زمان مطالعه: 8 دقیقه
لیست تجهیزات فیلمسازی و سینمایی

لیست تجهیزات فیلمسازی و سینمایی

تجهیزات سینمایی حرفه ای برای کسانی که قصد فیلمسازی دارند، بسیار مفید خواهد بود. آیا می دانید وسایل سینما و فیلمسازی شامل چیست؟

لیست تجهیزات ضروری فیلمسازی برای یک فیلمساز تازه کار معمولا کمی سخت است. افراد مبتدی معمولاً ابتدا کار خود را با دوربین آغاز می کنند که رویکرد صحیحی است. ابزاری را تهیه کنید که فیلم را با کیفیت خوب ضبط کند و به آرامی از آنجا رشد کنید. اگر در مورد فیلمسازی جدی هستید، تجهیزات عکاسی و فیلمسازی مناسب بسیار به شما کمک خواهند کرد. برای آشنایی با لیست تجهیزات سینمایی و فیلمسازی حرفه ای این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

لوازم و تجهیزات بصری در فیلمسازی

  • دوربین

بازار دوربین های دیجیتال بسیار رقابتی است و تقریبا هر ماه یک دوربین جدید وارد بازار می شود. گاهی تشخیص اینکه کدام دوربین بهتر است بسیار دشوار می شود، فقط آنچه را که احساس می کنید با کار شما سازگار است انتخاب کنید، و این انتخاب شما را ناامید نخواهد کرد. اگر اهل ساخت فیلم های کوتاه هستید، گوشی هوشمند نیز بهترین گزینه است. این گوشی‌ها وضوح 4K HD دارند و می‌توانند بیشتر کارهایی را که یک دوربین DSLR انجام می‌دهد، تکرار کنند. دوربین های آیفون 8 و آیفون X نیز فوق العاده هستند.

اخیرا نیز هالیوود شروع به پخش برخی از فیلم های بلند آیفون کرده است. بنابراین به عنوان یک تازه کار، ابزار اصلی شما دقیقاً در دست شماست و نیازی به سرمایه اضافی ندارید. به تنها چیزی که نیاز دارید تجهیزات فیلمسازی با موبایل است. البته گوشی‌های هوشمند با توجه به سنسورهای بزرگ، عمق میدان بیشتر و گزینه‌های مختلف لنز هنوز زمان دارند تا به دوربین‌های DSLR / Mirrorless خود برسند. 

  • لنز

دوربین بدون لنز کارایی ندارد! لنز دوربین قوی ترین عنصر در تجهیزات سینمایی است که تصاویر را از نظر عمق و رنگ تکمیل می کند. لنزها قیمت نسبتا بالایی دارند و باید برای شروع فیلمبرداری روی یک لنز پرایم و یک لنز زوم سرمایه گذاری کنید. لنزهای عریض برای ایجاد صحنه‌ ها و حفظ فوکوس یکنواخت در سرتاسر تصویر کاربرد دارند و لنزهای طویل کیفیت بیشتری به تصویر یا فیلم می‌بخشند و تصاویر را سینمایی‌ تر می‌کنند. هرچه دیافراگم کوچکتر باشد، لنز سریع تر است و عمق میدان بیشتری دارد. این نوع لنز در نورهای کم عالی عمل می کند. یکی دیگر از جنبه های هیجان انگیز سرمایه گذاری روی یک لنز این است که ارزش آنها هیچوقت کم نمی شود. بنابراین، اگر می خواهید برای تجهیزات سینما لنز بخرید، می‌توانید آن را با قیمتی مناسب پیدا کنید.

استفاده همیشگی از صفحه نمایش موجود در پشت دوربین برای فکوس و تنظیم موارد مختلف، مشکلاتی به همراه دارد؛ مانند تابش خیره کننده نور خورشید. این ابزار چنین مشکلاتی را حل می‌کند. همچنین بزرگ‌نمایی بیشتر، دفت فکوس دستی را چندین برابر افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است قابلیت استفاده از چشمی برای کاربرانی که به ثبت عکس‌های ثابت عادت دارند، مزیتی بزرگ به شمار می‌آورد. پس برای خرید تجهیزات فیلمسازی، لنز را فرموش نکنید.

  • فیلتر

ممکن است استفاده از فیلترها برای یک مبتدی غیر ضروری به نظر برسد. برخی از فیلترهای لنز برای تولید تصاویر شگفت انگیز بسیار ارزشمند هستند. یکی از تجهیزات سینمایی و فیلمبرداری فیلتر ND است. کار با سرعت شاتر هنگام ثبت ویدیو امری دشوار است و همواره توسط فریم ریت محدود می‌شود. هنگام بالا رفتن سرعت شاتر، سوژه‌ها کمی تار به نظر می‌رسند؛ فیلتر ND با فراهم ساختن امکان استفاده از دریچه دیافراگم باز‌تر و کاهش سرعت شاتر در نور بالا، به حل چنین مشکلاتی کمک بسزایی می‌کند.

فیلترهای IRND به جلوگیری از تابش مادون قرمز روی تصویر کمک می کنند. این فیلتر برای دوربین های دیجیتال بسیار مفید هستند و یک محدوده دینامیکی عالی هنگام عکسبرداری ایجاد می کنند.

فیلترهای پلاریزه یکی دیگر از فیلترهای عالی برای دوربین ها و تجهیزات کامل فیلمبرداری می باشند. آن‌ها انعکاس‌ نور و تابش زیاد را قطع می‌کنند.

تجهیزات صوتی در فیلمسازی

  • ضبط کننده صدا یا میکروفون

صدا پنجاه درصد فیلم است. قدرت صدا در سینما نیز اهمیت ویژه ای دارد. صدای خوب قوی ترین سلاح برای جذب مخاطب است. DSLRها ویدیو‌هایی زیبا ثبت می‌کنند اما در مورد صدا، میکروفون‌های داخلی معمولا عملکردی ضعیف دارند و نتایج کمتر از حد انتظار است. صدا نیز عنصری مهم در آثار ویدیویی و فیلمبرداری است، پس بهتر است بخشی از بودجه تجهیزات سینمایی خود را برای این کار کنار بگذارید. سرمایه گذاری در دستگاه های صوتی انتخاب عاقلانه تری است.

یک ویدیوی بد با صدای خوب خیلی بهتر از یک ویدیوی خوب با صدای بد است.

دوربین ها دارای میکروفون داخلی هستند و در میان وسایل سینما قرار می گیرند. اما، ضبط از طریق آنها دشوار است زیرا نمی توانید به سوژه ها نزدیک شوید یا نمی توانید میکروفون را در جهت سوژه ها قرار دهید تا صداهایشان را ضبط کند. صدا پر از نویزهای محیطی است و صدای فرد هیچ وضوح یا کیفیتی ندارد. تنها مزیت میکروفون دوربین این است که صدا به خوبی با فیلم همگام سازی شده است.

در لیست تجهیزات سینمایی حرفه ای، دو نوع میکروفون وجود دارد. میکروفن های Directional یا شاتگان و میکروفون های Lavalier که عموماً به عنوان میکروفون Lav شناخته می شوند. 

میکروفون Shotgun: این نوع میکروفون صدا را به طور مستقیم روی تصویر ثبت شده توسط دوربین ضبط می‌کند. چنین مدل‌هایی کیفیت صدایی بهتر نسبت به میکروفون داخلی دارند و برای مصاحبه‌ها مناسب محسوب می‌شوند. از نقاط ضعف آنها این است که به علت اتصال همیشگی به دوربین، صدا ممکن است هنگام حرکت دوربین دستخوش تغییر شود.

میکروفون Lavalier: میکروفن های lav به دلیل اندازه کوچک و راحتی در حمل و نقل مفید هستند. این مدل برای مصاحبه و ساخت مستند‌ها ضروری محسوب می‌شود. این نوع میکروفون‌ها به افراد مختلف متصل شده و بهترین کیفیت صدا را در اختیارتان می‌گذارند. اگر فیلمسازی تازه کار هستید، برای خرید یا اجازه تجهیزات فیلمسازی، احتمالا فعلا به چنین تجهیزاتی نیاز نخواهید نداشت.

ضبط کننده‌ صدای اکسترنال: در اختیار داشتن چنین دستگاهی آزادی بیشتری نسبت به میکروفون در اختیارتان قرار می‌دهد؛ زیرا می‌تواند آن را در هر موقعیتی به کار ببرید. از دیگر مزایای آنها می‌توان به قابلیت شخصی سازی بیشتر و استفاده راحت‌تر اشاره کرد. هرچند در نهایت، باید زحمت همزمان کردن صدا و تصویر را در مرحله ویرایش به دوش بکشید.

  • هدفون

هدفون ممکن است ابزاری ناچیزی در وسایل فیلمسازی به نظر برسد، اما نقش تعیین کننده دارد. وقتی صداها را ضبط می کنید، ممکن است از آنچه میکروفون شما در حال ثبت است، آگاه نباشید. بنابراین، توصیه می شود همیشه از هدفون برای ضبط صدا استفاده کنید. مطمئناً صدای عبور وسایل نقلیه یا سر و صدای ساخت و ساز دوردست را خواهید شنید. برای خرید یا اجاره تجهیزات فیلمسازی به این نکته توجه کنید.

تجهیزات نورپردازی فیلمبرداری

  • نورپردازی سه نقطه ای

وقتی صحبت از تجهیزات نورپردازی در فیلمسازی می شود، مبتدیان نباید برای خرید آنها سرمایه گذاری کنند. با این حال، اگر می خواهید نور خوبی هنگام فیلمبرداری داشته باشید، یک کیت اولیه تهیه کنید. کیت اصلی باید شامل نورپردازی سه نقطه ای باشد. این ترتیب نورپردازی استاندارد است و برای تمام نورپردازی های داخلی کافی است. نور کلیدی نور اصلی است که شدت روشنایی را تعیین می کند.

نور بعدی در وسایل مربوط به سینما برای پر کردن قسمت های خالی یا سایه های روی قاب تصویر استفاده است. نور حاشیه یا نور پس‌زمینه عمق را تعیین می‌کند و جدایی سوژه را از پس‌زمینه‌اش مشخص می نماید. این ها نورهای های اولیه هستند. با این حال، سینماگران حرفه‌ای فراتر از آن می‌روند تا تصاویری شگفت انگیز با نورهای زیاد یا در دسترس خلق کنند.

لیست قیمت اجاره تجهیزات فیلمبرداری

  • پایه های نور و گیره ها

این ها اجزای ضروری سیستم روشنایی در فیلمسازی حرفه ای هستند که نسبتاً مقرون به صرفه می باشند. آنها برای نگهداری وسایل نیز بسیار مفید هستند. این پایه ها در لیست تجهیزات استودیو تصویربرداری نیز قرار می گیرند.

  • بازتابنده های نور

نورهای تابشی برای پرکردن ملایم سوژه ها استفاده می شوند تا کنتراست غیرطبیعی بالایی روی صفحه نمایش ایجاد نکنند.این بازتابنده ها فضاهای تاریک یا گوشه ها و گوشه های کادر را پر می کنند و عمق بیشتری به تصاویر اضافه می کند. بازتابنده های نور ارزان قیمت در انجام این کارها مفید هستند و یکی از اقلام ضروری تجهیزات فیلمبرداری به شمار می روند. آنها را می توان با دست نگه داشت یا در هر جایی که مناسب است جایگذاری کرد. حتی می توانید آنها را روی یک پایه نصب کنید.

تجهیزات جانبی فیلمسازی

  • سه‌پایه‌ مناسب

لرزش دوربین برای تصاویر ثابت، ناخوشایند است و در ویدیو‌ها، می‌تواند اثر را به مرز نابودی بکشاند؛ بنابر‌این وجود سه‌پایه مناسب و حرفه‌ای ضروری محسوب می‌شود. برای پایه‌ها، نیاز به چیزی محکم و سبک دارید. در مورد سر سه‌پایه اما همه چیز پیچیده‌تر است. اگر قصد ندارید دوربین را حرکت دهید، هر نوعی کفایت می‌کند اما در نهایت که کارتان پیشرفت کرد، نیاز به مدلی پیشرفته‌تر دارید. برای خرید تجهیزات سینمایی، سر‌های Fluid با امکان پذیر ساختن حرکت روان دوربین، گزینه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شوند.

  • کارت‌های حافظه سریع

ویدیوی با کیفیت حجم زیادی اشغال می‌کند، به همین علت باید همیشه فضای کافی در اختیار داشته باشید. سرعت مناسب نیز فاکتوری مهم محسوب می‌شود. اگر از کارت‌های SD استفاده می‌کنید، حتما مدلی با کلاس 10 خریداری کنید. یکی از وسایل فیلمبرداری عروسی و تجهیزات سینمایی همین کارت حافظه قوی می باشد. کارت‌های CF که برای دوربین‌های خیلی حرفه‌ای به کار می‌روند، سرعت بسیار بالایی دارند اما برای داشتن آن‌ها، باید هزینه‌های هنگفتی بپردازید. در نهایت سعی کنید با توجه به بودجه خود، بهترین مدل را انتخاب کنید.

  • نرم‌افزار ویرایش ویدیو

ویرایش ویدیو‌های ثبت شده ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسد اما هنگامی با دیدی متفاوت به آن‌ها نگاه کنید، کار به شدت پیچیده می‌شود. شروع کار با نرم‌افزاری ساده مانند Premiere Elements برای کاربران مبتدی توصیه می‌شود؛ این کار باعث می‌شود خیلی گیج نشوید و سپس سراغ ابزار‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro بروید. این مورد نیز در لیست تجهیزات سینمایی قرار می گیرد.

  • ریل فیلمبرداری

حرکت دوربین برای ویدیو‌های حرفه‌ای ضروری است اما استفاده از این تکنیک و انواع حرکت دوربین در سینما مهارت بالایی می‌طلبد. ریل‌ها یکی از انواع تجهیزات حرکتی فیلمبرداری محسوب می شوند. حرکت نرم دوربین را امکان پذیر ساخته و عملکرد بسیار بهتری نسبت به سه‌پایه به نمایش می‌گذارند. از جمله کاربرد‌های آن‌ها می‌توان به نزدیک یا دور شدن به اجسام و دنبال کردن سوژه‌های متحرک اشاره کرد. این نوع ابزار در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می‌شوند.

لیست تجهیزات سینمایی
تجهیزات سینمایی حرفه ای
  • منابع تامین کننده برق

منبع برق از تجهیزات لازم برای ساخت فیلم کوتاه محسوب می شوند که معمولاً استودیوها تنظیمات برق خوبی دارند، اما زمانی که در حال عکسبرداری در مکان هایی خارجی هستید، توصیه می شود یک منبع برق پشتیبان داشته باشید. از میان لوازم و تجهیزات فیلمسازی، پردازنده های نور بیشترین مصرف برق را دارند. دوربین و ضبط کننده ها انرژی کمتری مصرف می کنند.

برای فیلمسازان مستقل، ال ای دی های کوچک کاربرد دارند. بنابراین، استفاده از ژنراتورهای با توان کم تا متوسط منطقی تر است. برای دوربین‌ها، ضبط‌کننده‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی 5 تا 6 باتری نیاز است.

  • استند مخصوص شانه

همیشه نمی‌توانید دوربین را روی سه‌پایه نگاه دارید؛ در چنین مواقعی Shoulder Rig بسیار کاربردی خواهد بود. از بهترین قابلیت‌های چنین ابزاری می‌توان به استحکام بالا و قابلیت اتصال بهتر لوازم جانبی مانند میکروفون‌ها اشاره کرد. این استند‌ها به هیچ عنوان ارزان قیمت نیستند اما اگر زیاد فیلمبرداری می‌کنید، می‌توانند تاثیر بسزایی رو سطح کار شما داشته باشند. استند شانه در خرید وسایل کارگردانی نیز قرار می گیرد.

  • ابزار فوکوس 

فوکوس یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های فیلمبرداری با دوربین DSLR است. متاسفانه، استفاده از حلقه مخصوص به این کار روی لنز همیشه پاسخگوی نیاز‌های شما نخواهد بود؛ ابزار جانبی Follow Focus با اتصال به لنز، فوکوس کردن را برای شما راحت‌تر می‌سازد. به این نکته دقت کنید اگر کار با چنین دستگاهی را به خوبی بلد نباشید، نتیجه غیر حرفه‌ای خواهد بود.

  • صفحه‌ نمایش اکسترنال

صفحه نمایش 3 اینچی دوربین می‌تواند بسیار شما را محدود کرده و از انجام حرفه‌ای کار باز دارد. انواع مختلفی از صفحه‌نمایش‌های اکسترنال وجود دارند که بیشتر آن‌ها از طریق پورت HDMI به دوربین متصل می‌شوند. با وجود مصرف بالای باتری، قابلیت مشاهده بزرگ‌تر ویدیو‌ها چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

نظر خود را درباره «لیست تجهیزات فیلمسازی و سینمایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لیست تجهیزات فیلمسازی و سینمایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.