زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقد فیلم دربست علی خامه پرست

نقد فیلم دربست علی خامه پرست

فیلم سینمایی «دربست» اولین ساخته علی خامه پرست در گروه هنر و تجربه اکران شده است. «دربست» فیلمی کاملا مسقل و...

charter1
charter1

فیلم سینمایی «دربست» اولین ساخته علی خامه پرست در گروه هنر و تجربه اکران شده است. «دربست» فیلمی کاملا مسقل و تجربی است. آسمونی در این بخش اطلاعاتی از فیلم دربست مانند بازیگران و کارگردان و همچنین بررسی فیلم دربست برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

فیلم دربست به زندگی پارسا جوان 30 ساله ای که بعد از مرگ پدرش و شرایط نامساعد روحی ناخواسته درگیر مسافر کشی می شود و در تقابل با افراد مختلف جامعه رفته رفته از انزوا خارج شده و به زندگی امیدوارانه تر نگاه می کند. علی خامه پرست، نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاهی چون «دزد کوچولو»، «رعد»، «نمی‌خواهم باشم»، «نت»، «در آرزوی داشتن» و فیلم نیمه بلند «8 تیر» را در کارنامه کاری خود دارد. پخش بین المللی فیلم «دربست» را فیدان فیلم برعهده دارد.

charter2
charter2

یادداشت علی خامه پرست، کارگردان فیلم «دربست»:

ماحصل مشاهداتم در مترو و اتوبوس همگانی و دقت بر روی مسافرانی که غرق در رویاها و خیره به نقطه‌ای در سکوت در حال طی مسیر بودند و بحث‌های عامیانه ما بین راننده تاکسی و مسافران در باب تورم و مشکلات زندگی و …

و همچنین یکی از دوستان نزدیکم که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد به مسافرکشی اشتغال دارد، خاطرات این دوستم و سایر دوستان که تعداد آن‌ها هم کم نیست به انضمام تجربیات شخصی‌ام در فضاهای مختلف، تبدیل شد به هفتاد داستان کوتاه، که اغلب آن‌ها اجازه طرح در قالب یک فیلم را نداشتند،اما با گذر زمان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ذهن من بروز کرد و منجر به ساخت فیلم سینمایی «دربست» شد.

خلاصه فیلم «دربست»:

قصه انسان‌ها در هم تنیده می‌شود، تا قطعات گمشدۀ پازل زندگی تو پیدا شود. اینکه در این دنیا مقصدی هست و تو گاه باید «دربست» برسی به انتهای راه، کاش انتهای این راه شروع قصه‌ای تازه باشد و نه پایان تمام قصه‌ها.

charter3
charter3

عوامل فیلم «دربست»:

شقایق فراهانی، رضا ناجی، امیرحسین صدیق، فرزین صابونی، بیژن بنفشه خواه، محسن افشانی، حسین سلیمانی، خاطره حاتمی، احسان کرمی، سعید اژدرپور، امیر کربلایی زاده، علی راسخ، حسین عباسی، کریستف البیز، کیوان نظیفی، رضا مهتری، علیرضا مردانلو، ملینا مقری، حنانه ادیبی، صادق هاتفی، نیما شاهرخ شاهی، نرگس محمدی و مهدی نصرتی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

دیگر عوامل و دست اندرکاران فیلم عبارتنداز: کارگردان:علی خامه پرست، نویسندگان:احسان الله دادی، امیر نوروزی، مدیر فیلمبرداری:حسن علیمردانی، مدیر صدابرداری:نظام الدین کیایی، طراح گریم: مهدیه اعرابی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:فروزان جلالی فر، فیلمبردار: وحید ابراهیمی، طراح صحنه و لباس:علی خامه پرست، منشی صحنه:هدیه نصیری، عکاس: محمد بدرلو، دستیار دوم کارگردان:سعید اژدرپور، دستیاراول فیلمبردار:سعید خمیس آبادی، گروه فیلمبرداری:سعید کرمی، مسعود میرزایی، محسن دبیریان، روابط عمومی: منصوره بسمل، دستیار صدا:حسام مژدهی نیا، دستیار گریم:آرشا شیرازی، دستیاران صحنه و لباس:ریحانه غفاری، محسن حیدرلک، مدیر تدارکات:محمدرضا رسولی، گروه تدارکات:امیر سعید قهرمانی، عباس شاطری، پرویز عاملی، فیلمبردار پشت صحنه:علی فراهانی، حمل و نقل:سعید فراغت، محمدنجفی، محمد محمدی، احمدنژاد خیر، محمد نحویها، ابوالفضل حسن زاده، حیدر علیزاده.

charter24
charter24

بررسی فیلم دربست:

«دربست» سراسر خرده داستان هایی است که شاید در ابتدا نمی شد آن ها را در کنار هم قرار داد و از آن ها یک نتیجه گیری جامع و کامل به عمل آورد اما در نهایت آنقدر مشاهدات من و اطرافیانم از وقایع پیرامون زندگی مان زیاد شد که این خرده داستانک ها رنگ و بوی جدی تری به خود گرفتند و توانستم آن ها را در قالب یک اثر سینمایی کنار یکدیگر قرار بدهم.

وی ادامه داد: «دربست» فیلمی فراگیر است که می تواند مخاطبانی از همه نسل ها و سنین و فرهنگ ها را با خود درگیر نماید اما داستان اصلی این فیلم در مورد جوانی است که پدرش را از دست داده و به دلیل مشکلات متعددی که دارد در موقعیت های مختلفی قرار می گیرد که دیدگاهش نسبت به زندگی را تغییر می دهد.

وی اضافه کرد: «دربست» این نکته را به مخاطبان خود گوشزد می کند که شاید خیلی از افراد به پوچی برسند اما بعد از دیدن مشکلات حاد سایر افراد متوجه می شوند که زندگی خوبی دارند و باید نسبت به آینده امیدوارانه گام بردارند.

خامه پرست سپس با تأکید بر اینکه علاقه شدیدی به دغدغه های مختلف اجتماعی دارد اظهار داشت: من نوعی جهان بینی در سینما دارم که آن ها را در «دربست» به مخاطبان خود انتقال داده ام و قطعاً در آثار سینمایی آینده ام نیز به آن ها خواهم پرداخت.

وی ادامه داد: من خودم یک جوان متولد دهه 60 هستم و از آنجا که با جوانان هم سن و سالم به شدت ارتباط دارم این نکته را متوجه شده ام که مدتی است این قشر از جامعه به دلیل اتفاقات گوناگون نسبت به قبل ناامیدی زیادی درون روحشان رخنه کرده است و دیدگاه امیدوارانه ای به زندگی ندارند. فیلم «دربست» به نوعی می خواهد تمامی مخاطبانش را به آینده امیدوار کند.

این کارگردان جوان سینما در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا از زمان اکران فیلمش راضی است گفت: من هیچ گونه ادعایی راجع به فیلمم ندارم اما این اطمینان را دارم که یک فیلم اگر خوب باشد در بدترین زمان اکران هم می تواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند. خوشبختانه «دربست» نیز این روزها با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده و من نیز از این مسأله خوشحال هستم.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: «دربست» فیلمی سخت بود که اغلب صحنه های آن در یک اتومبیل فیلمبرداری و به دلیل آنکه کار بسیار پر بازیگری بود ما نیاز به هماهنگی های سنگینی در طول فیلمبرداری داشتیم اما با این حال توانستیم به بهترین شکل ممکن این فیلم را به سرانجام برسانیم.

خامه پرست پیش از این دو تله فیلم «هشت تیر» و «در آرزوی داشتن» را برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده است و «دربست» اولین فیلم بلند سینمایی وی محسوب می شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد فیلم دربست علی خامه پرست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم دربست علی خامه پرست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.