خرید بلیط هواپیما اولین گام برای رفتن به سفر محسوب می‌شود. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما شما دو انتخاب دارید: بلیط چارتری و بلیط سیستمی. بلیط‌های چارتری یا سیستمی هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند که زمان تعیین‌کننده برتری هرکدام نسبت به دیگری خواهدبود. با آسمونی همراه باشید.

انواع بلیط هواپیما

انواع بلیط هواپیما
انواع بلیط هواپیما

بلیط های هواپیما یا چارتری هستند یا سیستمی. اما هرکدام از این دو نوع می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند. بلیط هواپیما یک طرفه، بلیط هواپیما رفت‌وبرگشت، بلیط کانکشن یا کلاس های ترکیبی. هرکدام از این انواع بلیط هواپیما خصوصیات مشخصی دارند.

بلیط هواپیما یک طرفه

اگر قصد برگشت به مبدا را نداشته باشید، بهترین راه خرید بلیط یک طرفه است. بلیط یک طرفه، بلیطی است که فقط یک مسیر دارد، شما از یک مبدا مشخص به مقصد مشخصی می‌روید و سفرتان تمام می‌شود. این بلیط بیشتر برای کسانی پرکاربرد است که بازه مشخصی برای ماندن در مقصد ندارند، دانشجوها، مهاجرها یا کسانی که می‌خواهند بازه طولانی در یک محل بمانند از بلیط یک طرفه استفاده می‌کنند.

بلیط هواپیما رفت و برگشت

برخلاف بلیط یک طرفه، بلیط های رفت و برگشت، برای کسانی است که بازه مشخصی برای سفر دارند. برای سفرهای کاری چندروزه، سفرهای تفریحی در تعطیلات و سفرهایی که به هر دلیلی زمان معین دارند، بهترین گزینه بلیط رفت و برگشت است. دلیل این موضوع هم واضح است. قیمت یک بلیط رفت و برگشت از قیمت دو بلیط یک طرفه کمتر است.

بلیط پروازهای کانکشن

این اصطلاح برای بلیط هایی استفاده می‌شود که امکان پرواز مستقیم از مبدا به سمت مقصد وجود نداشته باشد، برای مثال اگر بخواهید از تهران به نیویورک بروید، باید در بین راه در فرودگاه آلمان توقف داشته باشید. در این صورت بلیط پروازهای کانکشن شما به صورت تهران آلمان و آلمان نیویورک خواهد بود. البته پروازهای کانکشن ممکن است است بیشتر از یک توقف داشته باشند. از پروازهای کانکشن معمولآ به دلیل طولانی بودن مسیر مستقیم استفاده می‌شود.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط هواپیما
بلیط هواپیما

بلیط های سیستمی نوعی از بلیط های هواپیمایی محسوب می‌شوند که قیمت آن‌ها مستقیما توسط شرکت هواپیمایی تعیین می‌گردد. این بلیط‌ها برنامه زمانی منظم و ثابتی دارند و ظرفیت پرواز و نرخ آن‌ها توسط ایرلاین از قبل برنامه‌ریزی می‌شود. قیمت بلیط‌های سیستمی در نمایندگی‎‌های رسمی شرکت هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری به دلیل ثابت بودن، یکسان هستند. در واقع مهم‌ترین ویژگی بلیط سیستمی این است که قیمتش همیشه ثابت است و تغییر نمی‌کند.

بلیط چارتری چیست؟

بلیط چارتری
بلیط چارتری

چارتر به معنی اجاره کردن  یا در بست نمودن می باشد. وقتی صحبت از سفر و گردشگری به میان می آید چارتر به معنی اجاره کردن تمام صندلی های یک هواپیما (پرواز چارتر) یا اجاره کردن بخشی از صندلی های هواپیما یا قطار و یا اتاق های هتل است. پروازهای چارتر به وسیله یک ارگان یا سازمان از یک ایرلاین  برای مدت معین به اجاره در می آید .

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

  • بلیط سیستمی قیمت ثابتی دارد ولی قیمت بلیط های چارتری مدام تغییر می‌کند.
  • بلیط چارتری را در بیشتر موارد نمی‌توان کنسل کرد، درحالی‌که امکان کنسلی بلیط سیستمی در هر زمانی وجود دارد.
  • قیمت بلیط سیستمی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است در حالی که قیمت بلیط چارتری برای همه سنین یکسان است.
  • مقدار باز مجاز بار در پروازهای چارتری ( بخصوص پروازهای خارجی) کمتر از بار مجاز در پروازهای سیستمی است.
نظر خود را درباره «بلیط هواپیما؛ تفاوت بلیت چارتر با سیستمی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بلیط هواپیما؛ تفاوت بلیت چارتر با سیستمی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.