زمان مطالعه: 5 دقیقه
جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation

جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation

عمل جراحی زیبایی چانه عبارت است از تغییر شکل چانه با استفاده از کاهش ، تغییر شکل و یا افزایش حجم آن. مردم در...

جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation
جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation

عمل جراحی زیبایی چانه عبارت است از تغییر شکل چانه با استفاده از کاهش ، تغییر شکل و یا افزایش حجم آن. مردم در سنین مختلف و به دلایل متنوعی به دنبال عمل جراحی زیبایی فک و چانه هستند. ممکن است احساس کنید که چانه و فک بسیار کوچک یا بسیار بزرگی دارید و مایل باشید برای بهبود ظاهر آن عمل جراحی انجام دهید. به همین بهانه آسمونی در این مقاله راهنمای کاملی در مورد جراحی چانه برای شما عزیزان تهیه کرده است.

همچنین ممکن است چانه یا فک کوچک باشد و این باعث شود بینی بزرگ به نظر آید ، در این صورت فرد به دنبال عمل جراحی زیبایی بینی است تا اندازه بینی خود را کاهش دهد ؛ در حالی‌که نمی‌داند که یک چانه کوچک بینی را بزرگ‌تر به نظر می‌آورد. در مواردی انجام عمل چانه یا فک به صورت همزمان با عمل بینی ممکن است به تعادل کلی صورت شما کمک کند ، در موارد حجم دادن به چانه ، میتوان از  تزریق ژل به چانه برای حجیم تر کردن چانه استفاده نمود .

آناتومی و تجزیه و تحلیل چانه و فک :

اگر احساس می‌کنید ناحیه چانه یا فک‌ تان مشکل دارد ؛ باید چانه ، فک و انسداد دندان‌ هایتان مورد معاینه و بررسی قرار گیرد. گاهی اوقات ممکن است فک بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد و انسداد دندان‌ها به ترکیبی از تنظیم با ارتودونسی و عمل جراحی فک نیاز داشته باشد. این روش درمانی با نام ارتوگناتیک (orthognathic) شناخته شده که به مشاوره فک صورت و مشاوره ارتودونسی به‌صورت همزمان نیاز دارد.

تمام افرادی که به دنبال عمل جراحی چانه و فک هستند باید با انجام یک تست اشعه ایکس (تصویربرداری رادیولوژی) مورد معاینه قرار گیرند. با تصویر اشعه ایکس می‌توان مقدار استخوانی که باید در عمل جابجا شود را مشخص کرد و همچنین آسیب‌های فک و دندان‌ها را که ممکن است روی عمل جراحی تأثیر بگذارد را مورد بررسی قرار داد.

روش‌های مختلفی برای عمل جراحی چانه وجود دارد که می‌توان انجام داد. برای تشخیص بهترین نوع درمان باید هم از نظر بالینی و هم با رادیوگرافی، یک ارزیابی کامل روی بیمار انجام داد.

chin-implantation
chin-implantation

منتوپلاستی (کوچک کردن چانه بزرگ) :

اگر چانه بزرگی دارید می‌توانید برای کاهش اندازه آن، یکی از دو روش زیر انتخاب کنید :

  • تراشیدن چانه به روش ساده می‌تواند گوشه‌های اضافی چانه را برطرف کند و اندازه کلی چانه را کاهش دهد. این روش می‌تواند از طریق ایجاد یک برش کوچک در دهان یا در زیر چانه انجام شود.
  • اگر چانه شما خیلی بزرگ باشد ، ممکن است عمل تراشیدن باعث ایجاد شُل شدن و افتادگی پوستی که استخوان را می‌پوشاند (پتوز) شود. در این مورد ممکن است لازم باشد کمی از استخوان سرتاسری چانه بریده شود و به سمت عقب حرکت داده شود. معمولاً استخوان چانه با پیچ و صفحات مخصوصی ثابت نگه داشته می‌شود و این پیچ و صفحات تا زمان بهبودی در چانه باقی می‌مانند. این کار باعث می‌شود پوست به استخوان سطحی چانه متصل باقی بماند و احتمال اینکه بعد از عمل شُل و افتاده شود، کاهش یابد.

برجسته و بزرگ کردن چانه کوچک :

اگر چانه کوچکی دارید ، برای بهبود آن و ایجاد یک چهره متعادل گزینه‌ های درمانی زیادی وجود دارد. در صورتی که ارتفاع و عرض چانه و فک شما طبیعی و مناسب باشد ، ممکن است یک پروتز چانه برای بهبود ظاهر آن کافی باشد. به طور کلی پروتزها برای افزایش حجم‌های کوچک مناسب هستند ؛ اگر یک افزایش حجم قابل‌توجه یا فرایند جابجا کردن استخوان نیاز باشد، برای تغییر عرض و ارتفاع چانه باید یک عمل ژینوپلاستی انجام داد.

برجسته و بزرگ کردن چانه با جراحی پروتز :

پروتز چانه محدودیت‌های خاص خودش را دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • پروتز تنها می‌تواند یک افزایش حجم به چانه بدهد، بدون اینکه ارتفاع عمودی یا عرضی چانه را تغییر دهد.
  • پروتز معمولا برای تقویت حجم چانه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود.
  • پروتز در معرض خطر آلوده شدن قرار دارد و اگر این اتفاق بیفتد باید پروتز را از جایش برداشت. سپس یا باید پروتز جدیدی که عفونت ندارد را جایگذاری کرد یا یک عمل ژینوپلاستی انجام داد.
  • گاهی اوقات پروتز می‌تواند باعث تحریک استخوان فک و در نتیجه باعث وارد شدن آسیب به ریشه‌های دندان‌ها شود.
  • گاهی اوقات ممکن است پروتز پس از جایگذاری به اطراف حرکت کند، مگر اینکه با پیچ در جای خود ثابت شده باشد.
  • گاهی اوقات لبه‌های پروتز ملموس و واضح است.

ژینوپلاستی (جراحی برجسته و بزرگ کردن چانه کوچک) :

ژینوپلاستی روشی است که اغلب تهاجمی‌تر از روش پروتز مصنوعی است ؛ به این معنی که در روش ژینوپلاستی ، برای تغییر شکل چانه استخوان آن برش داده می‌شود. با این حال با گذشت زمان استخوان التیام می‌یابد و در موقعیت جدید خود قرار می‌گیرد و چانه جدید ، یک بخش طبیعی از چارچوب اسکلتی صورت می‌شود.

در طول فرایند بهبودی قطعات استخوان با پیچ و صفحات تیتانیومی که اغلب در آنجا باقی می‌مانند ، به یکدیگر متصل می‌شوند. در صورت آلوده شدن پیچ و صفحات باید آنها را برداشت ؛ این کار بسیار ساده است و روی ظاهر چانه تأثیری نمی‌گذارد.

یکی دیگر از مزایای ژینوپلاستی نسبت به پروتز چانه این است که استخوان چانه جلو برده می‌شود. عضلاتی که کف دهان و قسمت بالایی گردن را محافظت می‌کنند نیز به جلو برده می‌شوند زیرا این‌ها به قسمت پشتی چانه متصل هستند ؛ بنابراین در این عمل همزمان شکل و فرم خط گردن نیز بهبود می‌یابد.

قابلیت تغییر در عمل ژینوپلاستی نسبت به  پروتز بسیار بیشتر است. با حرکت دادن چانه به سمت جلو یا عقب، شما می‌توانید ارتفاع عمودی یا عرضی چانه را تغییر دهید ؛ برای کوچک کردن می‌توان قسمت کوچکی از استخوان را حذف کرد و برای بزرگ کردن می‌توان از عمل پیوند استخوان استفاده کرد. عمل پیوند استخوان را می‌توان ترجیحا با استخوان خود بیمار و یا با یک استخوان جایگزین انجام داد.

جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation
جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation

فرایند بهبودی بعد از عمل جراحی :

  • در چند روز اول کمی تورم و کبودی ایجاد می‌شود و 7 تا 14 روز طول می‌کشد فرد به فعالیت‌های طبیعی زندگی بازگردد.
  • ممکن است تا چند ماه بعد از عمل و تا زمانی که ورم چانه فروکش نکرده ، شکل نهایی چانه معلوم نشود.
  • اگر از روش برش داخل دهانی استفاده شد ، توصیه می‌شود تا چند روز بعد از عمل یک رژیم غذایی نرم انتخاب کنید تا زخم دهان سریع‌تر بهبود یابد.
  • معمولا آنتی‌ بیوتیک‌ها و دهان‌ شویه‌ها تجویز می‌شوند ؛ رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره بهبودی بسیار مهم است.
  • بعد از گذشت 6 تا 7 روز از عمل ، بخیه‌ها باید برداشته شوند.

عوارض احتمالی عمل جراحی چانه :

تمام عمل‌ها عوارضی دارند که عبارتند از :

خطر خونریزی ، عفونت و وارد آمدن آسیب به ساختارهای مجاور.

عوارض عمل جراحی چانه عبارتند از :

  • کشش و کبودی عصب‌های حسی لب پایینی که باعث می‌شود لب بی‌حس شود یا احساس سوزش کند.
  • ممکن است بعد از عمل ، پوست پوشاننده نوک چانه بی‌حس شود.
  • دندان‌ ها نیز ممکن است آسیب ببینند.

معمولا بی‌ حسی ایجادشده در جراحی زیبایی چانه موقتی است اگرچه ممکن است بازیابی آن هفته‌ ها و ماه‌ ها طول بکشد و در موارد بسیار نادر ممکن است بی‌ حسی دائمی باشد. انجام تصویربرداری با اشعه ایکس می‌تواند موقعیت و طول دندان‌ها را ارزیابی کند و همچنین مشکلات مربوط به فک و دندان که از قبل وجود داشتند را نیز مشخص کند.

 

نظر خود را درباره «جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جراحی چانه - ( GenioPlasty (Chin Implantation فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.