زمان مطالعه: 3 دقیقه
سال نو چینی

سال نو چینی

سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است و هر سال در ماه بهمن، سال چینی نو می‌شود.

سال نو چینی بر اساس سال قمری محاسبه می گردد که معمولا در ماه های ژانویه و فوریه در سال های مختلف متغیر است. آسمونی در این بخش مطالبی در مورد سال نوی چینی و تبریک سال نو چینی برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

تاریخ سال نو چینی 2024 به شمسی

سال نو چینی به تاریخ شمسی، شنبه 21 بهمن 1402 می باشد

تاریخ سال نو چینی به میلادی

تاریخ میلادی سال نو چینی مصادف با 10 فوریه 2024 می باشد

تاریخ سال نو چینی به قمری

تاریخ قمری سال نو چینی برابر با 29 جمادی الثانيه 1445 می باشد

تاریخچه جشن سال نو در چین

گفته می شود پیشینه سال نوی چینی به قرن چهاردهم قبل از میلاد برمی‌گردد، زمانی که سلسله شانگ در چین حکومت می‌کرد. یک افسانه می گوید که هیولایی به نام نیان (سال) در آغاز هر سال به روستاییان حمله می کرد. نیان از صداهای بلند، نورهای روشن و رنگ قرمز می ترسید. مردم از این چیزها برای دور کردن این جانور استفاده می کردند.

از آنجایی که اژدها در چین نماد قدرت و خوش شانسی است، بسیاری از مناطق این کشور دارای رقص اژدها هستند که در طی آن یک عروسک اژدها رنگارنگ و طولانی در خیابان ها رژه می رود. در سال نو چینی، مردم خانه های خود را تمیز می کنند تا از شر بدشانسی های باقی مانده از سال قدیم خلاص شوند.

چگونه به زبان چینی سال نو را تبریک بگوییم؟

 
新 年 快 乐 

تلفظ انگلیسی تبریک سال نو چینی
: Xīnnián kuàilè
تلفظ فارسی تبریک سال نو چینی: شینیِن کوآیلا

 

عموم مردم در چین به همین زبان به یکدیگر تبریک می گویند. اما در زبان کانتونی، زبان اصلی جنوب چین و هنگ کنگ، تبریک سال نو چینی Gong Hei Fat Choy :(恭喜發財) می باشد که به معنای "آرزوی رفاه برای شما" است.

تعطیلات سال نو چینی

 گاهشماری چینی، گاهشماری ترکیبی شمسی-قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند. سال نو با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو چینی، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد.

 جشن های چینی ها در سال نو چینی
 جشن های چینی ها در سال نو چینی

در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

زمان سال نو چینی

شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله 21 ژانویه تا 21 فوریه) است. در این بازه زمانی حلول ماه جدید (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است.

سال نو چینی 2024 چه حیوانی است؟

هر سال یکی از 12 حیوان در زودیاک چینی به عنوان نام سال انتخاب می شود. حیوان سال نو چینی 2024، ببر است. گفته می شود کودکانی که در سال پیش رو متولد می شوند، شجاع، رقابتی و قوی خواهند بود.

آداب و رسوم سال نو چینی

چینی‌های بودایی، در این روز از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. بودائیان بر این باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در روز اول سال نو، خوش یمن نیست؛ بنابراین معمولاً غذای این روز، از قبل پخته می‌شود. همچنین در این روز، چینی‌ها به دیدار و بازدید بزرگترهای خانواده می‌روند.

 سال نو چینی امسال
سال نو چینی امسال 2022

رقص شیر یکی از کهن‌ترین آیین‌های چینی است که در این روز انجام می‌پذیرد. برخی خانواده‌ها برای از بین بردن شرّ ارواح خبیثه، این گروه‌های عروسک گردان را به خانه دعوت می‌کنند تا با آهنگ‌ها و رقص‌های خاص، بدیمنی این روز را از بین ببرند. از دیگر آداب و رسوم این جشن، هدیه پاکت سرخ است.

جشن سال نو چینی در سایر کشورها

در ویتنام مردم خانه های خود را تمیز می کنند و آن را با گل های تازه مانند شکوفه های هلو نشان دهنده انرژی و رفاه است.

رقصندگان شیر در رژه سال نو قمری در ویتنام
رقصندگان شیر در رژه سال نو قمری در ویتنام

در کره شمالی و کره جنوبی سئولال را جشن می گیرند که سه روز طول می کشد. خانواده‌های کره‌ای در آیینی به نام Charye به نیت اجدادشان غذا می‌دهند تا برکات آن را برای سال آینده به دست آورند.

در مغولستان، این جشنواره را تاساگان سار می نامند. برخی از مردم مغولستان آن را جشنواره ماه سفید می نامند. 

نیویورک یک مراسم فشفشه برگزار می کند که در آن حدود 600000 ترقه در پارک سارا دی روزولت منفجر می شود. پس از آن در خیابان های محله چینی ها رقص و رژه شیرها برگزار می شود.

رژه سال نو چینی در نیویورک
رژه سال نو چینی امسال در نیویورک

در سنگاپور رژه خیابانی به نام چینگای برگزار می شود که شامل لباس های رنگارنگ، اجرای زنده و آتش بازی است.

منچستر خانه یکی از بزرگترین و قدیمی ترین جوامع چینی بریتانیا است و در سال نو در یک رژه تماشایی، اژدهای 53 متری آن در خیابان ها به سمت محله چینی های شهر حرکت می کند.

جشن سال نو چینی امسال در منچستر انگلیس
جشن سال نو چینی در منچستر انگلیس
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سال نو چینی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سال نو چینی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.