زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی تیم های کوپا آمه ریکا ؛ شیلی ، فوتبال پیشرویی که جا ماند ...

معرفی تیم های کوپا آمه ریکا ؛ شیلی ، فوتبال پیشرویی که جا ماند ...

معرفی تیمهای حاضر در کوپا آمه ریکا / اختصاصی آسمونی ورزشی - مهدی زارعیشيلي ؛ فوتبال پيشرويي كه جا ماند ......

معرفی تیمهای حاضر در کوپا آمه ریکا / اختصاصی آسمونی ورزشی - مهدی زارعی

شیلی ؛ فوتبال پیشرویی که جا ماند ...

معرفی تیم های کوپا آمه ریکا ؛ شیلی ، فوتبال پیشرویی که جا ماند ...
معرفی تیم های کوپا آمه ریکا ؛ شیلی ، فوتبال پیشرویی که جا ماند ...

شناسنامه فوتبال شیلی لقب: لاروخا بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسیون فوتبال شیلی (federacion de futbol de chile) بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 6 (آوریل 1998) بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 84 (دسامبر 2002) تعداد حضور در جام جهانی: 9 بهترین پیروزی: شیلی (7-0) ونزوئلا (29 آگوست 1979 در ونزوئلا) شیلی (7-0) ارمنستان (4 ژانویه 1997 در «وینادلمار») بدترین شکست: شیلی (0-7) برزیل (17 سپتامبر 1959 در «ریودوژانیرو») استادیوم ملی: استادیو ناسیونال، استادیو مومنتال داوید آریانو علامت اختصاری در فیفا: chi

آغاز فوتبال در قرن نوزدهم

آسمونی ، فدراسیون فوتبال شیلی، دومین فدراسیون قدیمی در‌آمریکای جنوبی است. این فدراسیون در 19 ژوئن 1895 در «والپارایسو» تأسیس شد و اندکی بعد به یکی از نهادهای تأثیرگذار فوتبال در آمریکای جنوبی بدل شد. این فدراسیون همراه با آرژانتین، برزیل و اروگوئه، اتحادیه فوتبال آمریکای جنوبی ( CONMEBOL ) را تأسیس کردند و همین تیمها بودند که در سال 1916 نخستین دوره مسابقات قهرمانی آمریکای جنوبی را بین خود برگزار کردند. رقابت‌هایی که امروزه با عنوان « کوپا آمه‌ریکا » شناخته می‌شود. تیم ملی شیلی نیز از سال 1910 کار خود را آغاز کرد. اولین بازی ملی این تیم در 27 می آن سال در خاک آرژانتین، با شکست (3-1) مقابل میزبان همراه شد.

chile-national-football-team
chile-national-football-team

قعرنشین همیشگی آمریکای جنوبی

بازیکنان شیلی به مدت 3 دهه با پیراهن‌های سپید و شورت و جوراب آبی در بازیها شرکت کردند. آنها با وجود قدمت فدراسیون، نسبت به سایر رقبایشان به مراتب ضعیف‌تر بودند. کسب چهار عنوان چهارمی کوپاآمه‌ریکا در سالهای 1916، 1917، 1919، 1920 و 1924 همراه با یک مقام پنجمی (1922) تمام واقعیت فوتبال این کشور در ادوار نخستین جام ملتهای آمریکای جنوبی را نشان می‌داد. ضمن این که این تیم در بازیهای سالهای 1921، 1923، 1925، 1927 و 1929 غایب بود. هرچند که حضور یا عدم حضور شیلی، تفاوت چندانی در کیفیت مسابقات ایجاد نمی‌کرد!

یک کرنر ، یک گل

شیلی در سال 1926 و به لطف دومین میربانی خود در کوپا آمه‌ریکا سرانجام اولین عنوان خود را کسب کرد و به مقام سوم بازی‌ها دست یافت. در دوازدهم اکتبر 1926 و در مسابقه در برابر بولیوی، تیم شیلی اولین تیمی بود که در کوپاآمه‌ریکا با ضربه کرنر به گل دست می‌یافت. اما کوپاآمه‌ریکا به مسیر خود ادامه می‌داد و شیلی به عنوان یکی از بنیانگذاران کنفدراسیون آمریکای جنوبی، هرگز به پیروزی و قهرمانی دست نمی‌یافت!

اتفاقاتی ماندگار در فوتبال شیلی

جام جهانی 1930 در اروگوئه برگزار می‌شد و حضور شیلی در این مسابقات، امری کاملاً طبیعی بود. بازیکنان این تیم در 16 جولای و در حضور تنها هفت هزار تماشاگر استادیوم « پارک سنتوال » مقابل مکزیک ایستادند و با دوگل « کارلوس ویدال » و گل به خودی « مانوئل روساس » (3-0) پیروز شدند. سه روز بعد 50 هزار تماشاگر به استادیوم « سنته ناریو » آمدند تا نبرد شیلی و فرانسه را تماشا کنند. مسابقه‌ای که با تک گل « گی یرمو سوبیابره » به سود شیلی خاتمه یافت. اما آن‌چه نام این بازیکن را در تاریخ ثبت کرد، این گل نبود! اسمونی ، بلکه اولین پنالتی از دست رفته جام جهانی بود که توسط سوبیابره و در این مسابقه رخ داد. آخرین دیدار شیلی، یک فینال واقعی بود. زیرا آرژانتین هم پیش از این صاحب دو برد شده بود و تنها یکی از دو تیم راهی مرحله نیمه نهایی می‌شدند. در این دیدار طی 15 دقیقه ابتدایی سه گل به ثمر رسید که تک گل شیلی توسط « سوبیا بره » به دست آمد. اما سرانجام مسابقه (3-1) خاتمه یافت و تیم شیلی دست خالی به کشور خود، بازگشت.



پیراهنی جدید برای تیم ملی

در دهه سی و چهل نیز نتایج شیلی در کوپاآمه‌ریکا تغییری نکرد. عناوین چهارمی (1935) پنجمی (1937) چهارمی (1939) ششمی (1942)، پنجمی (1946) چهارمی (1947) پنجمی (1949). تنها عناوین سومی تیم نیز در سالهای 1941 و 1945 و به لطف میزبانی شیلی به دست آمد. اما یک تغییر بزرگ در تیم ملی رخ داد: از 1941 تیم با پیراهن سرخ به میدان رفت و لقب « سرخ‌ها » روی تیم باقی ماند. تا 1947 شورت تیم سپید و جوراب تیم آبی بود. اما از آن به بعد شورت آبی و جوراب سپید شد. رنگهایی که تا امروز تغییر نکرده است.

زلزله، میزبانی و... نبرد سانتیاگو

نتایج شیلی در جام جهانی 1950 نیز کاملاً قابل پیش‌بینی بود. دو شکست (0-2) در برابر زلزله و تسونامی که در تاریخ، بشر به چشم خود دیده بود رخ داد. روزنامه‌نگاران ایتالیایی از میزبانی شیلی انتقاد کردند و این امر چنان خشم ملت شیلی را برانگیخت که «آنتونیو گیرلی» و «کورادو پیزینای» نویسندگان ایتالیایی برای حفظ جان خود، به ایتالیا بازگشتند. تنها چند روز قبل از شروع جام، خبرنگاری آرژانتینی مورد ضرب و شتم مردم قرار گرفت. زیرا او را با ایتالیایی‌ها اشتباه گرفته بودند! مسابقه دو تیم نیز مطابق پیش‌بینی‌ها به جنجال کشیده شد ولی «کن آستون» داور انگلیسی تنها خطاهای بازیکنان آتزوری را مجازات می‌کرد! ایتالیایی‌ها در نیمه اول 9 نفره شدند اما «هونوریو ‌لاندا» و «لئونل سانچز» با وجود آن که به صورت بازیکنان ایتالیا مشت زدند، هرگز جریمه نشدند! شیلی در چنین شرایطی ایتالیا را (2-0) شکست داد. این تیم در روز 30می (3-1) سوییس را هم برد و در دور یک چهارم نهایی، پیش روی 17268 نفر (2-1) شوروی را شکست داد. سانچز و «الادیو روخاس» برای شیلی گلزنی کردند و تیم حریف برزیل در نیمه نهایی شد. شکست (4-2) مانع از ورود شیلی به فینال شد تا در روز 16 ژوئن 1962 شیلی لحظه‌ای تاریخی را جشن بگیرد این اتفاق با پیروزی (1-0) مقابل یوگسلاوی به دست آمد که تیم را به عنوان سومی جام جهانی رساند.

chile-national-football-team
chile-national-football-team

58 سال بدون پیروزی!

شیلی پس از عنوان سومی جام جهانی دیگر رنگ پیروزی در جام جهانی به خود ندید. آنها تنها عضو مؤسس اتحادیه فوتبال آمریکای جنوبی بودند که طعم قهرمانی در کوپاآمه‌ریکا را نچشیدند  و برای رسیدن به این افتخار تا سال 2015 انتظار کشیدند. در سالهای 1966، 1974 و 1982 تیم در جام جهانی حاضر بود اما تنها سه مساوی کسب کرد. در این سالها تنها نام «کارلوس کاسزلی» در تاریخ شیلی و فوتبال جهان جاودانه شد. زیرا او در مسابقه جام جهانی 1974 مقابل آلمان غربی، کارت قرمز گرفت و پس از رسمی شدن استفاده از کارتهای زرد و قرمز، نخستین بازیکنی بود که چنین کارتی را پیش روی خود دید. در سال 1998 هم شیلی طعم پیروزی را نچشید اما با تساوی مقابل ایتالیا، اتریش و کامرون راهی دور دوم شد. پایان کار شیلی در جام جهانی 1998 و 2010 دقیقاً مثل یکدیگر بود. حذف در یک هشتم نهایی مقابل برزیل! با این تفاوت که شیلی سرانجام در سال 2010 تیمهای هندوراس و سوییس را شکست داد و به طلسم ناکامی‌های خود در جامهای جهانی، خاتمه داد. شیلی در جام جهانی 2014 هم دست به کار بزرگی زد و با برد مقابل استرالیا و اسپانیا به دور دوم رسید. از بد حادثه حریف یک هشتم نهایی این تیم برزیل میزبان بود و در شرایطی که حتی تیر دروازه به کمک برزیل آمد، شیلی با شکست در ضربات پنالتی به شکلی سزاوارانه از جام کنار رفت. پس از آن دوران درخشان شیلی ادامه یافت و این تیم موفق شد دو بار پیاپی با برتری مقابل آرژانتین قهرمانی کوپا آمه ریکا را از آن خود سازد.   اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «معرفی تیم های کوپا آمه ریکا ؛ شیلی ، فوتبال پیشرویی که جا ماند ...» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های کوپا آمه ریکا ؛ شیلی ، فوتبال پیشرویی که جا ماند ... فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.