زمان مطالعه: 8 دقیقه
زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها

زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها

زغال یکی از مهم ترین سوخت های انسان برای گرمایش در فصل زمستان از زمان های قدیم بوده است. امروزه زغال هم...
زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها
زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها


زغال یکی از مهم ترین سوخت های انسان برای گرمایش در فصل زمستان از زمان های قدیم بوده است. امروزه زغال هم چنان منبع سوخت بسیار مهم در زندگی روزمره ما می باشد. آسمونی در این بخش به معرفی دستگاه های ذغال ساز و فرایند ذغال سازی می پردازد. دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید

جزییاتی درباره فرآیند تولید زغال

1- قبل از قرار دادن مواد خام اولیه کنار یکدیگر و درون دستگاه تولید زغال باید اطمینان حاصل کنید که میزان آب و رطوبت آن ها کمتر از 20 درصد و اندازه آن ها حدود 50 میلی متر باشد. در غیر این صورت میتوانید از سشوارهای صنعتی یا خرد کننده ها برای رسید به این استاندارد استفاده کنید.

2- محفظه فرآیند کربونیزاسیون قبل از شروع فرآیند باید کاملا خشک شده باشد و هنگامی که فرآیند کربونیزاسیون شروع می شود پس از 15 الی 20 دقیقه می توانید به زغال بیومس دسترسی داشته باشید.

3- گاز قابل احتراق تولید شده حین فرآیند کربونیزاسیون نیز با دستکاه های مخصوص قابل بازیافت و استفاده مجدد می باشد. تمام مجموعه سیستم غبارگیری می تواند گاز قابل اشتعال را از هرگونه ناخالصی پاک کند و سپس گاز قابل اشتعال از طریق لوله های موجود به کندانسور وارد می شود که در این قسمت قطران و سرکه چوب از یکدیگر جدا می شوند. پس از انجام این فرآیند، گاز قابل اشتعال خارج خواهد شد و دستگاه کربونیزاسیون را گرم خواهد کرد.

coal-maker-device
coal-maker-device


بنابراین دستگاه تولید زغال بیومس قادر است چرخه انرژی را حفظ کند.

زغال بیومس دارای کربن بیشتری نسبت به زغال های معمولی است و در بسیاری از موقعیت ها و مکان ها قابل استفاده می باشد. بعضی از این موارد استفاده عبارتند از :

زغال بیومس برای بهبود کیفیت خاک ، انتخاب بسیار مناسبی است.

زغال بیومس ماده اولیه بسیار مناسبی برای تولید کربن فعال و مخصوصا تولید زغال از پوست نارگیل می باشد.

دارا بودن کربن بیشتر ، زغال بیومس را تبدیل به سوخت بسیار مفیدی می کند. علاوه بر این در مصارف خانگی مانند پخت کباب نیز بسیار سودمند می باشد زیرا این زغال بی بو است و مواد سمی و دود تولید نمی کند

دستگاه تولید زغال بیومس

دستگاه تولید زغال دارای مزیت های زیر می باشد:

کارآیی به کارگیری گرمای بالاتر. دستگاه تولید زغال طراحی دولایه را به کار گرفته است که باعث می شود قسمت پایینی دستگاه با هوای داغ در تماس باشد بنابراین کارآیی کاربردی دستگاه افزایش می یابد. علاوه بر این روش آتش دو به ‌مرحله ای نیز در افزایش کارآیی کاربردی گرما موثر می باشد. بر اساس اطلاعات آزمایش شده، میزان راندمان سوخت تا 90 درصد می تواند باشد.

گزینه های بیشتر برای استفاده به عنوان سوخت. می توانیم سیستم منبع هوای داغ را بر اساس موقعیت محلی مشتری طراحی کنیم. می توانید از سوخت های رایج و ارزان منطقه خود استفاده کنید. بنابراین می توان اینطور گفت که از مواد سوختی مختلفی مانند کربن، زغال، بیومس، گاز قابل اشتعال و زباله ها می توان برای دستگاه تولید زغال استفاده کرد.

سود دهی بالا و سرمایه گذاری کم. دو مزیتی که تا الان ذکر شد ، سرمایه گذاران را قادر می سازد تا هزینه کمتری برای انرژی صرف کنند. بنابراین در مقایسه با سایر دستگاه ها، دستگاه تولید زغال بیومس به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد، با این وجود به لطف میزان تولید بالای زغال، سودی که عاید شما می شود بیشتر خواهد بود.

زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها
زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها


دستگاه زغال ساز (اکسترودر)

دستگاه اکسترودر یک دستگاه زغال ساز است که برای تولید زغال فشرده یا قالبی یا بریکت کاربرد دارد.

در تهیه این دستگاه تولید زغال نوع تجهیزات بسیار مهم است و ارتباط مستقیم با:

1- شکل ظاهر یعنی عدم اسفنجی بودن بریکت خام :

دستگاه زغال ساز خوب باید در طول 8 ساعت کاری خروجی ماردون زنان یکدست تحویل دهد. عدم اسفنجی بودن بریکت و ترک نداشتن در هنگام خروجی ماردون یکی از نکاتی است که ماشین ساز باید به آن توجه داشته باشد و عیب یابی آن را انجام داده و آموزش لازم را به مشتری اعلام نماید. اگر عملکرد دستگاه دستگاه زغال ساز درست نباشد بخصوص کنترل خشک بودن مواد اولیه بعد از چند سری تولید، دستگاه زغال ساز با اشکال اسفنجی و عدم ساپورت کامل مواد اولیه از انتهای ماردون روبرو خواهد شد.

2- بافت مولکولی ایجاد شده در بلوک بریکت خام :

یکی دیگر از نکاتی است که به زیبایی زغال و به سازگاری بالای زغال در هنگام مصرف میتواند تاثیر مستقیم داشته باشد بافت مولکولی ایجاد شده در بلوک بریکت خام است. دراین حالت به درصد ترکیبی مواد اولیه باهم باید دقت داشت که ماشین ساز باید به صورت کامل آگاهی داشته و آگاهی خود را به مشتری اعلام نماید و همچنین درصد رطوبت دقیق مواد اولیه ترکیبی نسبت به توان فشار وارد شده از طرف موتور ماردون.

coal-maker-device
coal-maker-device


3- خشک کن مناسب قبل از بارورنمودن دستگاه مادر:

عمل خشک کردن و رطوبت گیری مواد اولیه قبل از عمل فشرده سازی بریکت و ایجاد بلوک با استفاده از دستگاه زغال ساز،صورت می گیرد.این عمل باید به درستی صورت گیرد ودرصد ورودی مواد اولیه در خشک کن نسبت به اندازه ورودی باید تعریف شده باشد وگرنه در قسمت فشرده سازی و ایجاد بلوک توسط ماردون دستگاه زغال ساز مشکل ایجاد شده و به سیلندر و بدنه ی دستگاه زغال ساز و بخصوص دو خروجی نقطه ی گرمایی انتهای ماردون با مشکلات زیادی روبرو میگردید.

4- فشرده سازو کنترل دود در این دستگاه به خصوص در خروجی ماردون :

کنترل دود و فیلتر کردن آن درکل کار بسیار حائز اهمیت است. اگر دستگاه زغال ساز بریکت دارای استاندارد های لازم باشد و عمل فیلتراسیون درست انجام گیرد هیچ مشکلی پدیدار نخواهد شد .نکته دیگر در خروجی دستگاه مادر که بلوک بریکت خام را خارج میکند میباشد.

5- یکی از مهمترین نکات دستگاه زغال ساز بریکت برای گاز گیری کامل کل محصوا در یک دوره ی پخت می باشد.

نکته ی بسیار حائز اهمیت و کلیدی در این نوع تولید ،دستگاه زغال ساز بریکت است که بلوک های خام و ایجاد شده را تبدیل به زغال بریکت می کند. عدم حتی یک بلوک خام بریکت بعد از پخت در دستگاه زغال ساز از نکات حائز اهمیت دراین کار محسوب میگردد. هموژن بودن کامل کوره ،ترکیب و پخش شدن کامل حرارت در فی مابین و سوراخ های وسط بریکت های حفره دار ،عدم شکستگی در هنگام تبدیل بلوک خام به بلوک زغال ،گاز گیری کامل بلوک بریکت به صورت یکدست از بالا تا پایین محفظه داخل کوره به طوری که زغال بریکت تولیدی در قلیان باعث سردرد نگردد و در هنگام سرخ شدن بو نداشته باشد.

تمامی این موارد نشانگر این است که از ابتدا تا انتهای دستگاه زغال ساز بریکت دارای اهمیت زیاد و زنجیره واربه هم متصل هستند. در نتیجه دقت و قدرت چاشنی کارتولید زغال قالبی یا بریکت میباشد.

زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها
زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها


دستگاه تولید زغال از چوب

دستگاه تولید زغال از چوب از روش دو مرحله ای استفاده می کند که دستاوردی بزرگ است. روش دو مرحله ای می تواند از تمام گرمای ایجاد شده بهره ببرد و فرقی نمی کند که این گرما از سوختن سوخت به دست می آید یا خود فرآیند کربونیزاسیون چوب. بنابراین استفاده از این روش منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

صرفه جویی در مصرف انرژی مهم ترین  مزیت دستگاه تولید زغال از چوب می باشد و سایر ویژگی های کوره کربونیزاسیون چوب باعث می شود که این دستگاه انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری شود.

ویژگی های مهم دستگاه تولید زغال از چوب عبارتند از :

حفظ منابع چوب. استفاده از منابع چوب برای تولید زغال روشی سنتی است، با این حال از آن جایی که منابع چوب هر روز کمتر می شود، یافتن راهی جدید که بتواند همزمان منابع چوب را حفظ کند و زغال تولید کند ضروری به نظر می رسد. دستگاه تولید زغال از چوب می تواند این دو کار را همزمان انجام بدهد.

محافظت از محیط زیست. فرآیند کربونیزاسیون چوب کاملا دوستدار محیط زیست می باشد. استانداردهای مواد خام اولیه این است که مقدار آب و رطوبت آن ها باید کمتر از 20٪ و اندازه آن ها حدود 50 میلی متر باشد. به این ترتیب در صورت نیاز می توانید از خشک کننده و خرد کننده استفاده کنید. محفظه کربونیزاسیون چوب قبل از شروع عملیات باید 30 دقیقه گرم شود.

برش های چوب استاندارد شده به طور مستمر و یکپارچه وارد این محفظه می شوند. 15 الی 20 دقیقه پس از شروع فرآیند کربونیزاسیون چوب می توانید زغال چوب داشته باشید. گاز قابل اشتعال موجود در دستگاه تولید زغال که از فرآیند کربونیزاسیون چوب حاصل می شود میتواند تصفیه و بازیافت شود. گاز قابل اشتعال ابتدا توسط غبارگیر ها و اسپری های گردگیر فرآوری می شود و سپس سیستم تحلیل کننده میعانی ، قیر و سرکه چوب را جدا می کند و در آخر گاز قابل اشتعال توسط فن به بیرون رانده می شود و محفظه کربونیزاسیون را گرم ‌کرده و سیستم گرمایش را خشک می کند.

سودآوری بسیار زیاد. زغال تولید شده از اضافات چوب به طور گسترده در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال زغال چوب را می توان دوباره فرآوری کرد و به کربن فعال تبدیل کرد. مقدار کربن زغال بیومس از زغال معمولی بیشتر است بنابراین زغال چوب به عنوان سوخت در زندگی روزانه و صنعت مناسب و سودمند می باشد. علاوه بر این، زغال بیومس هم چنین در بهبود کیفیت خاک، مفید است. در نتیجه حاصل خیزی خاک افزایش می یابد. به این ترتیب، سرمایه گذاری در دستگاه تولید زغال از چوب می تواند بسیار سودآور باشد.

قابل استفاده با انواع مختلف مواد اولیه. دستگاه تولید زغال از چوب نه تنها می تواند اضافات چوب را به زغال تبدیل کند بلکه می تواند از خاک اره، کاه، و حتی زباله فاضلاب و زباله های شهری نیز برای این کار استفاده کند.

coal-maker-device
coal-maker-device


تهیه زغال قالبی با دستگاه تولید زغال

کاربرد زغال، چه در مصارف خانگی مانند قلیان و کباب و چه در مصارف صنعتی مانند کاربرد زغال در دیگ های بخار رو به افزایش است و به همین دلیل، تقاضا برای خرید زغال وجود دارد

دستگاه تولید زغال

اما زغال قالبی چیست؟ زغال قالبی، یک قالب به هم فشرده از خاکستر زغال، خاکستر چوب و یا بیومس است که می توان با کمک یک دستگاه تولید زغال، از زغال قالبی به دست آمده در دیگ های بخار استفاده کرد. برای ساختن زغال قالبی، باید مقداری مواد چسبنده به دستگاه تولید زغال اضافه کرد، زیرا به خودی خود، نمی توان از این مواد، زغال قالبی تولید کرد. به همین دلیل، مواد چسبنده به دستگاه تولید زغال افزوده می شود تا تحت فشار، بتوان از آن مخلوط، زغال قالبی به دست آورد.

مواد اولیه تولید زغال قالبی توسط دستگاه تولید زغال، معمولا شامل این موارد می شود.
  1. سوخت، مانند چوب، خاک زغال، مواد معدنی کربنی، بیومس و غیره…
  2. سرعت پروسه، که می توان از سدیم نیترات استفاده کرد.
  3. خاکستر سفید یا کلسیم کربنات، یا سنگ لیمو
  4. مواد چسبنده مانند کائولن
  5. آزاد کننده فشار، که می توان از براکس استفاده کرد.
  6. برای مواد پر کننده هم می توان از خاک استفاده کرد.
 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زغال ساز ، اجاق ها و دستگاه ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.