زمان مطالعه: 6 دقیقه
10 روش مقاوم سازی بتن چیست؟

10 روش مقاوم سازی بتن چیست؟

مقاوم سازی ساختمان یکی از موارد مهمی است که به هنگام ساخت انواع ساختمان باید به آن توجه کرد. میزان تحمل سازه در برابر بارها و نیروها با مقاوم سازی ساختمان افزا

مقاوم سازی ساختمان یکی از موارد مهمی است که به هنگام ساخت انواع ساختمان باید به آن توجه کرد. میزان تحمل سازه در برابر بارها و نیروها با مقاوم سازی ساختمان افزایش پیدا میکند.

دلایلی اهمیت مقاوم سازی بتن چیست؟

قطعا ساختمان های مقاوم که در برابر زمین لرزه استحکام و مقاومت بالایی دارند، بیشتر مورد توجه افراد قرار میگیرد. در برخی از موارد ممکن است تعداد طبقات سازه بیشتر شود و یا حتی طراحی سازه باید اصلاح شود. که به این گونه موارد تغییر کاربری سازه گفته می شود. همچنین در برخی از موارد تیرها، ستونها و سقف های ساختمان دچار پوسیدگی می شود که در این صورت باید سازه را به کمک مقاوم سازی، اصلاح و تقویت کرد.

هنگامی که مقاومت سازه ی بتنی زیر مقدار تعیین شده در طراحی باشد ( دقیق تر اینکه با حذف ضریب های اطمینان، رده ی مقاومتی بتن باربر از عدد طراحی شده 15 درصد – یا بیشتر- پایینتر باشد) و این اعداد از طریق آزمون های مخرب یا غیر مخرب از بتن سخت به دست آمده و مورد اطمینان باشند. همینطور به دلایلی چون تغییر کاربری یک سازه ی بتنی و افزایش بارهای لرزه ای و دینامیکی یا قرار گرفتن در طرح توسعه بخشی از کارخانه، نیروگاه یا پالایشگاه، یا پایین آمدن مقاومت بتن به دلیل اجرای نامناسب بتن ریزی، یخ زدگی، فرسایش و خوردگی و هزینه بر بودن ساخت مجدد باعث می شود سازه نیازمند تعمیراتی پیشرفته تر و دقیق تر از ترمیم بتن باشد.

در این گزارش که توسط کارشناسان ما در کلینیک بتن ایران تهیه شده است شما را با 10 روش مقاوم سازی بتن آشنا خواهیم کرد.

روش های مقاوم سازی بتن کدامند؟

در ادامه این گزارش با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با چند روش مقاوم سازی بتن آشنا کنیم:

مقاوم سازی بتن با روش افزایش ابعاد تیر، ستون و فونداسیون سازه

به راحتی می توانید با استفاده از روکش بتنی و یا فولادی اجزای یکی سازه بتنی را تقویت و مستحکم کنید. با این کار علاوه بر اینکه مقاومت فشاری و برشی سازه افزایش پیدا میکند، باعث پوشش بتن و میلگردها هم خواهد شد. از مزایای افزایش ابعاد تیر، ستون و فونداسیون می توان به این مورد اشاره کرد ظرفیت و میزان تحمل سازه بتنی در برابر بارهای جانبی، لرزه و بارهای ثقلی افزایش پیدا خواهد کرد.

به کار بردن تکنیک پس کشیدگی یا پیش تنیدگی

از دیگر روش های افزایش مقاومت بتن می توان استفاده از تکنیک پس کشیدگی یا پیش تنیدگی را نام برد. این تکنیک یکی از روش های سنتی محسوب شده که برای انجام اینکار از سازه های بتنی مسلح استفاده می شود.  با انجام عمل کشش، ظرفیت باربری سازه بیشتر شده و آن سازه تقویت خواهد شد.

مقاوم سازی بتن با روش FRP

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی بتن، استفاده از روش اف آر پی (FRP) می باشد. بهترین و سریع ترین روش برای تقویت سازه ای با کاهش مقاومتی در بازه 65 تا 85 درصد طراحی روبروست، استفاده از الیاف و لمینت FRP است. الیاف پلیمر (یا پلاستیکی) FRP، هنگامی که با رزین (ژل) چسباننده اپوکسی ترکیب می شود، به عنوان یک ماده کامپوزیت (ماده مرکب که از ترکیب فیبر یا الیاف و ماتریس – ژل- تشکیل شده است) می تواند با افزایش لختی سازه، انتقال نیرو در راستای موثر، جلوگیری از واپاشی بتن و عضو ضعیف سازه بتنی عمل کند.

برخی از این الیاف توانایی تحمل 8 تن کشش در هر سانتی متر مربع را دارند. این خواص در کنار اقتصادی بودن این روش با سرعت یافتن روش های ارزانتر تولید، سبکی، انعطاف و سرعت عمل اجرا، توانایی مکانیکی و شیمیایی بالا در برابر خوردگی باعث شده تا بسیاری از کارفرمایان و دستگاه های نظارت پروژه های عمرانی به عنوان اولین راه حل در فرآیند مقاوم سازی به آن توجه نمایند.

مقاوم سازی بتن و سازه با استفاده از FRP
مقاوم سازی بتن و سازه با استفاده از FRP

مقاوم سازی بتن و سازه با استفاده از FRP

مقاوم سازی بتن با کمک بادبند

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی بتن، استفاده از بادبند می باشد. از مزایای مقاوم سازی بتن به کمک بادبند می توان به هر یک از موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن میزان شکل پذیری
  • افزایش مقاومت برشی سازه بتنی

اگر بخواهیم به روش های کم هزینه و عالی برای تقویت سازه ای بتنی و فولادی اشاره کنیم، می توانیم به سیستم های مهاربندی همگرا اشاره کنیم.

مقاوم سازی بتن با کمک دیوار برشی

برای مقاوم تر شدن سازه در برابر زلزله بعد از الحاق دیوار برشی به سازه بتنی یا فولادی می توان سختی سازه را تغییر داد و ظرفیت تحمل بار ثقلی و بارهای جانبی را با استفاده از دیوار برشی افزایش داد.

مقاوم سازی بتن با استفاده از ورق های فولادی

یکی از روش های موثر برای مقاوم سازی بتن، استفاده و به کار بردن ورق های فولادی می باشد. یکی از مزایای استفاده از ورق های فولادی این است که به صورت دقیق به سقف متصل شده و فضای بین سقف و ورق با مصالح اپوکسی رزین را پر خواهد کرد. همچنین ورق فولادی چسبندگی خوبی داشته و در برابر زلزله و انتقال بار، مقاومت خوبی دارد. در بیانی واضح تر باید بگوییم که اصلی ترین کاربرد ورق های فولادی، افزایش مقاومت سقف های بتنی می باشد.

مقاوم سازی بتن با استفاده از شاتکریت بتنی

از روش های عالی برای مقاوم سازی دیوارهای ساختمان، استفاده از شاتکریت بتنی می باشد. با استفاده از این مصالح ساختمانی به راحتی می توان دیوارهای بتنی را مسلح کرده و مقاومت ساختمان را تا چندین برابر افزایش داد.

در روش شاتکریت بتنی می توان یک شبکه میلگرد روی دیوار قرار داده و سپس با استفاده از دستگاه شاتکریت عملیات بتن پاشی انجام می شود. با این کار، مقاومت و انسجام دیوار بیشتر می شود و مقاومت و شکل پذیری درون صفحه و برون صفحه افزایش پیدا می کند.

استفاده از شاتکریت بتنی برای مقاوم سازی بتن
استفاده از شاتکریت بتنی برای مقاوم سازی بتن

استفاده از شاتکریت بتنی برای مقاوم سازی بتن

استفاده از جداسازهای لرزه ای برای مقاوم سازی بتن

یکی از روش هایی که می توان به راحتی مانع انتقال نیرو به سازه اصلی شد، استفاده از جداسازهای لرزه ای می باشد که این محصول در تراز پایه ساختمان نصب می شود تا عمل جداسازی حرکتی بیت سازه و زمین را انجام دهد.

مقاوم سازی بتن و سازه با روش مقاوم سازی اتصالات

در زمان زمین لرزه یکی از قسمت هایی که بیشتر در معرض لرزش هستند، مکان اتصال تیر به ستون است که در قابهای خمشی بتن مسلح قرار دارد. به همین جهت این قسمت را بحرانی ترین نقاط در عملکرد قاب مسلح میدانند.

با عملکرد گره اتصال و مقاوم کردن آن، می توان عملکرد کل سیستم را بهبود داد و ساختمان را مقاوم تر کرد. برای تقویت اتصالات ساختمان، روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از روش های افزایش مقاومت محل اتصال تیر به ستون نصب جاکت ورق فولادی در اتصالات بتنی می باشد.

مقاوم سازی بتن با استفاده از سیستم های جاذب انرژی

یکی دیگر از روش های مقاوم سازی بتن، استفاده از سیستم های جاذب انرژی می باشد که با استفاده از این محصول انرژی حاصل از حرکات نیرومند زمین جذب می شود و به سازه اجازه خارج شدن از محل را نمی دهد. در هنگام ساخت سازه های همواره این موضوع مورد اهمیت بوده که سازه ها در برابر زلزله مقاوم بوده و احتمال ریزش به حداقل حالت ممکن خود برسد. سیستم های جاذب انرژی به دمپر یا مستهلک کننده انرژی نیز معروف هستند. این سیستم ها بر پایه افزایش ضریب میرایی ساختمان ایجاد شده اند.

سخن پایانی

برای خرید هر یک از محصولات مقاوم سازی بتن همانند FRP و دیگر محصولات سازه ای می توانید به وب سایت شرکت (کلینیک بتن ایران (www.clinicbeton.ir)) مراجعه کنید.

کلینیک بتن ایران با هدف ارائه خدمات تخصصی و راه اندازی و ایجاد پایگاهی علمی و پژوهشی در زمینه بتن و در سطح کشور، تاسیس و همواره سعی نموده است با ارائه خدمات مشاوره ای به مهندسین و شرکتهای فعال، در قالب تلاش برای شناخت راهکارهای ارتقا سطح کیفی پروژه های مختلف در سطح کشور گام بردارد .بدین منظور با ایجاد پیوند با اساتید برجسته کشوری و ایجاد سهولت در دست یابی مهندسین محترم به علوم پایه و روز مرتبط با بتن ، به تحقق این امر می اندیشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «10 روش مقاوم سازی بتن چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 10 روش مقاوم سازی بتن چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.