زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرویس و نگهداری چیلر

سرویس و نگهداری چیلر

سرویس و نگهداری چیلر تعمیر و نگهداری چیلر که از جمله تجهیزات بسیار مهم در سرمایش هستند و به طور کلی می...

سرویس و نگهداری چیلر

سرویس و نگهداری چیلر
سرویس و نگهداری چیلر

تعمیر و نگهداری چیلر که از جمله تجهیزات بسیار مهم در سرمایش هستند و به طور کلی می توان آنها را به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم کرد. به طور کلی چیلرهای تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی به عنوان منبع اصلی برای ایجاد سرمایش استفاده می کنند.

با توجه به پیچیدگی های تئوریک و تکنیکی فرآیند تبرید، سرویس و نگهداری چیلر دارای حساسیت ویژه ای می باشد. فناوری تبرید جذبی روشی عالی برای تهویه مطبوع مرکزی در تأسیساتی است که ظرفیت دیگ اضافی داشته و می توانند بخار یا آب داغ مورد نیاز برای راه اندازی چیلر را تأمین نمایند. چیلر های جذبی ظرفیت بین 25 تا 1200 تن برودتی را براحتی تأمین می کنند. البته لازم به ذکر است که در خصوص تکنولوژیهای نوین این صنعت ، برخی تولید کنندگان موفق شده اند که چیلرهای جذبی با ظرفیت معادل5000 تن نیز تولید کنند. در سیستمهای جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می شود. گرمای مورد نیاز برای کارکرد این چیلرها به طور مستقیم از گاز طبیعی یا گازوئیل تأمین می گردد

اجزای اصلی که برای سرویس و نگهداری چیلر باید به آن اشاره کرد

1- کمپرسور : کمپرسور نسبت به ظرفیت و طراحی چیلر می تواند از نوع رفت و برگشتی، مارپیچی، گریز از مرکز و در برخی موارد حلزونی می باشد.

2- کندانسور : کندانسور بسته به مدل، طراحی و ظرفیت چیلر می تواند از نوع آبی یا هوایی باشد. کندانسور آبی در چیلر معمولا از نوع پوسته و لوله و یا صفحه ای می باشد و جهت تبادل حرارتی آب با مبرد و تامین آب سرد، نیاز به یک برج خنک کننده می باشد که به تاسیسات آن اضافه می گردد. کندانسور هوایی چیلر در دو نوع طراحی می گردند: در نوع اول، کندانسور از چیلر جدا بوده و در فضایی که با هوای آزاد در ارتباط داشته باشد نصب می گردد و در نوع دوم، کندانسور بر روی بدنه چیلر نصب می گردد که در این صورت چیلر باید در فضای آزاد نصب گردد.

3- شیر انبساط : شیر انبساط چیلر بسته به طراحی آن می تواند از نوع ترموستاتیک ، فشاری و یا الکترونیک باشد.

4- اواپراتور : اواپراتور چیلر می تواند از نوع پوسته و لوله، پوسته و کویل و یا صفحه ای باشد و جهت جلوگیری از اتلافات حرارتی بدنه آن عایق می گردد. اجزای فرعی که برای تعمیر چیلر و نگهداری از آن باید به آن اشاره کرد

برای تعمیر چیلر باید به اجزا مختلف آن توجه داشت. از این اجزا می توان به رسیور تانک، ساید گلاس، فیلتر درایر، کلیدهای حفاظتی، ترمیستورها، آکومولاتور و اجزای الکتریکی و کنترلی دیگر اشاره کرد. ملحقات چیلر

در سرمایش با دستگاه چیلر، ملحقاتی نیز در سیستم نیاز می باشد تا عملکرد سیستم را تکمیل کند که از جمله می توان به دستگاههای زیر اشاره نمود: 1- پمپ : جهت گردش آب در دو مسیر اواپراتور چیلر تا فن کویل یا هواساز و همچنین کندانسور تا برج خنک کن (در کندانسورهای آبی)

2- برج خنک کن : در چیلرهای دارای کندانسور آبی جهت خنک کردن آب کندانسور بکار می رود.

3- فن کویل یا هواساز : فن کویل همان گونه که از نامش پیداست، دستگاهی است دارای کویل یا لوله هایی که تشکیل محفظه ای برای فن می دهند. کارکرد دستگاه به گونه ای است که بر اثر چرخش فن، هوای محیط از میان کویل ها عبور کرده و به محیط برمی گردد؛ از این رو اگر کویل ها سرد باشند، محیط خنک شده و اگر گرم باشند، محیط گرم می شود؛ عموما ماده ای که داخل کویل ها حرکت می کند، آب است. گرم یا سرد کردن آب داخل کویل های فن کویل، توسط یک دستگاه چیلر صورت می پذیرد که می تواند از نوع جذبی یا تراکمی باشد. فن کویل ها در انواع دیواری، زمینی و سقفی کانالی قابل استفاده هستند.

4- لوله کشی، وصاله ها و شیرآلات

نظر خود را درباره «سرویس و نگهداری چیلر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سرویس و نگهداری چیلر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.