پلاژ نوشهر، چشمه گردو، دیو چشمه و دریاچه ارواح اشاره کرد. مردم آن به زبان مازندرانی با لهجه کجوری صحبت می کنند.

مسیر دسترسی از تهران
می توانید از سمت کرج و جاده چالوس، به سمت نوشهر بروید.

نور

یکی از قدیمی ترین شهرهای مازندران است که زمانی نام آن رستمدار بوده است. این شهر دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری با بلوکات بسیار است که مهمترین آنها بالاده نامیده می شود . از جاذبه های گردشگری آن می توان به کاخ تمیشان، دریاچه الیمالات، فیل سنگی، پارک جنگلی کشپل، خانه نیما یوشیج و پارک جنگلی نور اشاره کرد.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن و سپس هراز می توانید به شهر نور بروید.

محمودآباد

این شهرستان نزدیک ‌ترین شهرستان ساحلی به پایتخت کشور است.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن و سپس هراز و بعد از آمل می توانید به شهر محمد آباد بروید.

فریدونکنار

از دیگر شهرهای دیدنی که در معرفی کامل شهرهای شمالی ایران به آن می رسیم فریدونکنار است که در زمستان سال 1386 از سوی هیات دولت رسما از بخش فریدونکنار به شهرستان فریدونکنار ارتقا یافت. از جاذب ه‌های گردشگری شهرستان م یتوان به تالاب بین‌ المللی که سالیانه میزبان میلیون‌ های پرنده مهاجر از سیبری برای زمستان گذرانی است تا ساحل بکر دریای زیبای خزر و جنگل‌ های جزین و سوته و آب ‌بندان ‌های روستاهای شهرستان، باغ پرندگان واقع در شهر فریدون و مسجد جامع بهرامی اشاره کرد. شهرک ‌های خزرشهر دریاسر و خزرکنار و فرزادشهر از شهرک های بزرگ، قدیمی، زیبا و همچنین، توریستی شهرک‌ های معروف مازندران  وکشور به حساب می ‌آیند.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن و سپس هراز به سمت آمل و بعد محمود آباد بروید و از آنجا بهسمت شرق و فریدونکنار بروید.

بابلسر

منطقه ‌ای بسیار سرسبز و باطراوت که طبیعت بکر و چشم ‌اندازهای زیبا و خارق ‌العاده‌ی آن بسیار دیدنی است. امام زاده ابراهیم، پل معلق بابلسر، پارک وحش، رود بابلرود و اسکله های قایقرانی آن، منطقه ساحلی میرود از دیدنی های آن هستند.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن، هراز یا فیروزکوه به سمت بابل و در نهایت بابلسر بروید.

جویبار

در ادامه معرفی کامل شهرهای شمالی ایران لازم است متذکر شویم که شهرستان جویبار در حال حاضر به عنوان پایتخت کشتی جهان شناخته می ‌شود. در شهرستان جویبار تاکنون 20 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. 11 تپه تاریخی با قدمت هزاره اول پیش از میلاد، محوطه باستانی انبارسر، تکایای چهل‌ تن، بیزکی، کردکلا، امام ‌زاده حبیب‌الله، سقاتالار بیزکی، پل جمعه بازار و سیکاپل از جمله این آثار باستانی ثبت شده می ‌باشند. ساحل چپکرود نیز مکانی مناسب برای آبتنی است.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن، فیروزکوه به سمت قائم شهر و سپس جویبار بروید.

ساری

در ادامه معرفی کامل شهرهای شمالی ایران به سمت شرق به شهر ساری مرکز استان مازندران می رسیم. از دیدنی های آن می توان به میدان ساعت، مسجمد جامع حاج مصطفی خان، امام زاده یحیی، پارک جنگلی شهید زارع، سد سلیمان تنگه، شیرین رود، پارک نیلوفر آبی، ساحل، دریاچه باداب سورت، دریاچه چورت، مجموعه تاریخی فره آباد، شاطر گنبد و خانه کلبادی اشاره کرد.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن، فیروزکوه به سمت قائم شهر و سپس ساری بروید.

میان دو رود

نام آن به دلیل قرار گرفتن بین دو رودخانه شهر نکا و ساری بدین گونه انتخاب شده است. از دیدنی های آن می توان پناهگاه حیات وحش دشت ناز، پناهگاه حیات وحش سمسکنده، روستای زید علیا و روستای ماکران را نام برد.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن، فیروزکوه به سمت قائم شهر، ساری و سپس میان دورود بروید.

نکا

آب معدنی قر مرض، دریاچه استخر پشت، منطقه هزار جریب، غار باستانی کمیشان، برج آرامگاهی امامزاده عبدالله، جنگل ‌های نکا در داخل نکا و امامزاده یحیی نزدیک روستای سیکا از معروف ‌ترین مناطق شهرستان نکا در میان شهرهای شمالی ایران به ‌شمار می ‌آیند.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن، فیروزکوه پس از ساری به نکا خواهید رسید.

بهشهر

بهشهر به دلیل آب ‌وهوای معتدل و بسیار مطبوعش، در طول تاریخ همواره مورد توجه گردشگران، دلباختگان طبیعت و شاهان و خوانین محلی بوده‌ است و وجود کاخ‌ های متعدد گواهی برای این ادعاست. از جمله دیدنی ‌های این شهرستان می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود، مجموعه تاریخی سد عباس‌آباد، مجموعه باغ صفوی (یا باغ شاه)، عمارت چهل‌ ستون، بنای تاریخی چشمه‌ عمارت، کاخ صفی‌ آباد، کاخ صاحب‌ الزمان، امام ‌زاده‌عبدالله سفیدچاه، امام‌زاده عبدالله سارو، شبه‌جزیره میانکاله، خانه قدیمی احمدعلی ‌خان هزارجریبی و حسینیه شیخ ‌علی ‌زاده اشاره کرد.

مسیر دسترسی از تهران
از سمت جاده رودهن، فیروزکوه بعد از نکا شهر بهشهر قرار دارد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شهرهای ساحلی شمال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شهرهای ساحلی شمال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.